Alcoolul și criza vârstei mijlocii

La începutul anilor ’90, Thomas Vinterberg împreună cu regizorul Lars von Trier au pus bazele curentului Dogme ’95, un tip de manifest cinematografic care, prin reguli foarte stricte, încearcă să pună în evidență mai mult puterea jocului actoricesc și calitatea scenariului.  Primul dintre filmele Dogma a fost „The Celebration”, apreciat de critici și public, acesta câștigă premiul juriului la Festivalul de Film de la Cannes din acel an (1998).

Chiar dacă de‑a lungul anilor opera senzațională a lui Lars von Trier a umbrit într‑o măsură filmele compatriotului său, acestea nu sunt mai puțin nuanțate și provocatoare din punct de vedere intelectual. Ultimul film al regizorului danez, „Another Round”, marchează cea de‑a doua colaborare cu actorul Mads Mikkelsen, cunoscut publicului larg pentru rolul antagonistului Le Chiffre în cel de‑al 21‑lea film cu James Bond, „Casino Royale”, dar și pentru rolul doctorului Hannibal Lecter din serialul „Hannibal”. Prima dată regizorul lucrase cu Mikkelsen pentru realizarea celebrului „The Hunt”, care aduce în prim-plan experiența teribilă prin care trece un profesor de grădiniță acuzat că a abuzat unul dintre copiii din comunitatea în care preda.

Martin (Mads Mikkelsen), Tommy (Thomas Bo Larsen), Peter (Lars Ranthe) și Nikolaj (Magnus Millang) sunt profesori la un liceu din Copenhaga. Martin, profesor de istorie, are probleme în a capta atenția elevilor. Plictisit de ceea ce face, la rândul lor, elevii devin plictisiți de el. Martin are o soție care lucrează în domeniul medical, în ture de noapte, și doi fii adolescenți. Viața sa de acasă este, în cel mai bun caz, funcțională, iar cea mai mare plăcere a sa este să stea cu prietenii săi. Nikolaj, cel mai tânăr din grup, este copleșit de cei trei copii ai săi, care îi mănâncă tot timpul liber și astfel ajunge să aibă probleme cu tânăra lui soție. Tommy trece printr‑o perioadă dificilă după o relație eșuată, iar Peter nu pare să aibă deloc o viață amoroasă.

Dar viața ia o întorsătură neașteptată pentru ei la cina care are loc la cea de‑a 40‑a aniversare a lui Nikolaj. Conform ipotezei psihiatrului norvegian, Finn Skårderud, oamenii se nasc cu un deficit de 0.05‰ alcool în sânge. O ipoteză neortodoxă aș îndrăzni să spun, însă această teorie stă la baza evenimentelor filmului. Un minimum de două pahare de vin te fac să te simți mai bine, îți sporesc creativitatea, curajul și pofta de a trăi. Cei patru își propun să testeze ipoteza lui Skårderud, bineînțeles, în numele științei. Decid astfel să urmeze vechea regulă a lui Hemingway, aceea de a nu bea seara și niciodată în weekend.

Folosit ca un preludiu pentru a explora crizele existențiale ale bărbaților trecuți de prima tinerețe, „Another Round” începe cu un citat din filosoful existențialist Søren Kierkegaard: „Ce este tinerețea? Un vis. Ce este iubirea? Conținutul visului”. Nu întâmplător filosoful danez este și subiectul examenului oral al studentului anxios.

Thomas Vinterberg a scris o piesă despre alcool în urmă cu câțiva ani în timp ce lucra la teatrul din Viena. O remodelase cu contribuția fiicei sale, Ida, care avea să joace în film într‑un rol principal. La patru zile înainte de filmări, a fost ucisă într‑un accident de mașină. Filmul a fost realizat literalmente prin vălul durerii regizorului, în urma tragediei care i‑a marcat viața.

Vinterberg a spus că terminarea filmului l‑a „ținut departe de nebunie” și că speră că râsul și lacrimile de pe ecran „vor onora memoria fiicei mele”. Deși acesta celebrează bucuria de a trăi, aflarea sensului vieții, precum și redescoperirea fericirii interioare, nu este un film care glorifică alcoolul. Sigur, evidențiază unele excese, dar, de asemenea, nu se îndepărtează de la efectele jenante imediat următoare sau cele pe termen lung care implică relația cu familia și cu cei apropiați.

Filmul se desfășoară ca o comedie empatică, cu cei patru prieteni care ascund în diferite locuri sticlele de votcă, deoarece viața începe să se îmbunătățească sub o ușoară stare de ebrietate. Efectul este uluitor, Martin este complet transformat. În cazul în care anterior era prăbușit în spatele biroului, vorbind  elevilor într‑un stil monoton, obositor, o gură de bourbon îl propulsează din scaunul depresiei în mijlocul clasei, începând dezbateri pline de viață cu elevii săi. Uimiți de acest șoc de vitalitate, adolescenții răspund la energia bruscă a profesorului lor, aducând aminte de ele‑ vii lui Robin Williams din „Dead Poets Society”.

În drumul lor spre fericire, toți continuă să bea din ce în ce mai mult, până când experimentul începe să scape de sub control. Bărbații trec prin criza vârstei de mijloc în tot felul de moduri. Unii cumpără mașini scumpe. Unii își schimbă partenerul de viață pentru un model mai tânăr. Alții își descoperă vocația pentru sport și fitness, uneori împreună. Bărbații din „Another Round” încep să bea. Dimineața, la prânz și noaptea. Acest lucru nu se întâmplă pentru că au probleme grave peste care nu pot trece, deși tristețea este emoția incitantă din spatele „efortului” lor. Ei văd consumul de alcool ca pe un mijloc de a recăpăta o vitalitate și o acuitate mentală pe care nu le‑au mai avut de când erau adolescenți.

Imaginea filmului este extraordinară, ea folosindu‑se de contraste de lumină și culoare care aduc aminte de picturile lui Rembrandt. Pentru acest film, Vinterberg colaborează pentru prima dată cu directorul de imagine Sturla Brandth Grøvlen, cunoscut pentru filmele „Rams”, în regia lui Grímur Hákonarson și „Victoria”, în regia lui Sebastian Schipper. Pentru imaginea filmului „Victoria”, câștigând Premiul „Ursul de Aur” la Festivalul de Film de la Berlin. Utilizarea memorabilă în final a piesei celor de la Scarlet Pleasure, „What A Life”, îi dă ocazia fostului dansator Mads Mikkelsen să‑și prezinte mișcările impresionante într‑un dans exuberant, expresie a libertății depline.

Publicat în PrintRecomandat0 recomandări

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *