Pixelul sonor: ElectroLive Session

Mark Bucuci Publicat la: 25-06-2015

Între 22 și 23 mai, Iașul a fost epicentrul național al culturii electronice contemporane. Aici a avut loc ElectroLive Session (ELS), organizat de Asociația Compania FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală și anunțat, pe bună dreptate, drept primul Festival Internațional de Muzică Electronică și Arte Vizuale din regiunea Moldovei. ELS s-a desfășurat sub sloganul Make the city sound better, iar orașul chiar a sunat și a arătat mult mai bine.

Line-up-ul, șocant de bun pentru o primă ediție într-un oraș în care muzica electronică este asociată doar cu party-ul sau clubbing-ul, a fost o combinație foarte fericită de autohton și străin, de artiști în căutare și artiști care și-au configurat un stil, devenind renumiți pe plan internațional: Télépopmusik (Franța), Extrawelt (Germania), Throwing Snow (Marea Britanie), Zamilska (Polonia), Rochițe, Vlad Caia, Tomma Alistar, Casetofoane și Călin (România).

Compania FaPt, ONG cu „antecedente grave” în ceea ce privește promovarea artelor contemporane, a ales, pentru desfășurarea evenimentului, Centrul Expozițional „Moldova”. O opțiune pe cât de surprinzătoare, pe atât de fericită. Element important al urbanismului contemporan, dar situat periferic și aproape abandonat, edificiul în cauză are aura unei reptile defuncte cu coaste de oțel, care sub vraja artiștilor potriviți s-a transformat în fluture, de parcă acea clădire ar fi fost construită special pentru ELS. Mai mult, evenimentul a reușit să revitalizeze acea zonă a orașului, nulă din punctul de vedere al frecvenței evenimentelor culturale.

ELS a făcut un update – pentru unii upgrade – al softului cultural local. Una dintre prejudecățile celor prinși într-o cultură modernă, care nu a parcurs afectiv datele postmodernității, este aceea că muzica electronică e un gen muzical pe care-l avem la dispoziție doar pentru formele noi de entertainment, la party-uri și în cluburi. ELS a dovedit din plin că nu este doar așa, că în joc este mult concept, experiment și artă digitală.

Maratonul artistic de două zile, de la ora 21.00 până la 5.00 dimineața, a meritat din plin. Am asistat la un Big Bang de materii senzoriale diferite, prelucrate de mașini digitale pilotate de artiști. Pe de o parte, am avut un demiurg sonor, care a emanat fascicule de sunete, iar de cealaltă parte am avut un demiurg al materiei vizuale, Andrei Cozlac, ce a răspuns provocării și a împletit pixeli pe fiecare atom de sunet. Așa ceva poți experimenta doar live și doar în cadrul unui festival de muzică electronică și arte vizuale, acolo unde materiile senzoriale diferite se joacă de-a fuziunea. Urzeala electrică rezultată din dialogul demiurgilor a prins la mijloc spectatorii. Precum electronii într-un tub de neon, prin dansurile lor diferențiate, unele cubiste, altele suprarealiste, spectatorii au verticalizat aluziile pe care și le-au trimis reciproc pixelplayer și soundplayer. Ca o părere personală, cel mai năucitor moment al acestei comunicări a fost acela al urzelii lui Throwing Snow (artist cu studii în astrofizică) cu Andrei Cozlac, aceștia jucându-se de-a forțele fundamentale ale universului, ca în teoria unificată a fizicianului Garrett Lisi, care pleacă de la Lie Group E8 (matematicienii știu la ce mă refer).

Revenind la „antecedentele grave” ale Companiei FaPt, se pare că în Iași manifestările culturale contemporane au fost trimise în zona indezirabilului, de vreme ce toate evenimentele care au reușit să poziționeze Iașul în avangarda culturală pe plan național, Bienala de Artă Contemporană „Periferic”, Festivalul Internațional de Dans Contemporan „EuroDans”, Festivalul Internațional „NewJazz Festival”, Festivalul de Teatru Neconvențional „ArtForum Fest”, ultimele două aparținând ONG-ului în cauză, au fost „excomunicate” prin subfinanțare, nebeneficiind de susținerea necesară nici din partea autorităților, și nici a sponsorilor locali.

Prin ELS, Compania FaPt și-a asumat din nou riscul și, în plus, a fost un test pe care doar evenimentele cu ambiții mari și-l asumă: testul biletului. Toate evenimentele culturale de anvergură internațională din România, cele care au transformat orașele în centre ale unor pelerinaje culturale europene, trec acest test. Sper ca iubitorii muzicii electronice să ofere șansa ELS să devină cel mai important festival indoor de muzică electronică și arte vizuale din România, deoarece aceasta este o nișă pe care Iașul încă o poate ocupa. Nu întâmplător, pe rețeaua Facebook ElectroLive Session figurează la categoria „Comunitate”, festivalul dorindu-și ca oamenii, în urma unui capital cultural dobândit, să se regăsească împreună, iar apoi să fie reprezentați și încântați pe o scenă internațională de către artiști aparținând stilurilor diverse ale genului electronică. În concluzie, se poate, rămâne să mai și vrem.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe