Ruine ale persistențelor vizuale

Oana Maria Nicuță Publicat la: 30-05-2018

Galeria Electroputere din Craiova a găzduit în cursul lunii aprilie expoziția Mining in Deposits of Light semnată de Andrei Nacu, artist și fotograf a cărui practică vizuală are la bază arhiva fotografică și fotografia documentară, prin intermediul căreia scoate la lumină puncte de intersecție între istoria socială și cea personală, între memorie și arheologia media.

Arhiva fotografică, înțeleasă ca practică postfotografică, în care imaginea nu mai este construită de artist, ci asamblată din imagini ready-made, deja existente, instalația și imaginea video complementată de acțiune performativă fac parte și din expoziția deschisă recent la Craiova.

 

Asumându-și din punct de vedere vizual o estetică poveristă, specifică artiștilor europeni ai anilor ’70, artistul reușește prin exploatarea limbajului artistic, fie el fotografic, grafic, video sau obiectual, să realizeze, în imensul flux de imagini al culturii contemporane, o reconstrucție istoriografică, rațională și retrospectivă a evenimentelor, care la rândul lor operează un decupaj în interiorul prezentului, așa cum menționează Cristian Nae, curatorul expoziției.

Cele patru lucrări din care este construită expoziția oferă privitorului, fiecare în parte, ocazia de a descoperi idei și reprezentări ascunse la un prim contact cu imaginea artistică. Astfel, ele depășesc regimul unei reprezentări explicite sau a evidenței fotografice prin procesul de asamblare sau descompunerea controlată vizual și conceptual. Una dintre aceste lucrări este un triptic compus din trei panouri ample, pe care Andrei Nacu expune o arhivă de fotografii vechi, deteriorate în care diferite personaje apar fie în ipostaze de familie, fie sub forma portretului. La o primă privire, panourile par destul de clare ca fiind albume de familie ce arhivează sistematic diverse evenimente importante, dar anonime din viața unei microcomunități. În fapt, imaginile sunt grupate după cu totul alte criterii, care anulează acest mod de arhivare în favoarea unui criteriu pur grafic și estetic. Fotografiile sunt compuse în funcție de îndoiturile sau liniile ce se formează în urma deteriorării suportului material al imaginii, a hârtiei. Arhiva astfel creată ne relevă în chip subtil o hartă grafică care nu ne mărturisește despre conținut, ci despre o arheologie a degradării ce însoțește permanent actul de creație. Imaginile se construiesc astfel odată cu procesul destructurării suportului lor, a dezasamblării și segmentării.

Acest lucru este evident și în alte două lucrări. Proiecția video abstractă a unui film de 16 mm este de fapt rezultatul zgârierii mecanice a rolei în decursul proiecției sale. Este un proces care se petrece în timp real, performativ, și care pune în evidență o metaforă a dispariției și a urmei materiale pe care timpul și acțiunea mecanică o realizează perpetuu. Cu toate acestea, nu putem vorbi despre un proces distructiv, deoarece imaginea nu dispare niciodată, ci generează mereu noi structuri și înțelesuri. Cealaltă lucrare este un diptic abstract compus din marginile celor 250 de cadre care compun secvența video de 10 minute, în care este captat momentul execuției soților Ceaușescu. Expandarea acestui cadru iconic conduce în fapt la o intimă integrare a spectatorului în interiorul imaginii. Dipticul ne povestește astfel despre consecințele istoriei asupra prezentului și relația dintre un moment istoric clar definit cu situarea particulară, de-a lungul timpului, a fiecărui receptor în parte.

Ultima lucrare este o arhivă obiectuală absurdă, în care Andrei Nacu operează nu asupra unor imagini ca suport material, ci asupra construcției unei imagini ca reprezentare mentală pornind de la un exercițiu de clasificare și înregistrare a firelor de fân, așa cum menționează Cristian Nae.

Temporalitatea experienței estetice, exacerbarea materialității vizuale sau obiectuale, evidențierea dimensiunii procesuale a muncii artistice, durata temporală decupată în cadrele istoriei și exploatarea arhivei devin cadrele în care demersul artistic a lui Andrei Nacu capătă un contur solid și coerent.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe