Nr. 199 / octombrie 2015

EDITORIAL

George Bondor, Cultura ca festival

ACTUALITATE

Andrei Giurgia, FITPT – un eveniment matur și o rază de speranță pentru tinerii actori
Andrei Giurgia, FILIT 2.5 – un festival care provoacă trecutul

POLIS: VOTUL PRIN CORESPONDENȚĂ

Alexandru Radu, Marota votului prin corespondență
Melania Cincea, Strategia-bumerang a PNL
Georgeta Condur, Teama de alegători
Dan Pavel, Chelul și tichia de mărgăritar

FOCUS: RADICALITATE ȘI NUANȚĂ

Andrei C. Șerban, Privind peste umăr
Ioan Șerbu, Cine nu are critici literari să-și cumpere!
Alex Goldiș, Un critic incomod
Claudiu Turcuș, Modelul Martin
Andrei Terian, Radicalitatea nuanței
Rodica Ilie, Mircea Martin – o lecție a echilibrului teoretic

FILOSOFIE: PUTEREA, „O BESTIE MAGNIFICĂ”

Constantin Ilaș, Elemente pentru o ontologie a puterii
Diana Mărgărit, Ar putea pacea universală să pună în pericol puterea suveranului?
Ileana Borțun, Puterea în ontologia politică a Hannei Arendt
Corina Tulbure, Stăpânul și sclavul: de la imagine la dorință

POEZIE

Diana Beldeanu, Poeme
Raluca-Ioana Rîmbu, Poeme
Mihai Ignat, Poeme
Emil Brumaru, Îngerii și lucrările lor

INTERVIU

Kató Csilla, „Miza unui film bun este să te pună în poziția de ascultare, ca și cum ai fi în pielea personajului”

CRONICI

Claudiu Komartin, Andrei Bodiu, Firul Alb (II)
Constantin Piștea, Printre meandre: Radu Aldulescu, Istoria Regelui Gogoșar
Maria Bilașevschi, F.J. Schwelle – materie și sens vienez
Andi Mihalache, Elite și sociabilități la începutul secolului XX
Angelo Mitchievici, Povești de îngrozit copiii
Dana Țabrea, Două Veneții și o înscenare de Adrian Tamaș

OPINII

Daniel-Cristea Enache, Breaking News
Roxana Patraș, Scrisoarea IV. Pigmei și titani

ANALIZĂ

Lucian Dîrdală, Iron Maiden și corectitudinea politică
Bogdan Călinescu, De ce ne lipsește Simon Leys

LABIRINT

Stelian Dumistrăcel, Răsucirea metaforei (1)
Lavinia Maria Pruteanu, „Se merită” oare „să mă risc”?

VITRALIU

Mioara Anton, Lirica voluntară
Teodora Manea, Grija pentru câinele meu

EXCLUSIV

Adina Scutelnicu, Art Encounters, un eveniment artistic fără precedent

ESEU

Ana Ionesei, Belle Époque, toamna, la Budapesta
Dragoș Dascălu, Să punem cruce spațiului public

JURNAL

Cătălin Mihuleac, Valiza Samsonite de rafie
Manuela Ungureanu, Cu cât te îndepărtezi mai tare de țară, cu atât lucrurile îți sunt mai aproape

AGORA

Radu Vancu, Premiile literare. Un elogiu & un exercițiu de wishful thinking

 

SUPLIMENT
Poets in Transylvania

Vlad Pojoga, „Poets in Transylvania”. Despre felul în care lucrează astăzi poezia
Cătălina Stanislav, Între 21 și 27 septembrie, la Sibiu a avut loc a IV-a ediție a Festivalului Internațional de Poezie „Poets in Transylvania”
Anna Hallberg, „E ca și cum ai duce un război cu tine însuți, devenind din ce în ce mai obosit de la o luptă la alta” (interviu)
Radu Vancu, „Festivalul Internațional de Poezie de la Sibiu este făcut după modelul celor mai mari festivaluri de poezie” (interviu)
Eli Bădică, Young Poetry Camp – Poeții tineri invitați la tabăra de la Sibiu scriu despre experiențele lor
Tiberiu Neacșu, Vilanele scrise în cadrul Taberei de Poezie

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe


Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral