Atelier 35

Maria Bilașevschi Publicat la: 06-05-2015

Unic în cadrul evenimentelor artistice ce au supraviețuit Revoluției, Atelier 35, care se derulează în prezent în Iași la Galeriile „N. Tonitza” și „Th. Pallady”, coordonat de Adrian Crîșmaru în parteneriat cu Uniunea Artiștilor Plastici, îi celebrează pe tinerii creatori de artă, oferindu-le o platformă de liberă exprimare.

Atelier 35 este un concept apărut în 1966, dedicat experimentului și artiștilor aflați la început de carieră, numărul sugerând limita tinereții. Atelierul a fost un important pas pentru intrarea în UAP, care se petrecea cu mare dificultate, pe bază de dosar, admiterea fiind extrem de restrictivă pentru tinerii artiști.

Mai este de actualitate un astfel de eveniment? Vrea Atelier 35 să ofere o vedere exhaustivă asupra practicilor artistice din urbe? Dacă la prima întrebare doar numărul artiștilor participanți poate să confirme sau nu importanța sa în propriul palmares, la a doua, răspunsul se desprinde singur. Atelier 35 nu este o oglindă a practicilor artistice contemporane, nici un eveniment nostalgic, valoarea acestuia fiind dată de artiștii ce demonstrează că sunt mai mult decât reprezentanți ai unei școli sau direcții.

Atelier 35 confirmă an după an că o mare parte dintre artiștii premiați sunt acele nume care și-au desăvârșit un stil, s-au afirmat prin acel „altceva” necesar în puzzle-ul postmodern. Față de edițiile precedente, care au cunoscut fie o diversitate de lucrări și stiluri (din care s-au putut extrage doar câteva personalități), fie o autocenzură la care artiștii au apelat din timiditate ori dezinteres, ediția din acest an aduce în prim-plan o varietate de impulsuri, suprafețe pictate, marmură, lemn ori textile, ecrane metaforice pe care genurile se întrepătrund, se metamorfozează sau se ciocnesc.

Abstracția sau practicile de tipul colajului au lăsat în acest an mai mult loc figurativului, reconfigurând și testând strategii artistice sub o pălărie aparent omogenă. Cu adevărat impresionante, lucrările semnate de Alexandru Floarea (textile), Claudiu Ciobanu, Marinela Botez, Ioana Palamar, Adrian Crîșmaru și Rodica Crîșmaru (pictură) emană acele obsesii binefăcătoare pe care marii artiști le dobândesc încă din tinerețe. Mi-au atras atenția pânzele Petronelei Iacob, ale lui Leonard Bejenaru, dar și ale Dianei Mereuță, în care personajul canin reîntărește pactul făcut de artistă cu pictura, acționând conform simbolisticii renascentiste ca un mediator fidel între om și promisiunile acestuia, și sculptura lui Ionuț Filimon.

Consider salutară participarea unor tineri artiști, încă studenți, care, prin tușe îndrăznețe, luminoase, elegante sau, pe alocuri, amuzante, dovedesc o înțelegere deopotrivă a vârstei și a limitelor inerente. Prin apropierea unor forme și simboluri cunoscute și prin manipularea lor subtilă, artiști precum Andreea Macovei, Andrei Pantea și Ioana Palamar și-au însușit un limbaj propriu, prin care noile forme își creează la rândul lor o istorie plăsmuită, ce rulează alături de narațiunile anterioare, fundamentându-le.

Trebuie remarcată prezența tot mai consistentă a sculpturii. Nume deja cunoscute ale scenei artistice, dar și altele la început de drum reinventează un traseu bănuit a fi bătătorit. Valeriu Stăncescu impresionează printr-o instalație ancorată pe pământ, iar senzației de zbor pe care un balon o dă privitorului artistul îi conferă o greutate fizică, o plonjare în concret. Ana Maria Negară creează o lucrare ce stârnește fiecăruia o percepție diferită. Fie că este vorba despre structura ADN-ului sau despre circumvoluțiuni ale unei structuri organice, aceasta este probabil cea mai bună lucrare a artistei din ultimul an.

Atelier 35 este o expoziție ce dovedește depășirea de către artiști a impasului stilistic, a blazării tehnice. Putem vorbi despre orientări reprezentative, însă timpul va dovedi dacă „reprezentativitatea” înseamnă și o valoare consacrată.

 

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe