Sărbători fericite

Stilul direct și controversat al dramaturgului american Neil LaBute, preocupat de trame de cuplu, se pliază foarte bine pe stilul regizoral al lui Cristian Juncu, dispunând de o abilitate extraordinară de a atrage atenția spectatorului prin jocul pătrunzător, captivant...

56 vizualizări

Victimă, călău, ură și adorație

Pe muchia fragilă ce desparte ura de adorație și admirația de resentiment, pot apărea relații toxice, susținute de asemenea sentimente contradictorii, succesive sau chiar simultane. Monodrama La ordin, Führer! scrisă de autoarea austriacă Brigitte Schweiger și transformată...

223 vizualizări
Supliment cultural

Blind Spot

Moartea este mai puternică decât viața. Dragostea este mai puternică decât moartea. Ce e de făcut? Cu această dilemă existențială se confruntă Niki, al cărei soț a murit, dar pe care ea continuă să îl păstreze viu în memorie și imaginație, condamnându-se...

407 vizualizări
Supliment cultural

Animal sau om, Viskovitz

Ca un mit care povestește originea unei realități anterioare timpului, spectacolul Ești un animal, Viskovitz desfășoară periplul protagonistului, un microb supus diviziunii celulare din precambrian, trecând prin diverse alte condiții ale viului (organism pluricelular,...

582 vizualizări

Familia Suominenilor sau Abba Family

Familia Suominenilor etalată de dramaturgul finlandez Rosa Liksom în Family Affairs (1993) este convertită de regizorul Radu Afrim, plecând de la câteva sugestii textuale (pasiunea Isadorei pentru Abba, păpușile bio Barbie-Abba), într-o familie patentată...

522 vizualizări

1 + 1 = 1

Atuul regizorului care își montează propriul text poate fi valorificat de la respectarea cu strictețe a literei sale la jonglarea cu piesa scrisă (adaptarea propriului script) sau până la o punere în scenă complet diferită. În acest din urmă caz-limită,...

737 vizualizări

Bilanț teatral 2015

Dată fiind competiția pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021, care, dincolo de contestații, și-a selectat patru orașe din 14 pentru lista scurtă pe care Iașul nu figurează, îmi propun un bilanț teatral, preponderent festivalier, al anului 2015. Consider...

688 vizualizări

Teatrul lui Woody Allen

Woody Allen face parte din panteonul cinematografiei americane datorită celor 50 de filme realizate în tot atâţia ani, cele mai multe dintre ele semnate în tripla ipostază de regizor, scenarist şi actor. Allen este, însă, în primul rând,...

840 vizualizări

Gratuitate și seriozitate în actul teatral

Actul teatral ca activitate estetică, ludică s-ar opune seriozității din disciplinele și activitățile umane bazate pe muncă. Oricât de diferite sunt cele două atitudini umane, jocul și munca, nu mi le pot imagina altfel decât într-un echilibru reciproc....

776 vizualizări
De la confruntarea electorală dintre JFK și Richard Nixon încoace, democrațiile consolidate ale lumii au intrat în...
Este greu de spus cât de mari ar trebui trasate cercurile grijii. Este greu de spus de cine trebuie să avem grijă sau pentru...
Ironic, direct, dezolant, profetic, artistul Gheorghe Lungu nu rătăcește după rețetele specifice Pop Art-ului postmodern, nu...
Spuneam și cu alte ocazii că premiile de arhitectură pot fi o unealtă de direcționare a profesiei, de certificare a unui anumit...
Stilul direct și controversat al dramaturgului american Neil LaBute, preocupat de trame de cuplu, se pliază foarte bine pe stilul...

Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral