Leonard Relea

luni

15

ianuarie 2018

0

COMENTARII

Eminescu despre școală, într-un fragment de actualitate

Scris de , Postat în Carte

eminescu dreptate
Duminică, 14 ianuarie 2018

Îmi amintesc că era într-o noapte a anilor trecuți. Tot ianuarie, tot 14.  Văd și acuma momentul ca într-un film.

Selectam din bibliotecă vreo câteva volume cu opera lui Eminescu și despre Eminescu pentru a le duce la școală. Niște puștani de clasa a II-a trebuiau să știe cine a fost tipul ăsta.

Am pus mâna pe volumul “Există dreptate? “, o antologie de scrieri cu conținut juridic, realizată de avocatul ieșean Eugeniu Safta Romano (m. 25 martie 1998), publicată la Editura Junimea în 1994. Am deschis cartea aiurea. Pe pagina din stânga scria, sus, pe primul rând: “5. Probleme pedagogice“.

Am zâmbit. Nimic nu-i întâmplător. Cu vreo câteva zile înainte încercam să deschid o dezbatere cu tema: “Cum îi învățăm pe copiii noștri să fie reflectivi“?
Dar să mă întorc la ce spunea Eminescu despre școală. Așadar, am deschis cartea aiurea (vă rog să mă credeți) și am citit:

“Am spus-o într-un rând că ceea ce ne inspiră durerea cea mai mare și o adevărată teamă de viitorul acestei țări nu sunt pe atâta oamenii generației actuale pe cât tinerii noștri, cari vor stăpâni în viitor soarta nației lor. (…) Ușurința cu care tinerii la noi discută oameni și lucruri, espresiile de cari se servesc, suficiența și lipsa de naivitate e un semn că avem a face cu oameni îmbătrâniți înainte de vreme, cărora le-am putea prezice de pe acuma lipsa de statornicie și impotența morală. Aceasta-i pedeapsa ce ne-o dă Dumnezeu pentru c-am făcut din școli numai unelte în care se îngrămădește învățarea unei mulțimi de cunostinți, fără să fi îngrijit de loc pentru creșterea inimei și caracterului, căci niciodată tăria unui popor n-au stat în instrucție și numai în instrucție, ci totdeauna în creștere. O cunoștință, mai ales în școalele secundare, care nu are rol educativ e o cunoștință stearpă și nefolositoare”.

(Curierul de Iași, 5 iunie 1877)

Textul este la fel de actual și acuma, după 140 de ani.

În ce constă evoluția sistemului de educație românesc? Deocamdată pare că doar în “instrucție”, după cum spunea Eminescu despre școală . Cum ajungem la creștere, la cunoaștere?

Vom afla într-o zi…

Citește și Corijenții din Educația românească nu sunt elevii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *