Anca Sigartău: „Festivalul adună o comunitate într-o bucurie civilizată și inteligentă”

Dana Țabrea Publicat la: 25-09-2015

„Singurul criteriu care trebuie îndeplinit pentru a ajunge să montezi pe scena Teatrului Bacovia este criteriul performanței artistice.”

Anca Sigartău orientează Bacăul în direcția actuală a teatrului, punând accent pe colaborări cu filarmonica și cu secția de coregrafie. În festivalul care a debutat anul acesta în trombă, ea s-a impus ca actriță, regizor și solistă. Ca regizor, a deschis festivalul cu Îmblânzirea scorpiei de William Shakespeare, o producție a Teatrului Bacovia, incluzând în distribuție actori colaboratori, managerul Anca Sigartău afirmând necesitatea colaborării cu alte teatre, actori și regizori. Ea a jucat, a interpretat vocal sau a recitat în spectacole de teatru alternativ sau instituțional (musical comedy, concert-recital, teatru-concert), printre care: Cum m-am lăsat de gândit, Laugh Story (secțiunea „Independent”), Mankush – Electroswing to Cabaret Folkloric (secțiunea „RithmyCity”) și Stele rătăcitoare (secțiunea „Povestea noastră”).

Ce reprezintă pentru Anca Sigartău Theaterstock Bacău?

Theaterstock era și este o necesitate. Un festival de artele spectacolului adună oamenii din comunitate într-o bucurie civilizată și inteligentă, cu beneficii imediate și pe termen lung. Pentru mine personal este un miracol. În 2007, pe când lucram la teza mea de doctorat, am început să-mi imaginez acest festival. Visam la un festival ce ar fi putut să declanșeze atitudini nu numai la nivelul receptorilor, dar și al participanților. Theaterstock, ediția I, este un prim pas… Deschiderea reală o vom putea vedea de la a treia ediție în sus.

„Pentru zona Moldovei, cu siguranță este o noutate, iar miza este uriașă”

În ce constă noutatea adusă de Theaterstock în „universul” festivalurilor din România? Care sunt mizele acestui festival?

Nu știu dacă putem să vorbim neapărat despre o noutate adusă de acest festival. Mi-am dorit să acordăm o importanță aparte segmentului de teatru independent, dar nu la nivel declarativ, reunind câteva spectacole independente, ci alăturându-le celor din teatrul de stat. Această alăturare o consider benefică nu numai pentru publicul spectator, care a putut să se bucure de varietate, ci și pentru producătorii prezenți la festival, ce au putut să aibă o raportare corectă atât la nivel artistic, cât și al businessului teatral. Pentru zona Moldovei, cu siguranță este o noutate, iar miza este uriașă. S-a demonstrat după această primă ediție că teatrul, cultura pot să activeze spații neconvenționale, să coloreze spirite și chiar un oraș întreg.

Ce tip de public-țintă ați avut în vedere? Dat fiind că Bacăul este perceput ca fiind un oraș industrial/muncitoresc, v-ați propus să atrageți oamenii simpli la teatru, să realizați trezirea din amorțire prin cultură? E Theaterstock o modalitate de a-i aduce pe cei plecați să muncească în străinătate pentru o vacanță de calitate/educativă în țară? Cât de mult vă bazați pe publicul tânăr?

Theaterstock este un festival adresat tuturor categoriilor de public. Structura a fost gândită în așa fel încât să acoperim o paletă cât mai largă de public. De la spectacolele de stradă și concertele cu adresabilitate generală la spectacolele teatrelor naționale și spectacolele din zona teatrului independent, am încercat și credem că am reușit să găsim oferta culturală potrivită pentru fiecare. Bacăul a fost perceput ca un fost oraș industrial, aparent depărtat de latura artistică. Theaterstock a demonstrat că această percepție este una fundamental greșită. Miile de spectatori care au umplut sălile (să nu uităm că am jucat spectacole într-o sală de 1 500 de locuri, care a avut nevoie de scaune suplimentare) demonstrează apetența publicului băcăuan pentru cultură în general și pentru teatru în particular. Știm că Bacăul are cea mai mare comunitate de români plecați la muncă în străinătate, știm de asemenea, potrivit ultimelor date publicate de Institutul Național de Statistică, faptul că acești români încep să se întoarcă în țară. Theaterstock este un eveniment pentru comunitate și pentru întreaga regiune, este un eveniment dedicat publicului local sau din afara orașului. Cred cu tărie în valențele formatoare și civilizatoare ale actului cultural, festivalul înscriindu-se în această direcție. Faptul că o întreagă divizie de tineri voluntari au respirat teatru, cultură, educație și energie… Nu este neapărat vorba despre descoperirea unei noi abordări, ci mai degrabă de a scoate la suprafață, prin cultură, energiile latente ce rezidă în interiorul societății. Cred, de asemenea, cu tărie că astfel de evenimente sunt singura opțiune viabilă pentru o comunitate care pare că și-a pierdut speranța, care chiar a încetat să mai caute soluții. Theaterstock este pentru mine – și, sper eu, pentru întreaga comunitate – o pată de culoare, de bine și frumos în anostul cenușiu cotidian care ne înconjoară. Acest eveniment poate asigura deschiderea internațională și vizibilitatea de care are nevoie un astfel de oraș, poate genera consum și producție care să satisfacă acest consum, poate însemna poziționare pe harta turistică și culturală a Europei, puntea de legătură cu mediul de afaceri și potențialii investitori. S-a demonstrat că trecerea de la cultură spre sănătate morală este un drum natural și o carte câștigătoare. Bacăul și Theaterstock își propun să replice această rețetă de succes european.

„Cu siguranță ediția din 2016 își va păstra structura tematică”

Ce planuri aveți pentru ediția viitoare, ținând cont de reușite și învățând lecția eventualelor obstacole pe care le-ați întâmpinat? Veți îmbina în același mod teatrul independent cu cel instituțional? Ce companii/teatre din Occident doriți să aveți în programul festivalului din 2016? Se vor păstra secțiunile din program?

Cu siguranță ediția din 2016, pentru care pot confirma deja datele, și anume 30.07-14.08, își va păstra structura tematică. Adăugirile vor fi în sensul dezvoltării fiecărei secțiuni în parte, nu al modificării lor. De exemplu, secțiunea „Teatre în mișcare” va căpăta cu adevărat anvergura internațională pe care ne-o dorim, prin invitarea a cel puțin cinci mari companii și teatre recunoscute la nivel internațional cu care negociem în prezent. Secțiunea „Independent” va căpăta și ea deschiderea internațională începută anul acesta cu cel mai important teatru moscovit: Teatr Doc. „Povestea noastră”, secțiune dedicată reperelor teatrelor românești, va continua cu o selecție extinsă și cu multe spectacole invitate. Am de asemenea plăcerea să anunțăm secțiunea „Focus”, dedicată în anul în care se împlinesc 200 de ani de la primul spectacol de teatru în limba română Teatrului Național din București. Tot în cadrul acestei secțiuni îl vom sărbători pe cel mai prolific dramaturg român contemporan, Matei Vișniec. Secțiunea se va încheia cu un regizor român de teatru al cărui nume va fi o surpriză, cred eu, plăcută pentru toată lumea. Iar surprizele nu se opresc aici: negociem deja cu două dintre cele mai mari companii de teatru de stradă din lume, pe care în cel mai scurt timp sper să le pot confirma, iar ca un feedback imediat, datorită reacției publicului și efortului logistic făcut, am demarat deja două coproducții ale Teatrului Bacovia, împreună cu două dintre companiile de stradă prezente la prima ediție, coproducții ce se vor concretiza în spectacole special gândite pentru Theaterstock, ediția a doua, cu premiera internațională la Bacău. Așadar multe surprize și proiecte, care cred că vor satisface „foamea” publicului pentru cultură.

Am văzut-o pe actrița Anca Sigartău într-un spectacol de bar din festival, dezlănțuindu-se într-o minicompoziție de invidiat, prin care parodia teatrul conceptual. Veți aplica metoda armonizării dintre teatrul instituțional și cel independent, de bar, underground, alternativ din programul festivalului și în ceea ce privește noua politică managerială privind teatrul băcăuan? Ce planuri aveți pentru Teatrul Bacovia?

Singurul criteriu care trebuie îndeplinit pentru a ajunge să montezi pe scena Teatrului Bacovia este criteriul performanței artistice. Chiar dacă suntem un teatru de stat, încurajăm orice formă de manifestare artistică, fie ea de nișă, independentă, underground, atât timp cât acea manifestare artistică respectă publicul, oferă o poveste și este un spectacol care ne face să apreciem teatrul. Aceasta este poziția fermă a managerului Anca Sigartău. Teatrul Municipal Bacovia va găzdui doar producții adresate publicului la standarde valorice ridicate. Nu cred în teatrul făcut pentru un cerc închis sau cel puțin în producția artistică pentru un cerc închis subvenționată din fonduri publice. Fenomenul teatral este atât de vast și suportă atât de multe forme de exprimare teatrală, încât este loc pentru toată lumea, dar la Bacău veți găsi doar spectacole făcute de profesioniști cu respect pentru public.

Fotografie de Oana Monica Nae

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe