Expoziție omagială la Cotroceni

Cătălin Manea Publicat la: 07-12-2017

Muzeul Național Cotroceni a organizat miercuri, 25 octombrie 2017, expoziția Familia Regală a României pe frontul Marelui Război, ca omagiu adus celor care au participat la evenimentul care a schimbat destinul României și al întregii lumi. Marele Război aduce nu numai o confruntare nemaiîntâlnită, o mobilizare a oamenilor și resurselor, ci și noi opțiuni în materie de idei și mentalități politice, provocări la care monarhiile, majoritare în arhitectura politică europeană, sunt supuse odată cu presiunile și evoluția războiului. În acest context, coborârea monarhilor de pe soclurile puterii în rândul oamenilor de rând este răspunsul la această stare de fapt. Unele monarhii, precum cea britanică, s-a dezis de originea germană; Kaizerul a renunțat treptat la putere în favoarea armatei reprezentate de binomul Hidenburg-Ludendorf, noul împărat austro-ungar începe tratative de pace secrete cu Antanta, țarul Nicolae preia comanda frontului și se instalează în mijlocul trupelor, iar doamnele se înscriu în Crucea Roșie, îngrijind răniți și bolnavi, cu toții începând cursa contracronometru a supraviețuirii pe arena istoriei.

Expoziția Familia Regală a României pe frontul Marelui Război a surprins această democratizare a războiului, a coborârii elitelor spre a încuraja și a se solidariza cu cei mulți, cu miile de soldați care au păstrat vie flacăra speranței unei victorii. Presiunea înfrângerilor din vara-toamna anului 1916, evacuarea capitalei, pierderile imense materiale și umane, lentoarea cu care principalul nostru aliat, Rusia, a răspuns la acțiunile militare ale Puterilor Centrale și la a-și onora obligațiile asumate se intersectează cu un alt eveniment crucial în dinamica relațiilor dintre societate și monarhie, prima fază a Revoluției ruse, cea în care țarul atotputernic este înlăturat. Monarhia românească supusă astfel presiunii spălării rușinii înfrângerilor militare, a revoluției care cuprinsese armata aliată, începe o amplă acțiune de PR, care să o apropie de masele aflate în mizeria și incertitudinile liniei frontului sau a spitalelor militare. Urmează astfel o inversare a imaginii din anul 1916, când Familia Regală este acuzată voalat de opinia publică că „își lăsase uniforma prusacă la București” și astfel remobilizată au loc o serie de acțiuni care să arate solidaritatea, compasiunea și faptul că își merită locul în fruntea cauzei naționale.

Acest imens efort de propagandă este ilustrat de medalii, plachete și alte obiecte cu însemnele și imaginea familiei regale, care aveau ca scop umanizarea, demitizarea și refacerea imaginii Casei Regale, precum și ridicarea moralului trupelor care își reveneau după șocul inițial al războiului. Au fost prezentate totodată imagini ale Misiunii Militare Franceze, cea mai consistentă prezență din partea aliaților occidentali, care a avut un rol important în implementarea noilor tehnici și tehnologii de luptă care au dus apoi la marile victorii din vara anului 1917 și la campaniile victorioase din 1919, ce au desăvârșit prin sacrificiul lor unitatea națională.

Au mai fost expuse postere și articole din ziare, care, prin impactul lor vizual, erau destinate atât opiniei publice occidentale, cât și celei românești, fiind considerate în acea vreme ca fiind calea cea mai simplă și mai directă de a intra în inimile celor ce trebuiau să susțină efortul de război. Celelalte obiecte originale din epocă întregesc acest tablou al războiului, a prezenței Familiei Regale acolo unde se considera necesară refacerea moralului trupelor și a imaginii sale. Muzeul Național Cotroceni, prin simbolistica sa de fostă reședință regală și loc în care s-a decis intrarea în război, se înscrie astfel în lista monumentelor care ne aduc aminte de acest eveniment fericit din istoria tuturor românilor.

Sursa foto: modernism.ro

 

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe