Eroul amintirilor

Maria Bilașevschi Publicat la: 04-10-2016

După ce a stârnit reacții diverse atunci când a fost expusă pe simezele unor galerii cunoscute din Iași, expoziția Eroul amintirilor a artistei Elena Boțan-Potop s-a mutat la Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția. Eroul amintirilor nu este doar un proiect inedit, ci un proiect care a pornit din nevoia sinceră de a resuscita istoria adevărată a omului. La o primă vedere, lucrările artistei sunt „mozaicuri de dopuri”, ce amintesc de tehnica asamblajului cu o cromatică în care predomină galbenul, roșul, albastrul și verdele, cu accente pop art.

 

Personajele Elenei Boțan-Potop nu sunt consacrate în manualele de istorie, ci sunt membri ai familiei, oameni reali, participanți fără voie la cel de-al Doilea Război Mondial. Expoziția are atât o miză personală – comemorarea prin culoare a stâlpilor unor familii –, cât și una istorică – 71 de ani de la înfrângerea Germaniei hitleriste.

Nu numai aspectul personal și cel istoric sunt motivul expoziției, artista făcând apel la memoria fiecăruia dintre spectatori, pentru a revaloriza și reda demnitatea celor cărora le-a rămas eticheta de „eroi”. Victime ale fatalității, aceștia sunt cel mai adesea doar niște nume dintr-o listă, iar numărul lor sunt doar niște cifre statistice.

Dispuse asemenea medaliilor pe o uniformă, dopurile de plastic, colectate dintr-o lăudabilă inițiativă de reciclare, conturează chipuri umane. Fiecare portret transmite o stare, dar artista nu dorește să amplifice o melancolie desuetă, ci să surprindă demnitatea fiecărui personaj, accentuându-i particularitățile printr-o însușire aparte. Un prim portret aparține sergentului Vsevolod Boțan, realizat după o fotografie de pe front, purtând o cască de soldat cu emblema regelui Carol al II-lea. Artista a conturat și chipul bunicului său, Vasile Anastasiu, de asemenea soldat în timpul războiului, ce a scăpat cu viață în urma măcelului de la Cotul Donului, dar a fost prins și reeducat, fiind integrat forțat în divizia „Tudor Vladimirescu”, rămasă în istorie pentru propaganda stalinistă dusă în favoarea instaurării comunismului în România. Prezentate drept „eliberatori”, dar văzute din interior ca „trădători”, victimele acestei divizii au fost deposedate de identitate și personalitate. Războiul a însemnat pentru Vasile Anastasiu o filă de viață în care predomină umilința, iar Elena Boțan-Potop accentuează cromatic privirea și postura personajului, subliniindu-i sobrietatea și, în același timp, insinuând conflictul interior prin suprapunerile straturilor de roșu și verde ce se conjugă în jurul portretului, prinzând pe alocuri forma unei hărți mutilate a României unite.

Portretul soldatului necunoscut, conceput de artistă după fotografia soldatului anonim surprins la Odessa, imagine ce apare pe prima pagină a ziarelor în momentele comemorative, este o lucrare voit neterminată, ce sugerează că sute de mii de figuri au rămas suspendate în istorie, fără să li se cunoască numele.

În expoziția Eroul amintirilor, Elena Boțan-Potop îi comemorează pe cei care au dispărut în ceața atotstăpânitoare a memoriei colective, trăgând un semnal de alarmă asupra faptului că, dacă istoria rămâne închisă într-un tom îngălbenit și prăfuit, ea se poate repeta oricând.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe