În Botoșani există doi Dani care au scris o carte și un al treilea Dan care le-a realizat postfața. Plecând de la această coincidență bizară s-ar putea crede că volumul despre care urmează să vorbesc este adresat doar posesorilor acestui nume fantastic de simplu și expresiv.
Așa cum e și în karate, unul dintre cei doi autori are deja centura neagră în arta lui – acest Dan (Sociu) și-a primit danii, făcându-se danie pentru cititori. Celălalt Dan (Naciu) provine din aceeași lume, dar abia acum face pasul în față, ieșind astfel din penumbra răcoroasă a templului. Rezultatul fuziunii dintre cele două voci este ,,Treș” (Tracus Arte, 2023) – un volum pe care Dan (Lungu) îl descrie drept un deliciu al simțurilor, în care fluxul și curgerea memoriei imprimă un ,,dinamism special”.
În esență, ,,Treș” este un ,,Junky” moldovenesc cu alcool și iarbă în loc de junk. Toate celelalte detalii – relațiile complicate și aparent ciudate, acțiunile și non-acțiunile, cinismul voluntar și involuntar, tonul ironic amestecat cu cel post-ironic, subrealismul automatizat îmbinat cu suprarealismul vivace sunt doar rezultatul unor efecte de contrast sesizate de două minți punk încorsetate, dar surprinzător de lucide. Cel puțin tematic, dacă nu chiar și ca stil de scriere, ,,Treș” pare rearanjarea datelor topografice și temporale a două povești scrise de Burroughs, în care două personaje-narator își relatează experiențele psihedelice și mistice într-un mod aparent diferit, dar în profunzime asemănător. Între cei doi Dani din cele două texte autoreferențiale par să existe niște fire roșii, evidente doar dacă îi privim pe cei doi printr-o lupă. Unul dintre fire este prietenia și destinul implacabil care îi leagă pe orizontală. Acest fir roșu este evident oricărui cititor care își dorește să răsfoiască pentru jumătate de oră paginile cărții. Cel de al doilea fir îi prinde pe verticală și îi ridică spre ceva mai pro fund decât simpla impresie de suprafață.
Deși în compoziția cărții sunt amestecate ca într-un blender alcoolul, etnobotanicele, sexul și erotismul, ong-ismul, misticismul, pisicile care vomită și mor ritualic, iar cocktailul rezultat este presărat cu pudră de mizerabilism 2.0, acestea sunt doar pretexte sau jocuri de captivare și distragere a atenției de la sâmburele acru-dulce-amar. Acest sâmbure este însuși viața surprinsă în momentul săvârșirii sale, iar în centru, învelită de o lumină caldă, care se stinge treptat ca flacăra unei lumânări într-o zi de august stă figura maternă care îmbătrânește și moare. Simbolul-dublu al mamei dezamăgite și al mamei regăsite este criptat cu iscusință în ,,Treș”. Cum altfel s-ar putea explica direcția finală, lovitura de grație pe care ambele texte atât de witty și enigmatice, reușesc să o atingă chiar în ultimele lor pagini? ,,Nu, mama, nu vreau nicăieri. Mi-am amintit cum mă ducea la grădiniță. Îmi dăduse un fluier și se scuza pe tăcute trecătorilor, că poate nu trebuia, dar e așa fericit când suflă în el.” și ,,Când eram mici, ea și tata ne puneau buzele pe ceafă și suflau pfffrrrff și ne făceau să ne zbatem de atâta plăcere și să leșinăm de râs. Acum ea era bebeluș, cel mai necăjit uneori.” Doar ca experiment, vă întreb – care fragment îi aparține lui Sociu, și care lui Naciu? Aș putea răspunde că aproape nici nu mai contează întrucât textele au același focar: lentilele privesc doar din alt unghi, dar au puterea de refracție diferită și lumina care le străbate converge în același punct, fiind practic aceeași.
Așa cum ne-a învățat, Dan Sociu face apel la dezinvoltură și sinceritate, consemnând experiențele cu luciditatea și ironia omului care face un pas în spate pe un teren presărat cu mizerabilism, existențialism și cinism.
În cazul textului său realitatea personală se zbate sub greutatea existenței unei alte lumi, cea în care ,,bogații devin și mai bogați”, așa cum mărturisește chiar naratorul: ,,Alții la vîrsta mea se duceau la Auchan cu mașina și nevasta și-și umpleau portbagajul cu bunătăți, […] eu cu tovarășul meu arătam ca două insecte, uscați, cu ochii sticloși de la droguri.”
În schimb, Dan Naciu ne surprinde printr-un soi de inocență aparte, pe care Dan Lungu o descrie ca fiind cea a unui ,,ventriloc”. Tot Naciu ne aduce în prim-plan și cea mai puternică substanța psihoactivă din ,,Treș” – ,,Fericirea înseamnă renunțarea la dorință.”
Chiar dacă Sociu explorează de fapt latura socială, caracteristică de altfel operei sale poetice, iar Naciu descrie mai degrabă cu o candoare specifică timidului ceea ce i se întâmplă, între cei doi există o apropiere, ambii autori fiind exponenți de prim rang ai mizerabilismului, așa cum denotă și titlul. Mai corect este să ridicăm întrebarea – Poate exista mizerabilism 2.0?
Răspunsul scurt este da și nu. În urmă cu 5-6 ani Ovio Olaru consemna în revista Vatra că formula de identitate douămiistă “neoexpresionistă, viscerală, mizerabilistă, radicală, scabroasă […] și-a epuizat valoarea de șoc și-a devenit pentru mulți o emblemă a veleitarismului. Contextul social al perioadei de tranziție a dispărut, iar nucleul revoltat se păstrează din inerție.” De altfel, un film precum Trainspotting nu și-ar mai avea rostul astăzi deoarece contextul social este diferit. Mizerabilismul se plia perfect pe dorința tinerilor de a epata, lovind astfel în moalele unui sistem literalmente opresiv. Acum trăim într-un peisaj mult mai confortabil și priete nos, în care cultura de masă s-a îmblânzit, sistemul rămânând opresiv doar din inerție.
În prezent, problemele care ne macină zilnic, anume disparitatea, inechitatea socială, nepotismul instituțional sunt practic incomparabile cu brutalitatea tranziției ’90-2000 în fața căreia artiștii au răspuns cu sfidare și persiflare.
Dacă un poet sau prozator tânăr ar încerca să își asume o direcție mizerabilistă în 2023 ar fi văzut drept un veleitar sau un întârziat în ceea ce privește tendințele contemporane ale literaturii. Dar în acest caz este vorba despre doi ,,clasici” ai acestei identități rămasă mai degrabă clandestină ca o Cenușăreasă în gunoaiele anilor 2000. Mai mult, există posibilitatea tocmai ca aceste voci mature să fie o sursă de inspirație pentru un mizerabilism next-gen, dar nu în sensul său de bază, ci într-o formă modificată genetic și adaptată la noile condiții de mediu. Cum anume, rămâne de văzut.
Revenind la ,,Treș” pot spune că lectura s-a desfășurat pe fast-forward, întrucât tehnica scrierii apelează la un stil rapid, cinematic, libertin. Textul are fix aceeași problemă pe care am identificat-o și în cazul altei cărți pe care unul dintre cei doi Dani, mai exact Sociu, a realizat-o împreună cu un alt Dan (Radu Mihai / al patrulea în acest text?), intitulată ,,Monarh” după care se va face și un film, apropo. Această problemă derivă din faptul că este mult prea scurtă, iar finalul lasă locul unei continuări care nu știu dacă va mai sosi. Cartea se poate găsi pe site-ul editurii Tracus Arte, dar și în librării, iar sfatul meu este să o citiți tocmai pentru a surprinde toate ironiile (mai zic doar una care mi-a plăcut – ,,Pisica își încurca blana în părul meu de pe picioare.”), dar și pentru a spulbera aforismul aparent infailibil pe care îl exprimă unul dintre cei doi autori: ,,Avantajul când vorbești singur e că poți să spui ce vrei.”
Un răspuns
Incredibil cum doi Dani din Botosani reusesc sa aduca un mesaj atat de profund si emotionant cititorilor lor. Volumul este adresat tuturor posesorilor acestui nume, dar si tuturor acelora care sunt nevoiti sa paraseasca unele locuri si sa fie nevoiti sa intalneasca alte persoane pentru a le simti prezenta. „Tres” este o lectura minunata pentru cei care inteleg mesajele ascunse ascunse dincolo de aparente. Felicitari Danilor Pentru aceasta realizare remarcabila!