Constantin Chiriac: „Festivalul și Teatrul Național din Sibiu sunt în prima linie”

Andrei Giurgia Publicat la: 01-07-2015

Cea de-a XXII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) s-a desfășurat anul acesta în perioada 12-21 iunie, având genericul „Growing smart, smart growing”. A însumat 2 673 de artiști și invitați din peste 70 de țări, care au prezentat 427 de evenimente în 67 de spații. Despre ediția de anul acesta, despre evoluția festivalului, dar și despre felul în care Sibiul rămâne, prin evenimentele sale culturale, în prima linie europeană ne vorbește Constantin Chiriac, președintele FITS.

 

Ce v-a plăcut cel mai mult la ediția de anul acesta?

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru a însemnat o ascensiune constantă a calității și miracolului pe care festivalul le aduce în fața publicului și a specialiștilor în fiecare an. A fost o ediție de colecție pentru că am reușit să aduc nume extraordinare din zona artelor spectacolului, instituții, artiști și producători. În același timp, am reușit să dezvolt bursa de spectacole ca pe o structură independentă asociată. Au ajuns la Sibiu nume excepționale, precum Théâtre de la Ville, Klaus Maria Brandauer, Deutsches Theatre Berlin, Teatrul Național din Bruxelles, Meno Fortas Theatre, Daniel Veronese, nume extraordinare din zona flamenco, a dansului contemporan și a circului, producători, directori de festivaluri, profesioniști. A avut loc și o întâlnire a școlilor care au semnat dezvoltarea platformei doctorale de arte ale spectacolului și management cultural, în care s-au implicat 19 universități.

 

Evenimentul de la Sibiu presupune o stare de normalitate. Din păcate, acest lucru nu se întâmplă peste tot…

Este o stare de normalitate a excelenței, a coerenței, a organizării pe termen scurt, mediu și lung. Ceea ce presupune normalitatea la Sibiu înseamnă un moment de o dezvoltare excepțională. Sibiul a propus de-a lungul timpului, pe parcursul celor 22 de ediții, această normalitate, ce are rigorile exigenței, împreună cu Primăria, Consiliul Local și toate structurile acestei comunități, pornind de la Universitate și până la celelalte structuri descentralizate, care, împreună cu locuitorii comunității, care sunt mândri că pot fi părtași la un astfel de festival, dau acest sentiment de normalitate, dar și de înaltă grație artistică.

 

Cum poate ajunge FITS cel mai important festival de teatru din lume?

În primul rând, prin viziune, profesionalism, tenacitate, coerență și muncă asiduă pe termen scurt, mediu și lung. Prin parteneriate, proiecte și dialog cu structuri similare, cu artiști și instituții de pe toate continentele. Făcând parteneriat pe picior de egalitate cu cele mai importante instituții de spectacol, cu cei mai importanți artiști și cu cele mai importante structuri și organisme internaționale. Trebuie promovată relația de la egal la egal.

 

Care a fost momentul în care v-ați dat seama de potențialul cultural al acestui festival?

Am plecat de la potențialul extraordinar al Sibiului. Oraș cu stea, așezat la răscrucea marilor drumuri comerciale, economice, culturale și turistice ale lumii. Pornind de la acest dat, de la patrimoniu și multiculturalitate, de la combinația extraordinară dintre culturile germană, română, maghiară, evreiască și a țiganilor. Toate au dat acest potențial pe care festivalul l-a dezvoltat în miracolul care este acum FITS.

 

„În acest an, toate spectacolele au fost sold out

În cât timp s-a format publicul de la Sibiu pentru astfel de evenimente?

Este un proces continuu. Practic, de 22 de ani, este cea mai importantă împlinire pe care festivalul a dezvoltat-o. Nu obținerea titlului de Capitală Culturală Europeană, nu obținerea titlului de Teatru Național, nu dezvoltarea școlii de teatru, de management cultural, a bursei de spectacole au fost cele mai importante momente în istoria orașului. Cel mai important eveniment a fost dezvoltarea publicului. Acesta este dezideratul programului Comisiei Europene până în anul 2021: dezvoltarea unui public nou. Sibiul a făcut acest lucru cu mult înainte ca Europa să-și pună această problemă. Dacă în Vest și în America lipsa spectatorilor din sălile de spectacol și îmbătrânirea publicului au forțat structurile din domeniul artelor să dezvolte tot felul de proiecte și programe (teatrul, dansul și muzica în educație), încercând să readucă publicul în sălile de spectacol, festivalul de la Sibiu a făcut exact asta. În acest an, toate spectacolele au fost sold out. Teatrul Național din Sibiu pune în scenă 400 de reprezentații în fiecare sezon, cu toate biletele vândute. Asta înseamnă că s-a creat un public, care a fost educat cu spectacole de înaltă calitate, iar acest fapt asigură un flux extraordinar. Este cel mai important deziderat pe care festivalul l-a putut împlini pe tot parcursul existenței lui.

 

Ce trebuie să facă un oraș care a fost desemnat capitală culturală europeană pentru a se menține la acest nivel?

În primul rând, trebuie să asigure o agendă coerentă pe parcursul unui an întreg, cu evenimente de calitate, care să poată da acea dimensiune a excelenței care să asigure atragerea spectatorilor la toate evenimentele. În același timp, este nevoie de certitudinea prezenței lor la toate activitățile pe care le propune. Referitor la festival, activitățile au încercat să dezvolte excelența, parteneriatul și înalta calitate artistică, menite să asigure perpetuarea acestui mecanism pe care capitala culturală l-a dezvoltat pe parcursul unui an, care apoi s-a multiplicat pentru anii următori, asigurând Sibiului statutul de oraș european al culturii.

 

Cât de importante sunt colaborările dintre teatre la nivel internațional? Cum funcționează această latură, având în vedere și spectacolul Teatrului din Sibiu în cadrul festivalului, Nathan the Wise?

Festivalul a dezvoltat, de-a lungul timpului, proiectele Teatrului Național din Sibiu, ale școlii de teatru și ale partenerilor, astfel încât fiecare ediție să asigure mai multe spectacole în premieră. Multe dintre ele sunt coproducții, așa cum este și acest proiect dezvoltat împreună cu Teatrele Naționale din Stuttgart și Oslo, pe un text atât de important precum cel al lui Lessing. Am reușit să aducem actori de la Teatrele Naționale din Sibiu și Stuttgart și prezențe speciale, cum este cea a muzicianului Marius Mihalache. Spectacolele vor fi prezentate la Sibiu, Stuttgart și Oslo. Avem și alte formule, cum ar fi Tokyo Metropolitan și structurile din China, care au fost invitate la bursa de spectacole pentru parteneriate pentru anii următori, cu nume importante, precum Neil LaBute sau Klaus Maria Brandauer.

 

După ediția de anul acesta a FITS, unde se află teatrul la nivel mondial, din punctul dumneavoastră de vedere?

Festivalul și Teatrul Național din Sibiu sunt în prima linie, în prima ligă de decizie, atât din punct de vedere calitativ, cât și al parteneriatelor la nivel mondial. Să nu uităm că Teatrul Național din Sibiu este parte a două mari programe europene. Toate dovedesc poziția extraordinar de importantă pe care o au structurile dezvoltate de noi la Sibiu, prin parteneri și prin dialogul în creștere la nivel mondial.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe