Incendii balcanice

Privind la producțiile literare de top din postcomunism, se poate spune că bănățenii nu pot scrie nimic fără să vadă trecutul cu un pas înaintea viitorului. Radu Pavel Gheo și-a însușit lecția mitteleuropeană locuind cu metodă în spațiul unor mine...

772 vizualizări

Caragiale prin șanse compensatorii

Toate calitățile exegezelor postdecembriste se regăsesc în cartea lui Angelo Mitchievici și nici unul dintre defectele lor. Caragiale după Caragiale. Arcanele interpretării: exagerări, deformări, excese poate fi alăturată oricând acelei categorii de eseuri critice...

1215 vizualizări
Supliment cultural
Nu aș putea spune cu exactitate dacă editurile organizează angajat, dar într-o manieră subtilă o ripostă la adresa tensiunilor...
„Suferă de o cronică lipsită de umor și de absența radicală a spiritului autocritic”; „e statuar, inflexibil,...
Institutul francez din Iași a găzduit, la mijlocul lunii iulie, un eveniment expozițional inedit pe scena de artă vizuală locală...
Expoziția Iași – Capitală regală, dispusă pe simezele Muzeului Municipal din Iași în perioada iunie-iulie...
Deși nu s-a aflat printre filmele premiate anul acesta la TIFF, filmul lui Marc Crehuet El rei borno (Regele cu un...

Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral