​Cristian Mungiu – premiat internațional, sărbătorit acasă

Andrei Giurgia Publicat la: 14-07-2017

Am dus la bun sfârșit și cea de-a VIII-a ediție a Festivalului Serile Filmului Românesc. S-a muncit mult cu gândul la cei peste 60 de cineaști români care au venit la Iași în perioada 10-14 mai pentru a sărbători filmul românesc. SFR este locul în care se muncește cu sufletul și cu respect față de adevăratele valori naționale.

Și parteneriatul nostru cu revista de cultură contemporană TIMPUL a continuat și tare ne mândrim că vă putem oferi un supliment realizat chiar de cei care au participat activ la festival, au stat la povești cu invitații, s-au bucurat și au încercat să afle cât mai multe lucruri interesante despre ei și activitatea lor artistică.

Anul acesta am încercat să oferim publicului spectator o altă viziune asupra cinematografiei românești. În acest demers am fost îndrumați și susținuți chiar de invitatul special al ediției, regizorul ieșean Cristian Mungiu. Acesta „a complotat” cu ambasadorul cultural, Irina-Margareta Nistor, și a realizat selecția oficială din festival. S-au surprins cele mai importante etape din cinemaul românesc, cu puncte de reper precum 100 de lei (regia: Mircea Săucan), un film din anul 1973, și până la Noul Cinema Românesc, semnat de Radu Muntean, Adrian Sitaru, Cristi Puiu sau Corneliu Porumboiu. A fost ofertă de neratat, iar publicul a răspuns prezent la proiecțiile din cele șase spații.

Pentru al patrulea an consecutiv, festivalul a fost dedicat unei personalități cinematografice. Anul acesta ne-am oprit la regizorul Cristian Mungiu. La Ateneul din Iași am rememorat cea mai frumoasă performanță a cinematografiei din România. S-au împlinit zece ani de când filmul 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile obținea Palme d’Or-ul la Festivalul Internațional de Film de la Cannes. Un moment unic, plin de emoție, rememorat acasă la Cristian Mungiu, alături de actorii Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Tania Popa, Ion Sapdaru. Premiat internațional, sărbătorit acasă și aplaudat la scenă deschisă. Publicul a trăit proiecția filmului care a stârnit multe controverse la vremea lui, a întrebat și a creat o emoție specială în sală. Cristian Mungiu a spus încă o dată că acest film nu este despre avort. S-a povestit mult, cu patos și exemple, iar o sală întreagă a rămas câteva ore bune nemișcată, urmărind cu mare atenție fiecare mișcare a invitaților de pe scenă. Am aflat cu bucurie că, dintre toate invitațiile pe care le-a primit pentru a marca acest moment aniversar, regizorul Cristian Mungiu a ales Iașul natal, ceea ce a contat foarte mult pentru încrederea acordată echipei festivalului. A fost un regal și datorită numelor importante din cinematografia românească prezente în sală și au avut aceleași emoții ca echipa filmului 4,3,2: Nae Caranfil, Adrian Titieni, Manuela Hărăbor, Bianca Brad, Ion Dichiseanu sau Cristina Flutur. A fost o seară în care publicul și-a arătat respectul, aprecierea și atașamentul față de cel care, pentru câteva ore, a fost numai și numai al nostru. Mulțumim, Cristian Mungiu.

Într-una din zile am poposit la Bojdeuca lui Ion Creangă din Țicău. Acolo, actorul Dorel Vișan, cel care l-a interpretat memorabil pe bădia Ion în filmul Un bulgăre de humă (regia: Nicolae Mărgineanu), a fost sărbătorit printr-un Portret de artist: O viață închinată frumosului. Alături de Mircea Radu Iacoban (scenarist), Dionisie Vitcu (actor) și Nicolae Mărgineanu (regizor), am rememorat momente de la filmări, situații de moment, dar și cum și-a pus amprenta scriitorul Ion Creangă asupra celor care au redat pe peliculă o perioadă importantă din cultura noastră națională. A fost o întâlnire de la care plăcintele poale-n brâu nu aveau cum să lipsească, știind că erau preferatele lui Creangă. Într-o liniște deplină, așezați pe buturugi, am vorbit despre autenticitatea și necesitatea lui Creangă, astăzi. Actorul Dorel Vișan a recunoscut că nu a fost deloc ușor să-l interpreteze pe scriitor și să intre în pielea lui. Au fost momente când a vrut să renunțe în timpul filmărilor, dar până la urmă a dat cinematografiei românești un personaj și un film de referință pentru toate generațiile. Creangă rămâne autentic și cu toții avem în continuare nevoie de creațiile sale.

Ar fi multe de spus despre ediția cu numărul opt, dar mă opresc aici, punctând că cei peste 60 de invitați care au fost la Iași, la început de mai, au oferit prin filmele și momentele prezentate o ediție de suflet, cu multă emoție, numai bună de păstrat până la anul, când vom continua de unde am rămas.

Fotografie de Dan Beleiu

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe


Ruinele, ieri și azi

Doris Mironescu, Un secol al memoriei. Literatură și conștiință comunitară în epoca romantică, Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza”, 2016

 

Cartea lui Doris Mironescu are la origini niște întrebări aparent simple: în jurul cărui trecut ne construim un fel aparte de a fi alături de ceilalți?; altfel formulat, cum păstrăm amintirea unor însușiri comune?; și cum salvăm acea memorie împărtășită cu cei de lângă noi și pe care o echivalăm, de obicei, cu ideea de identitate? Autorul găsește răspunsul în gândirea lui Jan Assmann, teoretician preocupat de mecanismele ce asigură reînnoirea și stabilizarea acelor sensuri pe care noi

> Citește integral