Zece pentru Nord‑Est+

Daniel Șandru Publicat la: 17-12-2015

Marcăm la Iași un nou decembrie nobil, la finele unei campanii pe care am asumat‑o încă de anul trecut, al cărei scop este cel de a face o reverență față de personalitățile de excepție, față de cei cărora le datorăm recunoașterea comunitară. Dacă în 2014 acest exercițiu al excelenței a fost adresat doar Iașului și ieșenilor, odată cu noua ediție a Campaniei „Oamenii Timpului” l‑am extins la nivelul tuturor județelor din regiunea de Nord‑Est, căreia i‑am adăugat orașele Cernăuți și Chișinău, dându‑i astfel un caracter transfrontalier. Ceea ce a plecat la drum ca o dorință de a răspunde unei provocări, aceea de a identifica reperele axiologice anuale din zece domenii (Literatură, Arte, Educație și cercetare, Memorie și istorie, Diplomație publică, Societate civilă, Jurnalism, Tinere Valori, Sănătate și Antreprenoriat), s‑a transformat, iată, într‑un proiect de anvergură ce cumulează pasiunea pentru lucrurile cu adevărat importante. E o pasiune împărtășită de colegii din redacția revistei de cultură contemporană Timpul, ca inițiatoare a Campaniei, de cei din Asociația Revistei, ca organizatoare a acesteia, precum și de cei de la Editura Adenium, care este producătorul său. E, în același timp, o pasiune pe care am reușit să o transferăm tuturor partenerilor noștri instituționali, economici, academici și media, ca și publicului care ne‑a fost alături de‑a lungul tuturor etapelor acestui demers. Este, nu în ultimul rând, o pasiune a recunoașterii meritelor pe care semenii noștri, care, dată fiind bulversarea valorilor din societatea românească, nu ocupă mereu prim‑planul, le au în direcția efortului comun de a întreține, atât cât se poate, normalitatea socială.

Pe 12 decembrie, la Iași, în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri”, Gala Extraordinară „Oamenii Timpului”, în cadrul căreia vor fi premiați cei „10 pentru Nord‑Est+”, fiecare pentru proiectul realizat, în câte unul dintre domeniile amintite, în perioada octombrie 2014 – septembrie 2015, închide cercul unor evenimente extraordinare, pe care noi, cei din echipa Campaniei, le‑am trăit din august încoace, mai mult itinerant și totuși clipă de clipă. În date matematice, ceea ce am trăit pe parcursul anului ce stă a se‑ncheia înseamnă nouă conferințe de lansare a proiectului, 800 de propuneri de nominalizare venite din partea publicului, 80 de nominalizați intrați, ca urmare a selecției realizate în faza de prejurizare de Juriul Național, în competiția finală, peste 200 000 de voturi contorizate pe platforma www.oameniitimpului.ro, șase gale locale de prezentare a nominalizaților, patru conferințe pe teme diferite (politică și societate civilă, literatură, arte, istorie ) susținute în cadrul Colocviilor „Oamenii Timpului” și 10 premianți pentru întreaga arie de desfășurare a proiectului. Dincolo, însă, de aspectul cantitativ, ceea ce rămâne cu mult mai important este faptul că am pus bazele unei comunități de prestigiu. La finele ediției din 2015 a Campaniei, putem spune că întâlnirile admirabile care au conectat oameni de excepție reprezintă principiul esențial de funcționare a acestei comunități, pe care o vrem cât mai extinsă. Am ajuns la o asemenea constatare grație unui proiect a cărui unicitate ține nu doar de faptul că a fost inițiat de o publicație culturală (fără a însemna că redacția acesteia decide cine sunt premianții!), ci și de acela că a reușit să cumuleze multiple energii, venite din zone variate ale societății: din cea a autorităților publice locale din Iași și din Neamț, din cea academică, din cea antreprenorială, din cea culturală și din cea mediatică.
Avem deci toate motivele de a privi cu încredere spre viitor și de a spera că, începând cu 2016, Campania „Oamenii Timpului” se poate extinde la nivelul întregii Românii, menținând importanța Galei Finale de la Iași. În mod cert, o astfel de comunitate de prestigiu nu va fi marginală, ci va institui firescul recunoașterii valorilor, un firesc de care avem atâta nevoie.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe