Cei şapte ani de-acasă ai FITPT

Gabriel Andronache Publicat la: 24-02-2015

Noile realități teatrale puse în scenă de trupele invitate la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr au relevat o nouă dimensiune culturală a Iașului, reprezentată de neconvenționalul inteligent, experimentul bine prizat de public și creativitatea cosmopolită. Într-un oraș care se regenerează an de an prin fluxurile masive ale studențimii, existența unui astfel de festival nu mai trebuie explicată, ci susținută.

 

Timp de opt zile, publicul ieșean a fost ofertat de o inedită exprimare teatrală, ramificată într-o varietate uluitoare de concepţii regizorale și adaptări scenice. Programul festivalului a pus accent pe relevarea în stil documentar a realităţilor contemporane. Spectacolul de teatru a fost translatat în zona lipsită de măști a cotidianului, exhibând rănile unei societăţi marcate de abuzuri politice și consumerism. Una dintre piesele grele ale festivalului a constituit-o reprezentaţia Putin schiază, pusă în scenă de trupa cehă Divadlo Lisen Brno, în regia Pavlei Dombrovska.

Rememorând Jurnalul rusesc al ziaristei și militantei pentru drepturile omului Anna Politkovska, asasinată în urmă cu opt ani într-un lift din Moscova chiar în timp ce președintele Putin își serba ziua de naștere, spectacolul jucat de actori în atmosfera cazonă a unui cort militar s-a dovedit a fi de o sumbră actualitate, prilej de meditaţii temeinice asupra contextului politic trecut și prezent. 


Ieșind din teatrul de operaţii militare, ajungem în zona teatrului ambiental, a teatrului multidimensional, reprezentat de inedita punere în scenă acvatică a piesei Iona de Marin Sorescu. Mi-aș fi imaginat Lacul Ciric în multe ipostaze, dar nu l-aș fi văzut vreodată în luminile rampei, așa cum a făcut-o Teatrul Sala Mică din Cluj-Napoca, prin mizanscena Mihaelei Panainte și interpretarea lui Florin Vidamski, într-un spectacol de o mare complexitate a sensurilor și simţurilor. În aceeași ecuaţie a teatrului abstract, roditor de noi perspective spectaculare, s-au regăsit O corabie pe valuri: Odiseea, o producţie a companiei teatrale Philippe Genty, Pescarul și sufletul său al Teatrului Odeon din București sau Domnul Molsk, un exerciţiu acustic performat de Spraakmakend Theatre din Olanda și Nordland Visual Theatre din Norvegia.


Fără îndoială, prin numărul record de spectatori, varietatea și calitatea trupelor invitate, dar mai ales prin perpetuarea unei viziuni surprinzătoare asupra artei teatrale, a șaptea ediţie a FITPT plasează Iașul pe harta spaţiilor culturale frecventabile. În contextul în care Europa culturală reprezintă o piaţă pe care pătrunzi greu, directorul artistic al festivalului, Oltiţa Cîntec, și-a asumat temerara misiune de a croi Iașului o ţinută adecvată selectului club al teatrului de calitate. A reușit acest lucru, convertindu-și vasta experienţă de critic teatral în efortul organizării unui festival cu care se identifică.


În fapt, FITPT a prezentat publicului ieșean o secvenţă de prim-plan a artei spectacolului, aflată într-o permanentă reevaluare și generând noi realităţi teatrale.

A consemnat Gabriel Andronache

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe