Adina Scutelnicu

luni

16

martie 2015

0

COMENTARII

Karim Rashid, designerul care a schimbat lumea

Scris de , Postat în Exclusiv

Karim Rashid

Considerat în momentul de față drept unul dintre cei mai importanți designeri ai planetei, newyorkezul Karim Rashid continuă să uluiască lumea cu proiectele sale vizionare, adevărate iconuri ale secolului XXI. De la microdesignul bijuteriilor și tacîmurilor la macrodesignul mașinilor și clădirilor, Karim Rashid și-a pus amprenta asupra prezentului revoluționînd acest domeniu prin stilul intitulat de însuși creatorul ei Minimalism Senzual. Caracterizat de forme moi, organice, prietenoase ce sugerează tactilitate, extrem de confortabile vizual, Minimalismul Senzual al lui Karim Rashid „democratizează” designul, dezvoltă un nou limbaj, o nouă semantică și chiar o nouă estetică. „Prea mult timp designul a aparținut numai elitelor sau unor culturi insulare. Vreau să fac parte din viața cît mai multor oameni, cărora să le arăt că lumea poate fi un loc mai inspirat și mai creativ”, ne-a mărturisit celebrul artist. Excentric, surprinzător și extrem de prolific, creator a peste 3 000 de piese de design răspîndite în peste 35 de țări, Karim Rashid a creat pentru Audi, Toyota, Prada, Giorgio Armani, Davidoff, Issey Miyake, Kenzo, Georg Jensen, Umbra, Samsung și, mai nou, Hyundai, ca să amintim doar cîteva branduri. Piese create de Karim Rashid se află în colecțiile permanente a 14 muzee de artă din lume, printre care menționăm doar Museum of Modern Art (MoMA) New York și San Francisco, Brooklin Museum of Art, Centrul Cultural „Georges Pompidou” din Paris, Montreal Museum of Decorative Arts.

Designul unei cariere de excelență

Karim Rashid s-a născut în 1960, la Cairo, dintr-un tată egiptean și o mamă englezoaică, și a crescut la Londra și Toronto. După ce a obținut diploma de licență în design industrial la Universitatea Carleton din Ottawa, și-a continuat studiile în Italia avîndu-i ca maeștri pe arhitectul și designerul italian Ettore Sottsass și designerul Benedetto Rodolfo. Din 1993 locuiește și creează la New York. La 30 de ani cunoștea deja gloria, grație proiectelor realizate pentru Umbra (Garbo și Oh Chair). Karim Rashid ne-a povestit că succesul a venit în urma unei „călătorii etapizate”, dar spune că bazele carierei sale au fost constituite de designul de ambalaj – cum ar fi cel pentru cosmeticele Issey Miyake (este cel puțin surprinzător că un brand japonez renumit a apelat la serviciile unui designer nord-american, deoarece designul japonez de ambalaj este renumit în toată lumea pentru calitățile estetice) – și designul de mobilier (colaborarea cu Nambe i-a adus distincția de platină pentru Excelență în Design). Ulterior preocupările sale s-au extins pînă la modă și muzică, deși designul industrial a rămas constanta și forța mărcii Karim Rashid. „Design-ul este una dintre cele mai puternice forțe din viața noastră, care ne influențează rezultatele în aproape tot ceea ce facem, fără să ne dăm seama de acest lucru”, susținea criticul de design Alice Rawsthorn (afirmație mai mult decît evidentă, dacă amintim că Al Gore, de exemplu, și-a ratat șansa de a deveni cel de-al 43-lea președinte al Americii din cauza designului alambicat al buletinelor de vot din Palm Beach County, în Florida anului 2000).

restaurant Kapitol              Kurve restaurant New York

„Gîndirea conservatoare nu te ajută! Separă-te!”

„Cel mai celebru designer industrial din toate Americile” (cum l-a intitulat revista „Time” pe Karim Rashid) nu numai că a înțeles importanța designului, ci l-a și „democratizat”. „Aceasta este marea provocare în design: să creezi ceva original, care să fie accesibil tuturor consumatorilor, să intre în viețile oamenilor și să le dea sentimentul unei experiențe plăcute și elevate. Scopul meu este să rafinez simțul estetic uman și să încerc să modelez o lume mai bună”, ne-a mărturisit designerul. Deși s-a recunoscut un admirator al „marilor pluraliști”(după cum i-a denumit) Pierre Cardin, Le Corbusier, Oscar Niemeyer, Andre Courreges etc., Karim Rashid afirmă că privește în interior cînd își caută inspirația. „Sînt inspirat de copilăria mea, de toți profesorii pe care i-am avut vreodată, de fiecare proiect la care am participat, de fiecare oraș vizitat, de fiecare spectacol văzut, de fiecare cîntec, gust, priveliște, sunet și sentiment. Dar tot ce avem este prezentul și cu cît ne înconjurăm mai mult de prezent, cu atît sîntem mai vii. Cred că ne putem controla soarta, și încurajez pe toată lumea să-și ia viața în propriile mîini și să-și modeleze destinul. Designul este expresia viitorului, și îmbunătățește societatea și comportamentele umane. Toate obiectele pe care le-am creat sînt o extensie a filosofiei mele”, ne-a mai povestit celebrul designer. „Fii deștept, fii răbdător, învață să înveți, fii foarte practic dar saturat de poetică, estetică și noi paradigme în schimbarea peisajului de produs. Gîndirea conservatoare nu te va ajuta să crești. Separă-te! Trebuie să găsești un nou limbaj, o nouă semantică, o nouă estetică, să experimentezi materiale și abordări comportamentale noi. Amintește-ți întotdeauna chestiunile umane evidente din produsul vostru, cum ar fi emoția, ușurința de utilizare, progresul tehnologic, umorul, un spirit dinamic pozitiv și chiar mîndru, aș spune. Asta lipsește! Multe dintre produsele așa-zis de linie nu reflectă preocuparea pentru aspect sau ergonomie; se aliniază celorlalte produse de gen și vor avea o viață scurtă, care nu surprinde spiritul timpului lor”, a mai subliniat Karim Rashid.

Libertatea de a schimba lumea

Fie că proiectează modele pentru tapete sau bijuterii, corpuri de iluminat, mobilier stradal sau de interior, electrocasnice, amenajări interioare, arhitectură, Karim Rashid combate vehement șabloanele tradiționale reușind să aducă prezentul în design într-un mix artistic inconfundabil de forme și culori. Piesele sale reușesc să se distingă în peisajul designului contemporan prin formele inedite, materialele și tehnologiile momentului și nu în ultimul rînd prin culorile vibrante. Poate că galbenul, rozul sau violetul reprezintă pentru mulți creatori culori dificile, dar dezinvoltura cu care le armonizează sau antagonizează Karim Rashid i-a adus aprecieri din partea unor clienți exigenți, ei înșiși inițiatori și promotori ai designului de elită, cum ar fi Bernini, Alessi, Audi, Artemide, Prada, Sony, Kenzo, Davidoff, Miyake, Toyota, Hyundai, Armani, Capellini și mulți alții. Este un „abonat” al premiilor internaționale din design și vom aminti doar Red Dot Design, Industrial Design Excellence Award, Chicago Athenaeum Good Design Award printre distincțiile care i s-au acordat. Unul dintre cele mai recente și mai nonconformiste proiecte pe care le-a acceptat a fost proiectarea unei clădiri în New York, pe Madison Avenue. Karim Rashid a conceput pentru această locație un diamant futurist uriaș, cu opt etaje, pentru care a proiectat inclusiv amenajările interioare și mobilierul. Există voci care spun că o serie de celebrități s-au arătat interesate de aceste apartamente, deși ideea există deocamdată doar în stadiu de proiect. Dincolo de a fi doar un designer în vogă, Karim Rashid este considerat un artist multidisciplinar ale cărui lucrări au intrat în colecțiile permanente ale unor muzee ilustre. În spatele acestor realizări se află însă un om care și-a înțeles menirea de creator: „Sînt deschis și pozitiv, mai degrabă decît negativ. Sînt obiectiv și nu subiectiv, extensiv și nu intensiv, relaxat și nu rigid; am încercat și am reușit să trăiesc numai în prezent. Și, mai presus de toate, am reușit să fiu liber”.

 corpuri de iluminat              design de ambalaj

„Fiți schimbarea pe care doriți să o vedeți în lume”

Adina Scutelnicu – Care este cel mai important sfat către clienții, colaboratorii și cititorii dumneavoastră?

Karim Rashid – V-aș răspunde printr-un aforism al lui Ghandi: fiți schimbarea pe care doriți să o vedeți în lume!

A.S. – De la Hegel încoace, se vehiculează tot mai des conceptul „morții Artei”. Cum vedeți designul, ca domeniu artistic, peste 50 de ani?

K.R. – Văd viitorul lumii noastre artistice interferând toate disciplinele estetice; designul, arta, arhitectura, moda, felul în care ne hrănim, muzica, toate vor fuziona în scopul îmbunătățirii experiențelor noastre, și sporirea plăcerii (și nu neapărat într-un sens hedonist) și confortului atît în lumea materială, cît și cea imaterială. Cred că va exista o mai mare concentrare pe designul democratic, accesibil, pe designul universal (pentru toată lumea), pe designul sustenabil și ecologic, precum și pe designul digital, inspirat din tehnologie, care vor crea noi limbaje ce vor dezvolta comportamentele umane. Cred că totul va fi mai tehnologic, mai funcțional și mult mai estetic. Avem nevoie să înfrumusețăm lumea iar designul implică frumosul și binele experienței umane.

A.S. – Cum va schimba lumea Karim Rashid?

K.R. – Mi-am intitulat prima carte „Vreau să schimb lumea” și asta i-a supărat pe toți: dacă un muzician și-ar denumi astfel un album, nimeni nu ar spune nimic. Așa că am păstrat același titlu pentru primul meu album, care tocmai a ieșit de pe iTunes. Sînt dependent de design: un designer obsesiv-compulsiv, superpasionat, consumat de necesitatea de a crea și a disemina frumusețea. Așa pot schimba lumea. Mesajul meu este : fiți voi înșivă și bucurați-vă de viață. Toți avem nevoie de fericire intelectuală și de o lume frumos proiectată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *