Neliniștile prezentului puse pe scena Teatrului „Luceafărul” din Iași

Andrei Giurgia Publicat la: 01-11-2016

Ediția a IX-a a „Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr” Iași (FITPTI) s-a desfășurat anul acesta în perioada 6-12 octombrie. Programul a cuprins spectacole de teatru, dans, spectacole-lectură, întâlniri cu artiști, discuții, dezbateri, lansări de carte, expoziții și filme documentare. Distribuția a fost una de invidiat: peste 400 de artiști din 17 țări, 40 de spectacole și 30 de companii teatrale din țară și străinătate. Odată cu dezvoltarea festivalului, treptat, dar sigur crește și apetitul publicului pentru acest tip de manifestări, inclusiv în aer liber.

 

Arta ca experiență a prezentului

Selecția spectacolelor a reunit atât companii de stat, cât și companii din mediul independent, deoarece sunt foarte multe spectacole de foarte bună calitate care se fac în condiții financiare destul de dificile și în segmentul independent. Timp de o săptămână, publicul spectator a avut parte de producții de top, multe dintre ele premiate, realizate de regizori consacrați. Anul trecut, festivalul a fost acreditat de Asociația Europeană a Festivalurilor cu titulatura de festival european, ceea ce reconfirmă un lucru pe care organizatorii îl știau, dar această certificare este importantă, deoarece introduce festivalul într-o rețea europeană de cel mai înalt nivel. „Din păcate, pentru noi, ca indivizi, trăim o perioadă istorică agitată, cu multe probleme. Sunt probleme cu imigranții, cu războaiele, cu violența în școli, cu anxietatea, cu însingurarea. Și pentru că voiam să ne concentrăm pe teatru, pe arta teatrală ca experiență a zilei, ca formă de implicare în realitățile prezentului, am conceput ediția 2016 sub genericul Neliniștile prezentului”, a subliniat Oltița Cîntec, directorul artistic al Teatrului „Luceafărul” din Iași.

Pe 5 octombrie, organizatorii au pregătit un showcase cu cea mai nouă coproducție (Când visăm, de Verena Koch și Kirsten Pell – Austria, proiect cu participare internațională coprodus de Teatrul „Luceafărul” Iași, Centrul Cultural German și Forumul Cultural Austriac) și cu multipremiatul spectacol Pisica verde, de Elise Wilk (regia Bobi Pricop, nominalizat la premiul pentru regie la Gala UNITER 2015).

Boala mamei și imaginația violentă a copilului teribil

Teatrul „Aureliu Manea” din Turda a prezentat publicului spectacolul Vertij, în regia lui Mihai Măniuțiu. Un experiment real, dureros și viu, cu o coregrafie care nu te lasă să respiri, pusă în scenă de Vava Ștefănescu și Andrea Gavriliu. Spectacolul este despre mama regizorului Mihai Măniuțiu, care suferă de Alzheimer. Spectacolul este bazat pe textele scrise de-a lungul bolii sale, texte care încercau să exorcizeze panica și durerea de care a fost cuprins autorul. „Acest spectacol este despre mama mea, care suferă de Alzheimer. Despre mama pe care nu am pierdut-o, despre mama mea care, însă, m-a pierdut, cu toate că e încă alături de mine”, a punctat autorul.

Cu o distribuție formată din tineri actori, regizorul Radu Afrim a creat un spectacol emoționant despre moarte și supraviețuire. Bizoni. Fabula urbană #2 este povestea unei familii care dispare încet. Într-un decor inedit, o spălătorie (afacere de familie), păcatele și secretele se spală prin violență și izolare. Un copil moare, o mamă dispare, un tată își pierde mințile și patru copii-bizoni supraviețuiesc acestor întâmplări. Suferința este pusă în scenă prin mijloace moderne, cu efecte vizuale și sonore inedite. Regizorul reușește să aducă pe scenă imaginația poetică și violentă a copilului teribil din orice ființă umană.

Un alt spectacol de referință la ediția de anul acesta a fost Alice, adus de Teatrul „Gong” din Sibiu. Publicul a fost martor la povestea maturizării unui copil în lumea contemporană, o lume care își impune regulile. Alice este o fetiță care merge la școală, ia lecții de dans, muzică, engleză și înot. Mama o îmbracă cu haine frumoase, o duce în vacanțe în străinătate și o încurajează când are lucrări și concursuri. Mama nu o întreabă însă niciodată ce vrea ea, de fapt. Ce materii preferă, ce haine îi plac, cu cine vrea să se joace, la ce visează sau dacă are suficient timp pentru ea. Alice ne-a spus povestea unei fetițe care descoperă că ceea ce își doresc părinții de la ea pare a fi mai important decât ceea ce își dorește ea însăși. Alice înțelege că tiparele pe care lumea le impune nu sunt corecte și că propria ei personalitate și propriile ei dorințe sunt cele care contează cu adevărat.

Cu jandarmii la spectacol

Spectacolul Huooooo!!! al trupei „Auăleu” din Timișoara a pus Iașul într-o lumină negativă cu privire la spectacolele de teatru în aer liber. Desfășurat în Piața Unirii, publicul a avut parte de următoarea poveste: o fostă profesoară de limba română, ieșită la pensie și devenită între timp protestatară, și un jandarm sunt în centrul atenției. Tot aceste două personaje au reușit să stârnească și interesul a doi jandarmi ieșeni, de această dată din viața reală. După terminarea spectacolului, aceștia au intervenit și i-au legitimat pe actorii timișoreni, urmând să îi sancționeze pentru tulburarea ordinii publice. „Noi, ca organizatori, am avut toate aprobările necesare. După lungi discuții în centrul orașului, cei doi jandarmi au venit la noi la teatru. Am continuat cu explicațiile, dar ei nu voiau să înțeleagă și apoi am luat legătura cu domnul comandant. I-am explicat contextul și despre ce a fost vorba, domnia sa a înțeles, iar situația s-a încheiat. În final, nimeni nu a fost amendat”, a punctat Oltița Cîntec.

Muzica și teatrul au demonstrat încă o dată că fac echipă bună. Hamlet, pe muzica formației Subcarpați și în regia Adei Lupu Hausvater, a umplut sala mare a Teatrului „Luceafărul” în special cu tineri, care au urmărit poate pentru prima dată un spectacol de William Shakespeare. Spectacolul se vrea un manifest pentru normalitate, pentru dreptul oamenilor la fericirea individuală, la libertate și la opinie. În spectacol se regăsesc elemente din folclorul românesc, retranspuse pe beat-uri de hip-hop, dubstep sau muzică electronică, iar traducerea „remix” este realizată de Peca Ștefan.

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București a fost reprezentat de spectacolul O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții, după un roman de Mark Haddon și regizat de Bobi Pricop. Un show performativ, în care lumea-decor construită de Adrian Damian, din oglinzi, distanțe și percepții, se compune și se descompune pentru a ne aduce față în față cu noi și certitudinile noastre fragile. Spectacolul lui Bobi Pricop, glisând cu sensibilitate lucidă între comedie și dramă, are o altă viteză decât cea cotidiană: este viteza năucitoare a unei minți captive într-o realitate care s-a împotmolit în propriile ei limite.

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași este un eveniment care deja și-a format un public avizat, care de la an la an așteaptă cu interes programul propus de organizatori. FITPTI este un bun necesar.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe