Cuprins Timpul nr. 216-217 / martie-aprilie 2017

EDITORIAL

Daniel Șandru, Să fim „cool”: facem un „drifting” cu Centenarul? (p. 1)

 

ACTUALITATE

Andrei Giurgia, Filmul românesc sărbătorit la Iaşi pentru al VIII‑lea an consecutiv (pp. 2-3)

 

FOCUS

Andrei C. Şerban, Poezia ca ritual tanatic (p. 4)

Ioan Şerbu, De ce nu‑mi place Cezar Ivănescu (p. 4)

 

ANCHETĂ:  Cezar Ivănescu recitit de poeţii tineri (coordonator Radu Vancu)

Ştefan Baghiu, Cateheză (p. 5)

Marius Conkan, Muzici şi epifanii (p. 5)

Dan Coman, Câteva întâlniri cu poezia lui Cezar Ivănescu (p. 5)

 

LABIRINT

Alex Ciorogar, Proxima încercare (p. 6)

Constantin Piștea, Cenzura pentru toţi (p. 7)

Corina Giurgia, Florin Irimia şi Misterul maşinuţelor chinezeşti (p. 7)

 

LITERATURĂ

Miljenko Jergović, Marlboro de Sarajevo. Fragmente (p. 8)

Radu Niţescu, Poeme (p. 9)

Adrian Mihăescu, Poeme (p. 10)

Krista Szöcs, Loneliness clarifies (p. 11)

Carmen‑Maria Mecu, Colţi de lună (p. 11)

 

INTERVIU (realizat de Dana Țabrea)

Iustinian Turcu: „Cred că în zilele noastre ar trebui să luăm spectatorul mai mult în lumea de pe scenă” (pp. 12-13)

 

FOCUS

Andrei C. Şerban, Pathos, Glitch, Melos (p. 14)

Ioan Şerbu, Temporary glitch, final breakdown (p. 14)

 

ANCHETĂ:  Şamanismul post‑uman. Poezia lui Vlad Moldovan (coordonator Radu Vancu)

Mihai Iovănel, Bacovia în priză (p. 15)

Bogdan‑Alexandru Stănescu, Shaman 2.0 (p. 15)

 

CRONICI

Angelo Mitchievici, Păşind în tăcere (p. 16)

Dana Ţabrea, Sărbători fericite (p. 16)

 

OPINII

Horia Vicenţiu Pătraşcu, Poetul contraatacă (p. 17)

Dragoș Dascălu, Pritzker 2017 (p. 17)

 

ANALIZĂ

Diana Mărgărit, Democraţia pe acoperişul fierbinte (p. 18)

Bogdan Călinescu, Statul, banii publici şi oamenii politici (p. 18)

 

CRONICI

Oana Maria Nicuţă, Coordonate ale picturii optzeciste americane (p. 19)

Maria Bilaşevschi, Cei care au ales noaptea – Gheorghe Lungu (p. 19)

 

VITRALIU

Mioara Anton, Dramele colectivizării (p. 20)

Teodora Manea, Cercurile grijii (p. 20)

 

EXCLUSIV

Adina Scutelnicu, Daria Moldovan: „Nu am hobby‑uri, fiindcă propria mea viaţă este un hobby” (p. 21)

 

ESEU

Dan Pavel, Lupta dintre populistofobi şi filopopulişti (p. 22)

Pr. Constantin Necula, Pedagogia caracterului. Omul talentat (p. 22)

 

CRONICI

Codruț Constantinescu, Amintiri din Siberia Republicii Populare Române (p. 23)

Simona Preda, Scrisori către putere (p. 23)

 

AGORA

Radu Vancu, Patapievici 60. Un exerciţiu de admiraţie (p. 24)

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe


De la confruntarea electorală dintre JFK și Richard Nixon încoace, democrațiile consolidate ale lumii au intrat în...
Este greu de spus cât de mari ar trebui trasate cercurile grijii. Este greu de spus de cine trebuie să avem grijă sau pentru...
Ironic, direct, dezolant, profetic, artistul Gheorghe Lungu nu rătăcește după rețetele specifice Pop Art-ului postmodern, nu...
Spuneam și cu alte ocazii că premiile de arhitectură pot fi o unealtă de direcționare a profesiei, de certificare a unui anumit...
Stilul direct și controversat al dramaturgului american Neil LaBute, preocupat de trame de cuplu, se pliază foarte bine pe stilul...

Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral