Cinismul și militantismul artei contemporane

Mihai Laurențiu Fuiorea Publicat la: 27-05-2015

Cum este înțeles cinismul azi? Este înțeles cel mai adesea în mod negativ, fie ca blazare, fie ca arivism, ca sete de putere. Este văzut frecvent ca apanajul ambițioșilor sau al parveniților. „Cinism”: absență de moralitate într-o lume unde fiecare luptă pentru propria supraviețuire. Amăgirea unei lumi sociale și politice cumva defecte, normalizate. Toate acestea pe fondul pierderii încrederii în politică, pierdere datorată, în mare parte, chiar „cinismului” marilor corporații, al mass-mediei și al Statului. Pe acest fond putem înțelege expresia cinică prin excelență modernă „fiecare pentru el însuși”, presupunând nu doar dezangajare politico-socială, ci și o indiferență absolută față de ceilalți. Cinismul modern ne apare atunci ca falsă conștiință sau, după cum spunea Sloterdijk, „falsă conștiință luminată”. Și tocmai de aici vine urgența problematizării unor forme de rezistență.

Prin opoziție cu cinismul modern, existența cinicului (kynic-ului) antic are înainte de toate o formă politică, militantă. Filosoful cinic urmărește, deopotrivă, transformarea sinelui și a lumii. El duce o viață agresivă, provocatoare, o viață care își expune public propriile contradicții, o viață trăită la limită, radicală, experimentală, ireductibilă și singulară. Cinicul transgresează normele sociale instituite, nu caută corespondența dintre discursul de adevăr și acțiune sub forma armoniei (așa cum o întâlnim în alte școli filosofice), ci sub forma disensiunii și a diferendului. Cinicul duce o viață fără obligații, fără false atașamente, o viață care exclude ceea ce este inutil, o viață „nudă” și „animală”. Cinicul e un filosof de teren: filosofia sa este practică. Nu este vorba despre vreun lirism al transgresiunii și al marginalității, ci despre o punere la încercare a propriilor contradicții.

Întrebarea este cine sunt adevărații cinici ai zilelor noastre. În acest punct, Foucault își îndrepta atenția cu precădere spre arta contemporană. Cinicii ne fac să ne gândim la performance-urile artei contemporane, implicând nu doar expunere publică, ci și punere în pericol. Se poate susține că spiritul cinismului antic a răzbătut cumva în mișcări de avangardă precum dadaismul sau suprarealismul. Arta contemporană se remarcă prin tonul ei franc, crud, de refuz; prin „teatralizare” în happening, prin atitudinea intempestivă și rebelă, ca și prin cuplarea nemijlocită la teme politice și sociale. În arta contemporană nu mai este vorba doar despre limbaj, ci în primul rând despre corp, însă unul care, în mod implicit, enunță ceva (cum ar fi satisfacerea nevoilor sau a dorințelor). Provocare prin enunțare nonverbală. Arta contemporană caută să producă scandal, este arta de a-i forța pe ceilalți să gândească și să simtă „adevărat”. Tehnicile performative și happening-urile artiștilor afirmă o etică și o politică pe modelul teritoriilor existențiale propuse de Guattari, teritorii alternative în care bios-ul, viața și existența fac rezistență în fața capitalismului contemporan. Pentru că, trebuie spus, capitalismul nu propune doar conduite economice, ci un întreg lanț al grijilor. Azi, a avea grijă de noi ajunge să însemne a avea grijă de locul care ne este repartizat de către putere, de funcția pe care ni se cere să o îndeplinim în sistem.

Ceea ce revine la a spune că astăzi, mai mult ca oricând, e necesară o critică a modurilor de viață. Capitalismul actual constituie o veritabilă piață a vieților, prescriind și implicând conduite. Ni se spune cum să lucrăm eficient, dar și cum să mâncăm sănătos sau cum să ne îmbrăcăm adecvat. Ierarhia este fondată acum pe moștenire, bani și performanță, într-un dispozitiv de „aservire” specific capitalismului. Corporațiile, media, industria culturală sunt cele care propun modurile de existență acceptabile în contextul prezent. Marea provocare a zilelor noastre este cum să rezistăm acestui tip de normalizare biopolitică, opunându-i forme alternative de stilizare a existenței.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe