Bienală Internațională de Gravură Contemporană la Iași

Maria Bilașevschi Publicat la: 07-12-2017

Cea de-a doua ediție a Bienalei Internaționale de Gravură Contemporană, N-E, Iași s-a dovedit a fi un eveniment puternic ancorat în actualitate, o dovadă certă a profesionalismului organizatorilor – prof. univ. dr. Atena Elena Simionescu, rector la Universitatea Națională de Arte „G. Enescu” din Iași; Valentina Druțu, director al Muzeului de Artă; Lăcrămioara Stratulat, manager al Complexului Muzeal Național „Moldova” Iași; Tudor Zbârnea, director al Muzeului Național de Artă al Moldovei din Chișinău, Republica Moldova – și a interesului crescut al creatorilor de artă pentru această ramură majoră a artelor vizuale, provocatoare și minuțioasă, ce antrenează atât virtuozitatea tehnică, creativitatea, sensibilitatea, dar mai ales inteligența.

Plenititudinea de tehnici, stiluri, forme, concepte probează faptul că transformările ce au loc la nivelul gravurii, în sensul unei revigorări și repoziționări majore a acestei tehnicii, se traduce vizual prin reînnoirea incandescentă și căutarea unor noi maniere pentru a defini atât pulsul cultural al lumii artei moderne, dar și pe cel interior, marcat de schimbările de profunzime la nivelul individului.

Cu 90 de artiști participanți, din 27 de țări (Japonia, Marea Britanie, Franța, Thailanda, Grecia, Polonia, Argentina ș.a.), cu o selecție riguroasă a lucrărilor, această ediție a BIGC N-E pune în prim-plan valoarea și ingeniozitatea. Nu întâmplător, lucrările premiate se particularizează atât printr-o dominantă senzitivă, concentrată, care se rezolvă printr-o disciplinare a formei, cât și printr-o mare libertate conceptuală, eliberată de tiparele sterile.    

Ductul liniilor, raporturile de forță dintre suprafețe, unghiurile și planurile, urzeala imaginii servesc o viziune aparte în lucrarea Print Box II- Joy and Chasm, linogravură/embosare, aparținându-i câștigătorului premiului I, Tomasz Kukawski din Polonia. Inspirat de albumul binecunoscutei trupe Joy Division, Unknown Pleasures, artistul creează un sistem în care detaliile se sprijină unul de celălalt pentru a se afirma pe suprafață. Cu toată această abundență de detalii, lucrarea este în fapt sintetică, baza compoziției este formată din planuri extinse și diviziuni simple, în care perspectiva înșală ochiul. Simbolistica cercurilor, a liniilor ce par a pulsa în acord cu bătăile inimii și a muzicii atrag atenția asupra sensurilor ce se ascund în spatele straturilor, dar care înregistrează, rece, trecerea timpului. Artistul polonez conturează o lume în care simbolul se detașează de arhetip și transmite, în cea mai pură formă, viziunea și starea artistului cu privire la viață și etapele acesteia.

Pe locul al doilea se află serigrafia artistului Mirosław Pawłowski, Camouflage. Artistul polonez aduce un comentariu critic concis asupra realității și a fenomenului cibernetic ce transformă individul din ființă vie într-o hologramă. Eliminarea unor caracteristici de bază ce definesc omul și introducerea acestuia într-o matrice duce cu gândul la dispariția progresivă a identității și contopirea cu o mare masă virtuală. Semiomul sau mai degrabă masca unui posibil om nou, dezactivat de la real simbolizează atât superficialitatea sistemelor de masă, dar și un posibil viitor, cel al cyborgului, a omului universal ce-și trăiește viața prin fiecare dintre noi.

Realizată în tehnica tiparului în adâncime, ac rece, lucrarea Mask 4 a artistului Florin Stoiciu a primit premiul al III-lea. Fără un lirism reverențios, silueta, un nud feminin, apare defragmentată, lipsită de coordonatele necesare identificării personajului, prin chip. De o mare expresivitate plastică, lucrarea este atât senzuală și tainică, iar camuflarea personajului în spatele unei țesături dense nu face decât să sporească intriga. În fapt, ascunderea identității face posibilă dezgolirea, revelarea. Aflat între doi poli, nudul pare a lega simbolic două dihotomii, fiind un liant între un posibil plan ceresc și unul teluric ori transcende diferite niveluri ale conștiinței.

Lado Goreski din Republica Macedonia, câștigătorul premiului special al BIGC pentru litografia Leviathan VII, aduce o interpretare aparte a Leviathanului. Inspirat chiar de etimologia cuvântului, ce însemna unire, încolăcire, artistul introduce privitorul într-o stare misterioasă, chiar tenebroasă, în care aburul ce îmbrățișează întunericul sugerează iminenta apariție a unor făpturi a nopții, mai întâi sub forma unor năluci, ulterior a monstrului primordial. O posibilă alegorie ce-și găsește rădăcinile în mentalul colectiv al fiecărei civilizații în parte.

Premiul onorific oferit de Uniunea Artiștilor Plastici a fost atribuit artistului grec, Panagiotis Katsios pentru lucrarea Flying Illusion, gravură pe metal. Recompensarea necesară a imaginii pe retină invită privitorul într-un sistem propriu artistului, al inversărilor planurilor naturale de la analiză la sinteză, la descoperirea unei alte realități, de sorginte imaginară. Forțele și umbrele sunt particulare în abilitatea lor de a mobiliza spațiul imaginii: formele se împing ori trag, avansează ori se retrag, tachinând și forțând ochiul spre o examinare de aproape.

Prin această desfășurare de forță expozițională reușim să facem și o incursiune în diferitele regiuni de altitudini ale artei contemporane, în special românești. Se remarcă atât creatori de marcă în domeniul gravurii, maeștri, dar și ucenici, studenți și absolvenți care și-au găsit propria direcție și-și conturează o manieră proprie. Personalități precum Atena Elena Simionescu, Mihail Voicu, Florin Pînzariu, Suzana Fântânariu, Răzvan Constantin Caratănase (președinte ale juriului) – artiști invitați; Florin Hațegan, Răzvan Dragoș, Geza Szekely – artiști nominalizați BIGC ori tineri artiști precum Andrei Pantea, Sabina Drînceanu demonstrează existența unei sinergii dinamice care dă naștere unui lexicon vizual de reprezentări sofisticate, eclectice ori confruntaționale.

Dedicată nu doar cunoscătorilor, Bienala Internațională de Gravură Contemporană N-E, 2017 a apărut cu intenția de a valorifica, pe de o parte, întregul potențial artistic al gravorilor contemporani într-un cadru corespunzător –, iar pe de altă parte, de a stabili o tendință globală în care tradiția este celebrată prin inovație, iar ceea ce primează este susținerea și fructificarea particularităților ce-i deosebesc pe artiștii participanți. Seriozitatea și angajamentul ferm de a poziționa gravura pe binemeritatul loc în pletora artelor vizuale rezultă dintr-un unic melanj de minte, spirit și suflet, calități pe cât de rare, pe atât de necesare lumii contemporane.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe