Supliment cultural

„Sărbători fericite”

Stilul direct și controversat al dramaturgului american Neil LaBute, preocupat de trame de cuplu, se pliază foarte bine pe stilul regizoral al lui Cristian Juncu, dispunând de o abilitate extraordinară de a atrage atenția spectatorului prin jocul pătrunzător, captivant...

323 vizualizări
Supliment cultural

Victimă, călău, ură și adorație

Pe muchia fragilă ce desparte ura de adorație și admirația de resentiment, pot apărea relații toxice, susținute de asemenea sentimente contradictorii, succesive sau chiar simultane. Monodrama La ordin, Führer! scrisă de autoarea austriacă Brigitte Schweiger și transformată...

375 vizualizări

Blind Spot

Moartea este mai puternică decât viața. Dragostea este mai puternică decât moartea. Ce e de făcut? Cu această dilemă existențială se confruntă Niki, al cărei soț a murit, dar pe care ea continuă să îl păstreze viu în memorie și imaginație, condamnându-se...

586 vizualizări

Frumusețea salvează Iașul cultural

Între 23 și 27 august, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a fost gazdă și coorganizator al Congresului Asociației Societăților de Filosofie de Limbă Franceză (ASPLF), ediția a 36-a, alături de alți doi parteneri: Asociația Română de...

515 vizualizări

Animal sau om, Viskovitz

Ca un mit care povestește originea unei realități anterioare timpului, spectacolul Ești un animal, Viskovitz desfășoară periplul protagonistului, un microb supus diviziunii celulare din precambrian, trecând prin diverse alte condiții ale viului (organism pluricelular,...

730 vizualizări

Familia Suominenilor sau Abba Family

Familia Suominenilor etalată de dramaturgul finlandez Rosa Liksom în Family Affairs (1993) este convertită de regizorul Radu Afrim, plecând de la câteva sugestii textuale (pasiunea Isadorei pentru Abba, păpușile bio Barbie-Abba), într-o familie patentată...

666 vizualizări

Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral