Ghici cine vine la cină?

Deși nu s-a aflat printre filmele premiate anul acesta la TIFF, filmul lui Marc Crehuet El rei borno (Regele cu un singur ochi) oferă o nuanțată reflecție despre prostie. Filmul este realizat după propria sa piesă de teatru, astfel că, în mod firesc, regizorul semnează...

266 vizualizări

​Ozymandias, rege între regi

Când Ridley Scott, cel care a inițiat seria Alien în 1979, a revenit în 2012 cu Prometheus, a adăugat nu doar efecte ale narațiunii clasice care ajunsese într-un impas după Aliens: Misiune de pedeapsă (1986) al lui James Cameron, Alien (1992) al lui David...

233 vizualizări
Supliment cultural

Pășind în tăcere

„Este doar o formalitate”, le spun inchizitorii japonezi sătenilor creștinați de misionarii portughezi în Japonia secolului al XVII-lea atunci când trebuie să renege religia străină pe care au adoptat-o punând piciorul pe o icoană a Mântuitorului....

301 vizualizări

„Memento mori”

Xavier Dolan mi-a atras atenția cu Iubiri imaginare (2010), un film care explora psihologia seducției, într-un fel de menage à trois complicat de ambiguități sexuale. Am văzut apoi Tom la fermă (2013), o poveste de amor homosexual întâmpinată rău într-un...

382 vizualizări
Supliment cultural

Toată lumea cântă și dansează!

Primele cadre din filmul lui Damien Chazelle sunt relevante pentru spiritul care animă întregul film. În plin ambuteiaj pe o autostradă dintr-un hiperactiv Los Angeles, în locul nervozității sau al plictiselii, fiecare șofer ascultă muzica favorită, iar camera...

597 vizualizări

Visul axolotului

Apa pârjolită este unul dintre cele mai tulburătoare documentare pe care le-am văzut, unul greu de clasificat, l-aș numit un documentar-eseu, precum cel al Yulenei Olaizola, Intimidades de Shakespeare y Victor Hugo, făcut tot într-o metropolă mexicană: Ciudad de...

666 vizualizări

O prăbușire de succes

Pe data de 15 ianuarie 2009, aeronava pilotată de căpitanul Chesley Sullenberg a intrat în coliziune la o atitudine foarte joasă, de circa 1 000 de metri, cu un stol de păsări care au avariat ambele motoare. Decizia pilotului, care s-a dovedit salvatoare, a fost spectaculoasă,...

577 vizualizări

Francofonia rusă

„Cine are nevoie de Franța fără Luvru? Cine are nevoie de Rusia fără Ermitaj?”, se întreabă retoric Sokurov în filmul pe care-l dedică unei alianțe mutuale între inamici, un francez și un german preocupați să păstreze intact patrimoniul cultural...

810 vizualizări

Remember!

Ultima zi, filmul lui Gabriel Achim, a putut fi văzut în premieră la TIFF anul acesta, în cadrul Zilelor Filmului Românesc. Visul lui Adalbert (2011) și Crud și gătit (2014) recomandă un regizor interesat de acel comic lejer ce acompaniază suportabila ușurătate...

760 vizualizări

Viața ca un parastas

Unul dintre momentele cele mai așteptate ale TIFF-ului din anul acesta a fost prima vizionare publică a filmului semnat de Cristi Puiu, Sieranevada. Mi-am dorit cu emoție vizionarea acestui film, cu atât mai mult cu cât cel anterior, Aurora, mi-a lăsat un ușor gust...

1004 vizualizări

România, mon amour

Singurul film pe care l-aș fi menționat până acum din filmografia lui Nap Toader ar fi fost Nuntă în Basarabia (2010), unde regizorul reușea să ofere datele unei comedii reușite, cu exces de culoare locală și cam atât. De aceea, 03.ByPass a constituit o...

751 vizualizări

Steve vs Jobs

Pentru a crea impresia volumetrică a unui cub, trebuie ca o parte dintre laturile sale să fie mai mici – cu alte cuvinte, cubul să nu fie perfect. O spune Steve Jobs, care este departe de a fi perfect – mai precis, la fiecare confruntare, îi ies la suprafață...

696 vizualizări

Ubi sunt leones

În inima mării, după romanul omonim al lui Nathaniel Philbrick, este un film care se alimentează din puterea mitică a unei capodopere: Moby Dick al lui Herman Melville. Există două modalități de a face să răsune cornul de aur al capodoperei, într-un ecou nu neapărat...

890 vizualizări

Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral