Michael Lassel: „A expune în România este pentru mine la fel de palpitant ca și a expune în Franța”

Adina Scutelnicu Publicat la: 07-12-2017

Recent, 34 de lucrări ale artistului german de origine română Michael Lassel au fost prezentate publicului la Muzeul Brukenthal din Sibiu în cadrul expoziției personale Barockkolloquium, manifestare înscrisă în seria de evenimente dedicate celor două secole de existență a muzeului. Potrivit organizatorilor, expoziția a avut nu mai puțin de 22 000 de vizitatori. Michael Lassel este un maestru al artei vechilor maeștri ai tehnicii trompe l’oeil (o tehnică artistică antică, ce îi dă privitorului impresia de tridimensionalitate) și unul dintre puținii discipoli ai maestrului Corneliu Baba. Născut în localitatea Logig, județul Mureș, Michael Lassel a fost, până în 1986, când a plecat în Germania, doar unul dintre mulții absolvenți ai Universității de Arte București care căutau consacrarea. După numai doi ani de la stabilirea în noua patrie, Michael Lassel a fost invitat să expună la Salonul de Toamnă de la Paris și din acest moment nici viața și nici arta sa n-au mai fost la fel. A devenit singurul artist de origine română care a expus la prestigiosul și pretențiosul British Museum, a fost imaginea Deutsche Bundesbank în campania de marketing pentru trecerea de la marcă la euro, dar, din păcate, este și unicul artist din istoria faimosului complex muzeal Grande Palais de Champs Elysées din Paris căruia i s-a furat o lucrare. Supranumit „Dali al Germaniei”, se înscrie în infimul procent de 0,5 % al pictorilor germani care izbutesc să trăiască din artă, are o căsnicie fericită de 40 de ani, este bunic, înjură „cu băieții” la meciuri și se consideră un privilegiat al sorții.

 

În perioada 4 august -27 septembrie ați avut o expoziție personală, Barockkolloquium – cum s-ar traduce, Colocviu baroc? –, la Muzeul Brukenthal din Sibiu. Cui i-a aparținut inițiativa acestei expoziții?

Da, traducerea corectă ar fi Colocviu baroc. Expoziția a fost inițiată de Asociația sașilor transilvăneni din Germania și a reprezentat contribuția și omagiul acestora la aniversarea muzeului Brukenthal.

 

Din 1986, de când ați plecat din România, ați mai expus aici?

Prima expoziție în România după plecarea mea din țară, am avut-o în anul 2010, în București, la European Art Gallery, la invitația domnilor Radu Boroianu (n.r. – președintele Institutului Cultural Român) și Mihai Covaci (n.r. – președintele Asociației Comercianților de Opere de Artă din România și administratorul European Art Gallery).

 

Ce semnificație a avut, pentru dumneavoastră, Barockkolloquium? Explicați-mi puțin de unde vine titlul expoziției! Se poate spune că există o paralelă între stilul dumneavoastră artistic și stilul baroc al Muzeului Brukenthal?

Titlul Barockkolloquium a fost ales de curatorul Hans-Werner Schuster și a fost inspirat de lucrarea mea cu titlul Kolloquium. Palatului Bruckenthal corespunde într-adevăr afinității mele pentru baroc și oferă un spațiu ambiental nemaipomenit pentru expunerea lucrărilor.

 

Cum ați perceput dumneavoastră acest eveniment cultural? Ce înseamnă pentru dumneavoastră o expoziție în România? De ce astfel de evenimente nu pot fi organizate mai des? Care ar putea fi impedimentele?

A fost un moment foarte emoționant și în același timp măgulitor pentru mine ca după 30 de ani să mă întorc în țară cu o expoziție personală într-un spațiu atât de bogat în istorie precum Muzeul Brukenthal. A expune în România este pentru mine la fel de palpitant ca și a expune în Franța. Publicul iubitor de artă nu se sfiește de confruntarea cu mediul artistic, generând discuții foarte vii și interesante. Nu știu dacă este necesară o prezență mai frecventă a artei mele în programul cultural românesc. Dificultățile încep cu acoperirea costurilor pentru transport, asigurare, publicitate etc. Dacă ar fi să răspund lapidar, pentru a face expoziții este nevoie de bani.

 

A fost tipărit și un album trilingv în engleză, germană și română cu lucrările dumneavoastră, practic o monografie Michael Lassel. Ce-mi puteți spune despre acest album? Când a fost lansat și unde poate fi găsit (întreb asta pentru persoanele interesate care nu sunt din Sibiu)?

Catalogul a fost editat de Editura Honterus cu sprijinul financiar al Departamentului pentru Relații Interetnice din cadrul Secretariatului General al Guvernului României prin Forumul Democrat al Germanilor din România și a apărut într-un tiraj de 300 de exemplare, care s-a epuizat chiar în ziua vernisajului.

 

Povestiți-mi despre expoziție! S-a făcut o selecție a lucrărilor dumneavoastră? Cine a fost curatorul expoziției?

Curatorii expoziției, dr. Alexandru Sonoc împreună cu domnul Hans-Werner Schuster, au ales 34 de lucrări, făcând astfel un parcurs artistic al creației mele din ultimii 30 de ani.

 

Ce înseamnă, din punctul de vedere al siguranței lucrărilor, o expoziție a dumneavoastră? Întreb asta fiindcă știu că dețineți un record absolut nedorit, fiind singurul artist din istoria Gand Palais-ului parizian căruia i s-a furat o lucrare. Există niște măsuri speciale pentru asigurarea pazei lucrărilor? Dumneavoastră, personal, solicitați măsuri speciale în ce privește securitatea sau de asta se ocupă organizatorii?

Asigurarea lucrărilor în timpul transportului și al expoziției este o temă care stârnește mult sânge rău organizatorilor, deoarece urcă imens, în mod categoric, cheltuielile. Despăgubirile în urma unei deteriorări sau chiar al furtului unei lucrări nu echivalează pierderea suferită de artist, dar îi sfătuiesc pe toți cei implicați în organizarea unei expoziții să nu omită acest punct în discuțiile preliminare, ale planificării unui astfel de eveniment. Eu nu solicit măsuri speciale, ci doar respectarea celor în vigoare.

 

Există în colecția permanentă a muzeului Brukenthal o lucrare a dumneavoastră? Sau în alte muzee românești? Unde în România poate vedea cineva interesat o lucrare a dumneavoastră?

În colecția permanentă a muzeului Brukenthal nu se găsește nici o lucrare de-a mea și nu am cunoștință ca vreun muzeu din România să dețină o pictură a mea. Ele se găsesc în colecții private.

 

Unde, în lume, în ce colecții și muzee există lucrări semnate de dumneavoastră? Eu știu doar de British Museum și Tate Gallery.

La British Museum doar am expus. Dar, dacă ar fi să fac o listă a instituțiilor publice care mi-au cumpărat lucrări, aș aminti Stadtmuseum Fürth; Fürther Kulturamt; Tokyo Art Museum; Museum Genf; Museum of Singapore; Bank of Singapore; Texaco Oil, USA; Tate Gallery, Londra; Gothaer Assurance, Paris; Ducesse de Beauforte; Sparkasse Fürth.

 

Cum ați perceput reacția publicului? Știu că ați semnat foarte multe albume; au existat și alt gen de interacțiuni cu publicul? Cum recepționează publicul din România arta artistului german de origine română?

În ciuda căldurii sufocante de la începutul lunii august, spre surpriza mea, vernisajul a atras un mare număr de interesați, care au petrecut timp îndelungat în expoziție, astfel am avut ocazia să port discuții incitante atât cu colegi, cât și cu vizitatori ocazionali ale expoziției.

Am rămas plăcut impresionat să aflu de la conducerea muzeului că 22 000 de persoane au dorit să îmi vadă lucrările.

 

Care a fost cel mai emoționant moment din cadrul acestui eveniment?

Fiul meu a vizitat pentru prima dată împreună cu familia sa România. La ieșirea din țară s-au oprit la Sibiu pentru a participa la vernisaj. Întâlnirea cu ei la Muzeul Brukenthal a fost un moment de deosebită bucurie și satisfacție pentru mine.

 

Există planificată o viitoare expoziție Michael Lassel în România? Unde veți mai expune în viitorul apropiat?

Nu. Încă nu mi-am făcut planuri despre activitatea mea expozițională proximă, momentan nu am nici un termen concret. Cred că îmi voi acorda un mic concediu.

 

Vă rog să vă autoadresați o întrebare și să dați și răspunsul!

Sunteți un mare admirator al artei lui Rubens? Rubens este dinamic, exuberant și plin de grandoare. Caracteristic pentru epoca barocă, dar mai ales pentru pictura lui Rubens este o înțelegere vizuală pronunțată, reală, a imaginii, cu o sintaxă bogată și perfecțiune de observare și redare. Cred în predestinarea artistului ca virtuoz în imitarea perfectă a naturii, ca urmare a imaginației sale. Imaginile necesită percepția privitorului, arta observării și a autoobservării în viața de zi cu zi. Rubens este dinamic, exuberant și plin de grandoare.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe