Leonard Relea

luni

10

aprilie 2017

0

COMENTARII

Umberto Eco despre manipularea media: Numărul zero

Scris de , Postat în Carte, Exclusiv

umberto eco numarul zero
Luni, 10 aprilie 2017

Numărul zero, Editura  Polirom, 2015. Autor: Umberto Eco. Citit printre rânduri, romanul spune un adevăr de care puțină lume este conștientă. Există două realități: realitatea mass-media și realitatea oamenilor normali. Uneori, firav, cele două realități se mai întâlnesc. Pentru necunoscătorii culiselor mass-media, romanul pare că face niște dezvăluiri extraordinare. Pentru angajații cu vechime din presă este doar o confirmare că în ceea ce privește ”comunicarea media” nu se mai inventează ceva. Aceeași rețetă se aplică de zeci de ani pentru consumatorii de media. După cum spune unul dintre personaje, la un moment dat:

”Nu știrile sunt cele care fac ziarul, ci ziarul e cel care face știrile”.

Pe scurt, un tip cu bani vrea sa aibă propriul ziar deoarece știe că investiția l-ar ajuta să câștige în alte afaceri pe care le are. Omul desemnat să se ocupe de acest proiect reușește să adune în jurul său câțiva ziariști cărora le spune că vor lucra un an în ”orb”. Adică vor face ziarul dar nu-l vor tipări. Doar îi vor demonstra patronului cum ar fi putut să arate. Nimeni nu își închipuie cum va arăta acest experiment, dar în prima treime a romanului, cititorul este inițiat în formulele consacrate care manipulează. De exemplu amestecarea faptelor cu opiniile celui care scrie.

  • – Colonna, explică-le dumneata puțin prietenilor noștri felul în care se poate respecta, sau cum se poate arăta că respectăm, un principiu fundamental al publicisticii democratice: separarea faptelor de opinii. (…)
  • – Foarte simplu, spusesem eu. Uitați-vă la marile ziare anglo-saxone. Dacă relatează, știu și eu, despre un incendiu sau despre un accident de automobil, evident că nu pot să spună ce gândesc ei despre asta. Și atunci introduc în articol , între ghilimele, declarațiile unui martor, un om de pe stradă, un reprezentant al opiniei publice. Punând ghilimele, acele afirmații devin fapte… (…) Abilitatea constă în a pune între ghilimele mai întâi o opinie banală, apoi o altă opinie, mai elaborată, care seamănă în bună măsură cu opinia ziaristului.” (p. 57 – 58)

Este doar un exemplu despre manipularea prin mass-media. Iar exemplele continuă, prezentate cititorului în câteva ședințe de redacție. Pentru o persoană atentă la amănunte, dezvăluirile par incredibile. Pentru cei care au avut contact cu viața unui ziar, sunt aproape banalități. Umberto Eco oferă cititorilor câteva chei cu ajutorul cărora pot descifra ”adevărul” din spatele știrilor.

Altfel, ”Ziarele învață lumea cum trebuie să gândească… ” (p. 102)

În partea a doua a romanului, autorul analizează pe toate fațetele cazul morții dictatorului Mussolini. Unul dintre redactori, despre care toți știau că are acces la ”informații pe surse”, pune cap la cap tot felul de ”adevăruri istorice” pentru a demonstra că dictatorul italian s-a refugiat la Vatican, iar în locul său a fost ucis cel care era o dublură. Mergând mai departe, ziaristul cu ”surse” leagă frământările din viața politico-economică a Italiei din anii 70 – 80 de intenția unor grupări de a-l readuce la putere pe Mussolini. O serie întreagă de intrigi și atentate care, deși aparent nu aveau nici o legătură între ele, analizate cu atenție duceau spre aceeași concluzie.

Umberto Eco amestecă în firele intrigii Mafia, terorismul, CIA, NATO, masoneria, Vaticanul și nostalgicii nazismului. După ce totul pare că este demonstrat, în final, ziaristul cu ”surse” este asasinat.

Un motiv pentru ca proiectul ziarului să se oprească după două luni, iar oamenii implicați trebuie să dispară.

Nu e un roman polițist pentru că nu vom afla cine l-a asasinat pe redactorul care părea că știe prea multe. Sunt doar câteva sugestii, astfel încât fiecare poate avea propria părere.

Astfel, demonstrația e simplă: realitatea este ceea ce gândim, nu ceea ce este cu adevărat.

Cum s-ar spune, nimic nu e ceea ce pare a fi.

Citiți și: Cum se naște o trăsnaie pe Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *