Supliment cultural
Supliment cultural

Cine este Mina Mond?

„Mina Mond nu este Mina Mond” este o propoziție adevărată. „Mina Mond este adevărata Mina Mond” este de asemenea o propoziție adevărată, deși o contrazice pe prima. Care este adevărul? Mina Mond nu este un nume real, ci un pseudonim. Acest pseudonim...

559 vizualizări

New York versus… Ardud

Am ajuns la Ardud într-o splendidă seară de vară indiană, după o călătorie prozaică, de 12 ore de la Iași și o înnăditură de încă jumătate de oră de la Satu Mare. Mărturisesc că n-am fost foarte impresionată nici de arhitectura ardudeană, nici...

2547 vizualizări

Gheorghe Zărnescu, Căutătorul

Sculptorul băcăuan Gheorghe Zărnescu este unul dintre artiștii români cu o viziune absolut specială, o personalitate distinctă în peisajul artistic actual. Un Căutător. A primit zeci de premii pentru lucrările sale, unul dintre cele mai recente fiind marele premiu...

717 vizualizări

Grand Baz’Art, un festival cât o lume

Gisors, un orășel medieval din Normandia de Sus (Franța), a găzduit la începutul lunii iulie 2016 unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de artă singulară din lume, Grand Baz’Art. Artiști de pe cinci continente au „tulburat” liniștea celor aproximativ...

893 vizualizări
De la confruntarea electorală dintre JFK și Richard Nixon încoace, democrațiile consolidate ale lumii au intrat în...
Este greu de spus cât de mari ar trebui trasate cercurile grijii. Este greu de spus de cine trebuie să avem grijă sau pentru...
Ironic, direct, dezolant, profetic, artistul Gheorghe Lungu nu rătăcește după rețetele specifice Pop Art-ului postmodern, nu...
Spuneam și cu alte ocazii că premiile de arhitectură pot fi o unealtă de direcționare a profesiei, de certificare a unui anumit...
Stilul direct și controversat al dramaturgului american Neil LaBute, preocupat de trame de cuplu, se pliază foarte bine pe stilul...

Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral