Anul 2022 a fost unul plin pentru artistul multidisciplinar Suzana Fântânariu: din iulie până la finele lui septembrie 2022, Muzeul Municipal „Regina Maria” din Iași a găzduit expoziția Ambalaj pentru Suflet, retrospectivă și aniversară totodată: marea doamnă a gravurii românești a împlinit în septembrie 75 de ani. Cu această ocazie, orașul tinereții sale artistice i‑a conferit titlul de Cetățean de Onoare. Din octombrie, expoziția a fost prezentată la rectoratul Universității de Arte „George Enescu” Iasi, care i‑a decernat Suzanei Fântânariu titlul de Doctor Honoris Causa. În septembrie‑octombrie, Suzana Fântânariu a fost artist invitat în expoziția colectivă Introspecții, la Galeria Macadam a ICR Paris. În noiembrie, acasă, la Timișoara, Galeria Calpe a omagiat‑o prin expoziția Durata Impură.
În ianuarie 2023, Muzeul Național al Literaturii Române București propune ampla expoziție Sic Transit, în colaborare cu artistul video Andrei Cozlac, cu un vernisaj înscris între manifestarile Zilelor Culturii Naționale. În martie, într‑o formulă adaptată spațiului, Sic Transit va fi itinerată la Brașov, la Centrul Multicultural al Universității Transilvania – iar proiectele anului nu se opresc aici. Cu o energie creatoare care desfide și timpul, și timpurile, Suzana Fântânariu prezintă publicului în premieră serii și formate artistice moderne și nonconformiste, pendulând cu dramatică finețe între desen, gravură, pictură, obiect și instalație, între recycling și upcycling, între interesul obsesiv pentru fragilitatea corpului uman și tema recurentă a binomului semn‑structură.
Născută la Baia, județul Suceava, Suzana Fântânariu a urmat și a absolvit Colegiul de Artă „Octav Băncilă” din Iasi și, apoi, Universitatea de Arte din Cluj‑Napoca. Întâi la Craiova, apoi – în ultimele decenii – la Timișoara, a reușit să devină și să rămână, deopotrivă, un artist și un mentor remarcabil, pentru generații de elevi și de studenți. Recunoscută și, de multe ori, premiată în România și în Europa, Suzana Fântânariu zămislește lucrări surprinzatoare și emoționante prin lirismul și fragilitatea lor, din care răzbate o incredibilă forță creatoare.
Artista își multiplică, în fiecare lucrare, mesajul prin nesfârșite detalii, fiecare dintre acestea având un rol conceptual – niciodată pur decorativ, cu puternice rădăcini autobiografice. Orice fragment aparent neînsemnat din viata cotidiană este observat și păstrat ‑ devenind relevant într‑o țesătură subtilă de „obiecte‑clipă” suspendate în timp și spatiu prin puterea memoriei.
Cum te definești? Ești artist plastic? Artist vizual? Poetesă? Profesor? Mentor? Creator de frumos?
Mă definesc ca artist vizual‑profesor; de aici decurg numeroase alte direcții care pot fi explorate artistic, pedagogic, literar, estetic, filosofic, menite să întregească statutul și personalitatea mea, căci mă consider un om dedicat și implicat în profesia și în destinul său. Rolul artistului vizual‑profesor, promotor în educarea artistică a generațiilor ce urmează, a fost important în cele aproape trei decenii de carieră universitară. Cred în întregirea spirituală, capabilă să determine o mișcare artistică în spațiul național și internațional, folosind limbajul artistic de comunicare universal, iar felul în care mi‑am condus viata ilustrează această credință. Sunt „poetesă” de culise… Mă împlinesc cu un masiv decalaj, în poezie, prin apariția antologiei de autor Exces de melancolie la Editura Avalon din Cluj‑Napoca, în 2021, volum întâmpinat cu câteva cronici literare importante. Dar este o antologie „de sertar”, cele mai multe poezii fiind nepublicate anterior. Văd poezia mea ca fiind expresia unei discreții în formă continuată.
Am lucrat în permanență, într‑o armonie a perfectei tăceri înăbușite
Care e motivația ta de a lucra în permanență și cât de mult lucrezi în această perioadă? Se pensionează artistul vreodată?
Am lucrat în flux continuu, zi și noapte, de‑a lungul întregii vieți, ca o acută necesitate existențială corelată cu pasiune și har înnăscut. Metaforic spus, artistul plastic „moare cu pensula în mână” (Ethel Lucaci‑Băiaș), așa cum actorul moare pe scenă. Profesorul, în schimb, dezgolit de condiția de artist, cade pradă măsurătorii convenționale a timpului, despărțindu‑se de elevi sau de studenți printr‑o ruptură accidentală brutală, prin conjuncturi și fapte tăioase, specific românești, pare‑mi‑se: fără nuanțe, fără menajamente etico‑psihologice, uneori fără decență și respectul cuvenit. Dar cele două vieți, cea de artist și cea de profesor, coabitează, fac corp comun și niciuna nu poate fi judecată, pentru că arta salvează, este catharsis și spirit. Dacă nu dispare artistul, nu dispare nici profesorul, independent de condiția de titular al unei catedre. Paradoxal, dacă buzele s‑au albit de umilință, trăind momente sfâșietoare când m‑am simțit înlăturată, am devenit puternică și solidară cu propria dramă interioară pe care nu am afișat‑o convulsiv, din decență morală, etică, estetică. Furtuna existențială contradictorie trece; rămâne autoritatea spiritului care armonizează spațiul existențial.
Ajunsă profesor pensionar (cu o pensie foarte modestă), m‑am simțit un artist suspendat de societate și de timp; senzația era derutantă. Nu am aplecat capul, am lucrat în permanență, într‑o armonie a perfectei tăceri înăbușite. Căutam densitatea spirituală din adâncul în care mă scufundam de la o zi la alta. Niciun suspin de voluptate nu m‑ar fi salvat; îmi controlam luciditatea, propriul destin, nu abandonam, aveam mesaje de transmis, trebuia să continui un drum, un demers, un traseu, o miză, un vis. În solitudine, salvam acest vis devenit necruțător și crud odată cu izolarea socială, căutam proiecția lui spre lumina albă a îndepărtatului orizont. Imaginația mea era suficient de bogată ca să explorez, să inventez noi câmpuri de existență spirituală și prea puțin materială. O alunecare spre profunzimile tainice, utopice îmi semnala că timpul se scurtează, devine agresiv, iar spațiul fizic este din ce în ce mai limitat. Cel spiritual însă, tot mai înflăcărat (contrar disperării), arzător‑creativ, îmi demonstra că pot să exist prin mine însămi, prin chinurile metafizice, căutând ieșirea onestă și demnă din labirintul încurcat al acestei etape tulburătoare, „senectutea impusă”.
În ultimul deceniu, mi‑am dovedit că pot să nu abdic de la continuitatea firească și necesară a creației, deși depresia m‑a pândit ca un animal de pradă, de când „trimiterea acasă” la 65 de ani, în mijlocul unei intense activități universitare, lăsa în bătaia vântului proiecte artistice și pedagogice, doctoranzi, teme de cercetare conceptuale. Ce experiență profesională amară, ucigătoare pentru ambele părți! Am simțit datoria morala să depun un memoriu în favoarea continuării proiectelor, dar fără rezultat… Colegii mei de la Academia de Arte și Design din Cluj‑Napoca, cei de la Facultatea de Arte‑Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași sau cei de la Universitatea Națională din București au continuat activitatea până la 70 de ani, doar Universitatea de Vest din Timișoara a legiferat prin Senatul ei pensionarea cadrelor didactice la 65 de ani, indiferent de gradul universitar, de numărul de doctoranzi, de proiectele începute și neterminate.
Astăzi lucrez la o lungă serie de desene monocolore, „Anatomii utopice”, și, mai ieri, alaltăieri, din 2020, am dezvoltat dramatic un ciclu de 200 „Portrete covidiene și postcovidiene”, o pendulare alertă între viață și absența momentană a morții, dar și a existenței aflate în imediata sa vecinătate. Mă apăr, salvez utopic lumea prin desenul fragil, prin expresivitatea imaginativă a personajelor cu mască și apoi fără mască, prin acceptarea „paradisului” distrus de strania pandemie ce a cuprins întreaga lume. Arta, mai mult ca oricând, strigă, întreabă, răspunde impulsurilor interioare ofensive sau defensive refăcând „paradisul pierdut”. Acest proiect artistic a impresionat și am fost invitată să îl expun la Accademia di Romania, unde o parte din „Portretele covidiene” ar fi trebuit să fie prezentate publicului în frumosul edificiu cultural italiano‑român, în 2021, prin colaborarea cu marele traducător din română Bruno Mazzoni. Proiectul a fost doar amânat și își așteaptă vernisajul în curând.
Îmi e imposibil sa separ viața artistică‑creativă de cea organică
Cum ai calcula tu numărul anilor de activitate artistică? Dacă ar fi să îți împarți viața în perioade creative, cum ai face‑o?
Cred că s‑au cumulat toți anii de activitate artistică într‑o mișcare continuă de căutare, cu epoci dificile parcurse până la cei 75 de ani pe care i‑am împlinit pe 15 septembrie 2022. Un traseu lung, dramatic zădărnicit de sistemul comunist, care a blocat orice perspectivă timp de patru decenii. A urmat o libertate haotică, grăbită, radicală, precipitată, care a răsturnat, încă o data, valorile. Toți acești ani s‑au legat strâns unii de alții, ca un lanț cu verigi de fier aspru, bronz, argint sau aur în evadările idealiste ale memoriei dintr‑o realitate împietrită. Numărul, calitatea, valoarea lor sunt diferite, iar subiectivitatea mea nu‑mi dă voie să fac un calcul coerent asupra operei complete; încă sunt zone neidentificate valoric, deoarece lucrările mele sunt mai mult „depozitate” în diferite locuri, decât expuse, protejate, întârziind evaluarea lor obiectivă pe termen lung. Muzeele sunt, deocamdată, tăcute sau ocupate. Aproape șaptezeci la sută dintre lucrările mele se află, încă, la Klagenfurt, Austria, altele la Iași sau Fălticeni, iar o parte – la atelierul din Timișoara sau în mica locuință‑atelier din cartierul Badea Cârțan.
Privind retrospectiv așezarea anilor grei, tumultoși într‑o albie a unui fluviu cu apă străvezie sau tulbure, adâncă sau nu, îmi permit să cred că acest fluviu nu a secat vreodată, dar a inundat, s‑a revărsat, a trait neliniștea furtunilor și năvălnicia fecundă, exacerbată de spaimă, primejdie și incertitudine. Sincopele nefaste (moartea violenta a tatălui în 1975, accidentul meu de mașină în 2003 etc.) au dezechilibrat continuumul creativ, dar niciodată nu am abandonat. Creația m‑a ajutat, m‑a vindecat cu armoniile ei magice, rezistența prin artă fiind un dat salvator. Anii de creație fluizi și fecunzi au fost metamorfozați; îmi e imposibil sa separ viața artistică‑creativă de cea organică.
Activitatea artistică este viața însăși, cu anii ei progresivi și regresivi, de la naștere, în 1947, și până acum, în 2022, perioadă lungă, parcursă anevoios, învățând măsura în artă, dar mai puțin în viața de toate zilele. Etapele vieții au fost și cele ale creației: copilăria, adolescența, maturitatea și senectutea, perioade similare procesului educației mele artistice școlare (Baia), liceale (Iași), universitare (Cluj‑Napoca). Condiția de profesor‑artist, timp de 45 de ani la Craiova și Timișoara (1975‑2012), a avut o dublă menire, dar a fost marcată de un efort remarcabil. Panta rhei, totul curge, năzuința constantă de a căuta noul, ineditul în comunicarea artistică, fragmentarea căutărilor stilistice, a tendințelor, impulsurile emoționale născute din sensibilitatea structurală a firii: toate au însemnat febrilitate artistică, esențială în definirea operei mele: arderi, asceză și risc.
O încercare de sistematizare poate socoti anii activității artistice începând cu absolvirea Liceului de Muzică și Arte Plastice „Octav Băncilă” (1968) din Iași până în prezent. Sunt, de atunci, 55 de ani, mai bine de jumătate de secol. Ultimul deceniu, cel ulterior pensionarii, a fost extrem de prolific, cu rezultate naționale și internaționale la vârf, dar și cu sacrificii pe măsură, izolări, solitudine, reașezări valorice într‑o societate care minimalizează importanța artei, a culturii, dar mai ales pe cei „ieșiți din câmpul muncii”.
Am retrăit momentul Revoluției din 1990 la Memorialul Revoluției din Timișoara, pe care l‑am imortalizat în dublul proiect „89 din ușă” și „89 din fereastră”, patru ani de reconstituire vizuală într‑un atelier special (2014‑2018) cu impact comemorativ. Fantomele tinerilor ce ne priveau din ferestrele și din ușile vechii cazarme, freamătul sângelui eroic la fel de viu întâmpinau personajele‑chipuri impregnate de lașitate și oportunism într‑o societate fracturată de îndoieli. Mult aș vrea să cred în ceea ce a spus Baudelaire: „Miraculosul ne învăluie și ne scaldă precum aurul; dar noi nu‑l vedem”... Regret, nu este așa!
Abandonând periodizarea numerică ca percepție artistică, prefer trecerea în revistă a câtorva genuri și serii artistice realizate de‑a lungul anilor: Xilogravura parietală, Palimpsestus, Dragoni, Totem și xilogravura din tinerețe ca explorare practică și teoretică (teză doctorală, 2007) cu teme orientale legate de natură și poetizate în spiritul lui Lucian Blaga: Cascade, Morfogeneze, Cumpăna apelor, Timpul ca o plantă, Xilogravura tridimensională, obiecte monumentale antropomorfe, Ambalaj pentru suflet, Coloane, Instalații, Pași pierduți, Apologia xilogravurii, Desenul ilustrativ, Anatomii utopice, Portrete covid/postcovid, Desenul monumental, Mucenicii, Sanctificare, Mâna ca de‑semn, Colajul mixt, Breviare totemice, Jurnale utopice, Parapluies poetiques, Portrete axiale, Corpuri însemnate, Carte‑obiect, Carte călătoare, Maxima lumină, Obiecte, Sertare, instalație monumentală, Apartament utopic, 89 din ușă, 89 din fereastră, MailArt, Eurotique, Video‑film, Psihomedia, Întâlnirea cu necunoscutul.
Implacabilul spirit nomad convulsiv și câteva popasuri retrospective
Ce importanță au avut pentru tine locurile unde ai trăit și ai lucrat? Te‑au influențat în devenirea ta artistică și, dacă da, în ce fel?
Implacabilul spirit nomad convulsiv, o dramă interioară sau o experiență benefică? O barieră între viața rămasă în urmă, nedesăvârșită și creația, nici ea suficient omologată? Încă mă mai întreb despre toate acestea, fără a fi sigură că pot da un răspuns definitiv. Încerc măcar câteva popasuri retrospective…
Orașul Iași, unde am ajuns ca elevă, studiind acolo vreme de cinci ani, e, pentru mine, răgaz adolescentin trăit sub imaginația romantică, lirică, a unui timp cu forțe inocente.
Studiul acerb la desen după modelele de ghips elenice descoperea, de sub masca albă, sufletul antic, cultura antică, impunând respect față de un trecut luminat. M‑a cutremurat legenda grupului statuar Laocoon cu fii, impunător și expresiv, situat autoritar în holul principal al liceului, iar Venus‑Afrodita, Moise, Hermes etc. erau personaje‑sculpturi venerate zilnic, în atelier. Toate aceste studii făcute la Iași s‑au pierdut. Desenam fără o libertate a formei, descoperind povestea din spatele zeilor. Un joc al umbrei și al luminii, la o vârstă în care luciditatea pălește. Lucrările erau impregnate de un spirit academic, mult alb, mult gri; puritatea desenului, relieful luminii și al umbrei prin contrast misterios erau o stare, un murmur. Continuitatea fluidă a liniilor prin desen, în care sălășluia muzica, explorarea profunzimii planurilor m‑au adus la un geometrism, la o abstracție prematură, erau momente de revelație, de căutări. Mi‑a fost frică de zboruri rectilinii, înălțimea moderată la care mă raportam era atunci benefică, iar modelele antice îmi surâdeau mereu.
Strălucitul profesor Paul Giligor, director patern, a avut un rol esențial în formarea mea. Aici, la Liceul de Artă „Octav Băncilă”, s‑a înfiripat dorința de a studia sculptura sau pictura în Academia de Artă, ca dovadă că maestrul Iftimie Bârleanu m‑a determinat să dau admiterea la sculptură la București, doi ani consecutivi. A avut câștig de cauză a treia variantă, cea a profesorului Giligor, care m‑a îndemnat să plec la Cluj cu ultimul tren care mai ajungea la destinație înainte de data limită, pentru a mă înscrie în grabă la admitere.
De la 14 ani, locuisem într‑un internat obscur și igrasios, în clădirea veche de pe lateralul străzii Cuza‑Vodă. Viața nu era exaltată, dar nici nu suspinam, eram calmă. Vedeam în acel loc o cetate a păcii, lăcașul artelor protejat de zidurile unui patrulater impregnat de muzică și mister, rod sentimental al vârstei fragede, un loc monahal în care aveam protecție familiară cu clasa mea mixtă de 28 de elevi de la secția muzică și plastică, îndrăznind uneori să exersez pe clapele pianului. Eram în miezul unei povești fără capăt, cu circuit închis.
Desenam mereu, știam că am de desăvârșit ceva, că pot să mă desfășor în voie în atelier, la șevalet și la stative pentru modelaj. Eram iubită de profesori. Trăiam un sentiment de confort, ca și cum aș fi deschis porțile paradisului. Nu am cunoscut orașul, capitala Moldovei, dincolo de zidurile înalte, de cazarmă, deoarece viața mea se derula în acel perimetru închis: cursuri, atelier, cămin, cantină cu meniu monoton, toate în același loc. În cei cinci ani, cu „bilet de voie”, am văzut Palatul Culturii, Piața Unirii, Poșta Mare, Turnul Golia și cartierul Târgul Cucului, în vale, spre strada Moara de Vânt, unde duminica, mătușa mea, tanti Florica Gheorghiu, mă invita la masă. Soțul ei, nenea Tonicel, chiar dacă era militar, era blând și bun și ar fi dorit să mă înfieze, o idee înspăimântătoare pentru mine, căci nu puteam să‑mi imaginez despărțirea de mama, de frații mei. Pedagogul nostru, Petru Vornicu, student la geografie, sărac și studios, ne supraveghea atent în clasă la pregătirea lecțiilor pentru a doua zi. În pauză, mă cățăram pe furiș pe fereastra sălii de balet din spatele școlii. Eram fascinată de dinamica grațioasă a balerinilor care exersau mișcări fantastice ale corpului, ca niște flăcări arzătoare. Tot pedagogul ne ducea sâmbăta la concertele Filarmonicii, zidul din stânga al Conservatorului încheind patrulaterul din care nu ieșeam până la vacanță. Atunci zburam la gară, fără să fiu asigurată că bănuții din batistă ar ajunge pentru plata distanței Iași‑Dolhasca‑Fălticeni. O dată, am greșit calculul, rămânând peste noapte în gară, fără vreo soluție salvatoare. Nu aveam voie în dormitor decât după cină, iar culcarea era cu clopoțel asurzitor, sub privirile aspre ale doamnei Olga, rujată excesiv. Trebuia să închidem ochii obligatoriu până când ușa se lăsa trasă energic spre zid, iar lumina era înghițită brusc de întuneric. De atunci colecționez clopoței, mici și mari, iar clopotele de la Biserica Albă a lui Ștefan cel Mare de la Baia au devenit esența formei simbolice înăuntrul căreia taina este închisă și nedescifrată vreodată. Poate de aceea și nopțile care au urmat au fost albe, fără reguli nocturne sau matinale. Tot Olga împărțea, cu voce tare, corespondența în sala de mese a cantinei. Se răcea supa, iar lingura de aluminiu îmi aluneca din mâini, uitându‑mă la buzele ei roșii răsfrânte, să văd dacă îmi strigă numele. Așteptam scrisoare de la mama, dorul matern a fost sfâșietor; plângeam deseori pe ascuns… Aici, în patrulaterul magic liceal, am văzut cum s‑a născut o poveste despre desen, picturi, mulaje după zei, despre piane, muzică simfonică, balet ceaikovskian și înfiripări de nevinovate idile, gen „Romeo și Julieta”. Un spirit romantic desăvârșit… Dincolo de zidurile vechi, decorticate ca niște ecorșeuri‑carcase ale timpului, impregnate pe alocuri cu mucegai, era proiectat imaginar magnificul oraș Iași, pe care nu‑l vedeam în realitate. Un lirism cu intermitențe îmi secunda viața, aspirațiile, viziunile. Odată cu vârsta, mă îndepărtam de cotidian, căutând sensul spiritual al lucrurilor din interior spre exterior. Am învățat aici să trăiesc în liniște, prin milostenie. Nimeni nu m‑a stingherit, în afară de profesorul de matematică, Popovici, un „dușman” al artelor, sfidând orice regulă a psihologiei pedagogice.
Am ajuns în 1970, printr‑o admitere precipitată, dar norocoasă, la Cluj, un laborator de vise grandios, cu tumult de impresii pozitive, un oraș deschis cultural, cu pecete istorică prețioasă, nobilă. Orașul ardelean m‑a primit deschis, onest, civilizat; m‑a adoptat imediat, necondiționat, m‑a format, l‑am iubit. A intrat firesc în biografia mea artistică, moment important, temeinic, prolific, performant, pe când aveam vârsta marilor acumulări, între 20 și 26 de ani.
Am întâlnit profesori excepționali: Daniel Popescu, rector, profesor de istoria artei, Florin Maxa, Feszt Ladislau, Ioachim Nica, Viorica Cristea – profesori de specialitate, Liviu Văcaru – estetică, Gheorghe Buș – filosofie; dar și pe rectorul Hans Voos din R.F. Germania, cunoscut prin schimbul dintre „Institutul pentru crearea formelor” din Offenbach am Main și Institutul „Ion Andreescu”, o colaborare internațională în urma căreia am beneficiat de o călătorie de studii la München (1973), prima mea ieșire în Occident.
Excelenta școală de gravură clujeană era recunoscută la nivel european sub patronajul profesorilor‑maeștri, dar și prin dăruirea și tenacitatea studenților care au creat un climat serios de lucru, o emulație mișcând în permanență spiritul creativ studențesc: Baasz Imre, Tamaș Klara, Eugen Keri, Horvath Ioan, Gheorghe Sabău, Szöcs Agnes, Veronica Tătulea, Csaki Peter, Ioan Cuciurcă, Epaminonda Tiotiu etc. Au fost conjuncturi favorabile, care, printr‑o muncă laborioasă, au dat naștere unor construcții artistice originale, apropiindu‑mă de performanța profesională la nivel universitar.
Pe vremea marilor restricții comuniste nu se puteau trimite lucrări peste hotare, de aceea am avut sentimentul regretabil al recuperării. Abia după revoluția din 1989, la 16 ani de la absolvire, am trimis la bienalele importante din Japonia, Italia și Polonia gravuri în metal, „Structuri ternare”, din seria examenului de licență, ele fiind acceptate de exigentele jurii internaționale. O certitudine pentru competitivitatea lucrărilor studențești de atunci și o durere în același timp, pentru stagnarea nedreaptă a timpului, ca anonimat sumbru, prin obstrucționarea perspectivei de afirmare din acea perioadă nefastă. Cu toate acestea, Clujul, Institutul de Artă, au fost platforma benefică care m‑a format, în cei șase ani de studiu, baza carierei mele viitoare. Era firesc să răspund climatului academic și mediului cultural clujean printr‑o muncă sistematică, dăruită, și o acumulare teoretică solidă. Am absolvit ca șefă de promoție pe țară.
Am plecat din acest loc, din Grădina Edenului în care prinsesem rădăcini, în 1975, smulsă de ordinul de repartiție al Ministerului Învățământului, pe neașteptate, aruncată în șesul sudic al Olteniei, la Liceul de Artă din Craiova, unde am muncit enorm, punând bazele unei școli de grafică, cu tot ce acumulasem la Cluj. Despărțirea de mediul clujean am trait‑o dureros. Croisem un drum în prima jumătate a anilor ’70, iar această întoarcere forțată a fost punctul meu vulnerabil maxim. Corespondența cu profesoara mea, Viorica Cristea, stă drept dovadă a agoniei mele din acea perioadă.
Paradoxal, Clujul nu m‑a uitat: în 1997 am primit Diploma pentru merite aduse învățământului universitar din partea Academiei de Artă și Design de pe Someș, o distincție care m‑a onorat. Am fost invitată și ca membră în comisiile de doctorat ale unor candidați de sub conducerea profesorului Florin Maxa, o altă formă de colaborare și apropiere îmbucurătoare. Invitația la expoziția absolvenților, actuali profesori, de la Muzeul de Artă, m‑a readus în ipostaza de fostă studentă a Institutului clujean. Legătura și colaborarea cu revista Steaua a Uniunii Scriitorilor din România era în regim de permanență, având ca director pe poetul Adrian Popescu și, acum, pe scriitorul Ovidiu Pecican. O revenire vie, cultural‑artistică, asupra Clujului, după 44 de ani, a fost realizată în 2019 prin întâlnirea cu Ovidiu Pecican și Amalia Lumei, care m‑au cooptat în colegiul de redacție al revistei independente de cultură Avalon. La editura cu același nume, am publicat primul meu volum de versuri, o antologie întâmpinată de critica literară cu aprecieri profesionale onorante. În anul 2022, revista Avalon a inițiat „Premiul Suzana Fântânariu”, decernat pentru prima dată artistului vizual Radu Tîrnovean din Oradea. Sunt fapte care demonstrează că firele de legătură cu orașul studenției mele nu sunt întrerupte, ele persistă.
Iași‑Cluj, liceu‑facultate, 11 ani de studiu de specialitate cu profesori‑artiști de neuitat. Un potențial de formare și informare educativă fecundă a contribuit la construirea unei cariere utopic visate, reactivată mai direct sau mai difuz, pentru care sunt mereu neliniștită. Locuri, amintiri într‑un abis lăuntric prețios, fapte împlinite, altele doar începute într‑o nouă ordine, multiplicând energia iluzorie a unui timp pandemic, războinic, în care arta catharctică este mai importantă ca oricând.
Alt loc, altă zonă geografică, imediat după absolvirea facultății clujene, a fost Craiova, unde am predat 13 ani ca profesoară de grafică la Liceul de Artă. Prea devreme au venit responsabilitățile existențiale în „epoca de aur”: căi închise, perspectivă indefinită. În aceste condiții, o asumare tranșantă din partea mea motiva buna pregătire universitară pe care voiam să o transmit mai departe. Tot ce am acumulat la Cluj am dăruit elevilor, care aveau nevoie de un profesor, de un grafician și de o nouă secție. A fost o legătură puternică între mine și ei, ne‑am susținut reciproc, am mers înainte împreună. Dar ostilitățile și lipsa de libertate a sistemului educațional au frânat zi de zi perspectiva unei evoluții firești a învățământului în general și a celui artistic în special. Cu toate acestea, atașamentul reciproc, dorința de cunoaștere și crezul talentaților elevi Marian Zidaru, Darie Dup, Alina Roșca, Ioana Bătrânu, Lucian Irimescu, Elena Stănescu, Ilie Ortansa, Relu Bițulescu, Adrian Bănică, Ion Lăzureanu, Mircea Tohătan compensau această „teroare” conjunctural‑educațională. Ei au fost cei care au depășit barierele, prin tenacitate și pasiune, devenind nume de referință în arta românească și internațională. M‑a atras învățământul încă din adolescență, când, timp de doi ani, am fost învățătoare la Baia. Prin educație iți construiești un drum, ajuți la descoperirea de sine, dar și a lumii înconjurătoare, a celuilalt, te implinești spiritual. Conceptul meu educativ este în afara legilor convenționale, el este liber, limbajul de exprimare la fel, încercam să lărgesc prin metode pedagogice orizontul cunoașterii. Arta apropie oamenii, este un liant sufletesc de neînlocuit, dar distanța care separă idealul moral de statutul tânărului angajat într‑o instituție de învățământ era, dintru început, prea mare. „Cum arată astăzi școala, așa va arăta mâine țara”, spunea Spiru Haret, pe care îl admiram de multă vreme.
Nici climatul, viața artistică nu erau favorabile, Filiala UAP era formată abia din câțiva membri, iar atelier de gravură nu exista. Două gazde, un atelier friguros, impropriu, un altul comun, mijloace financiare reduse până mai târziu, când am reușit să obțin o garsonieră în cartierul Brazda lui Novac – acestea au fost reperele începutului meu la Craiova.
De o importanță esențial‑umană, profesională a fost întâlnirea cu scriitorul I.D. Sîrbu, simbol al literaturii dizidente, cu o soartă pe care mi‑a împărtășit‑o adesea in discuțiile noastre și în scrisorile pe care mi le‑a scris, aflate la revista Orizont din Timișoara pentru publicarea lor, încă din anul 1997, și pe care le doresc recuperate. Vernisarea expoziției de grafică a elevelor mele din clasa a X‑a: Ioana Bătrânu, Alina Roșca și Luminița Țăranu, la galeria „Cromatic” a Inspectoratului de Cultură Dolj, de către I.D. Sîrbu, a stârnit neliniști prin ineditul ei, dar mai ales prin prezența publică a scriitorului. Drept urmare, expoziția a fost închisă înainte de termen, iar eu ‒ sancționată. Consider că întâlnirea cu I.D. Sîrbu are o importanță majoră în biografia mea, a fost o șansă de o raritate prețioasă, și a avut o înrâurire profesional‑artistică asupra gândirii mele artistice despre care am scris și voi mai scrie pe larg.
Este important să amintesc bursa acordată de guvernul italian de la Accademia di Romania, mai ales prin dificultatea de a ajunge acolo într‑un context ostil culturii, libertății și creației. Acest episod l‑am relatat în Orizonturi culturale italiene în 2021, într‑un dialog cu Afrodita Cionchin. După mai mulți ani a urmat călătoria de studii în R.D.G., la Dresda, împreună cu Paula Ribariu, ca delegate ale Uniunii Artiștilor Plastici din București.
De asemenea, rămân memorabile vizitele unor personalități în atelierul meu de la Craiova; printre acestea: I.D. Sîrbu, Raoul Șorban, Marin Sorescu, Radu Ionescu, George Țărnea, Sina Dănciulescu.
Noul episod profesional început la Craiova a fost xilogravura, tehnică manuală pe care am explorat‑o aici din lipsă de presă, din lipsa unui atelier de gravură în metal sau litografie.
Intrând în alt domeniu al gravurii, nepracticat până atunci, am explorat experimental plăcile monumentale de lemn cu o tenacitate dezesperantă, reușind în 1982 să obțin primul premiu internațional Ex‑Aequo la Banska Bistrica, ex–Cehoslovacia, la Bienala Internațională de gravură în lemn. Colaborarea cu desene și texte la revista Ramuri și comunicarea deschisă cu Marin Sorescu au fost de bun augur. Iată că și astăzi revista publică pe copertă desene din ciclul „Anatomii utopice”, ilustrând un întreg număr cu autoportrete din recenta mea antologie de poeme Exces de melancolie, despre care Cătălin Davidescu a scris o minunată cronică.
Timișoara, liberă, autentică, unde am fost profesoară universitară 28 de ani, la Facultatea de Arte și Design, m‑a adoptat din 1986; sunt timișoreană prin adopție, dulce și amară. Au fost ani solidari cu orașul Revoluției române, timp dens desfășurat în paralel pe două fronturi de existență: cel artistic, ca membră a Filialei UAPT, și cel al învățământului universitar. Am trăit Revoluția din 1989 și apoi am realizat proiectul postrevoluționar „89 din ușă” și „89 din fereastră” la Memorialul Revoluției, aducând un omagiu celor care au murit pe străzile Timișoarei.
Am fost printre primii cinci profesori ai Facultății de Arte reînființate după Revoluție, în 1990, cu mare efort, entuziasm, sacrificii importante pentru acreditare și dezvoltare. Opt ani am fost membră a Senatului UVT, susținând cauza noii Facultăți, alături de decanul Constantin Flondor. O licitație grandioasă la Maastricht, prin donarea a 12 lucrări personale de mari dimensiuni, s‑a finalizat prin vânzarea acestora cu 11.000 de florini olandezi, sumă care a intrat în proiectul administrativ de dotare a facultății, alături de celelalte donații de la câțiva profesori și studenți.
Am susținut cu ardoare obținerea unor burse și participarea la cursuri de master class în Olanda (1992), la Academia de Artă din Maastricht, pentru studenții mei: Tiberiu Giucă, Tași Iosif, Ilie Ortansa, Daniel Ursachi, sau în Polonia: Alexandra Maria și Franța: Raluca Moldovan, Voicu Sătmărean.
În 2007, am publicat cercetarea științifică doctorală Spațiu și semn, o dialectică a devenirii imaginii de la planeitate la obiect, teză care invocă o nouă viziune contemporan‑artistică privind spațiul tridimensional în grafică, la Editura Brumar.
Am organizat și sprijinit cu succes deplin patru debuturi naționale consecutive ale masteranzilor mei: Voicu Sătmărean, Raluca Moldovan, Cristina Bobirică și Bianca Hociung, la Muzeul de Artă din Bistrița‑Năsăud, proiecte cu expoziții personale de anvergură, cataloage și text de prezentare semnat de mine. Proiectul „Xilogravura – matrice stilistică ( XMS)”, cu foști absolvenți ai Facultății de Arte din Timișoara, performanți în xilogravură, care trăiesc și lucrează în România și în Diaspora (Mexic, Canada, Franța), a fost și este de notorietate. De la experiența proprie a artistului pedagog matur la viitorul artist, am lansat un alt proiect, „Les paraplues poétiques”, inițiat de Wanda Mihuleac la Paris, adaptându‑l pentru masteranzii de la „Materie și concept” cu versuri ale poeților timișoreni interpretate vizual.
I‑am susținut pe masteranzii Mircea Popescu și Zsombori Robert, participanți la Bienala Internațională de Gravură contemporană și la Salonul anual de Arte Vizuale, ambele din Timișoara, ei obținând premii prestigioase.
În 27 noiembrie 2020, expoziția Paideia a cadrelor didactice universitare, în proiectul „Arte. 30 de ani de la reînființarea Facultății de Arte 1990‑2020”, a demonstrat printr‑un album îngrijit de profesorul Camil Mihăescu, decan iscusit și implicat, că facultatea a avut o evoluție remarcabilă. Universitatea de Vest m‑a onorat cu numeroase recunoașteri: Diploma de excelență Nobilis Ancilla Collorum et Visionum, 2011; Diploma de Excelență, Diploma Meritum, Universitas Occidentalis Timisiensis, 2011; iar în 2014 – Diploma de excelență pentru întreaga activitate universitară, decernată cu prilejul a 70 de ani de la înființarea UVT, Timișoara.
În 2022 am primit titlul academic de Doctor Honoris Causa din partea Universității de Arte „George Enescu” din Iași. Tot la Iași mi s‑a decernat și recenta Diplomă aniversară în 2022, cu ocazia împlinirii a 75 de ani; totodată, mi s‑a conferit titlul de Cetățean de onoare al Municipiului Iași din partea Primăriei.
Am călătorit cu invitații individuale primite din partea organizatorilor în: Olanda, Austria, Germania, Emiratele Arabe Unite, China, Franța și niciodată cu vreo invitație oficială din partea țării mele, România.
Marele Premiu Primus inter Pares primit la Salonul de Artă din Timișoara în 2009, după aproape un sfert de secol de activitate intensă în cadrul Filialei UAP, a avut menirea să recupereze un timp uitat. Vremelnic am fost aleasă ca membră în Biroul de conducere UAP, în mandatul sculptorului Peter Jecza, dar după un an am demisionat. Ca membră în comisia de acordare a premiilor UAP, aleasă prin vot național, am militat pentru și am susținut premierea artiștilor timișoreni de a căror valoare nu m‑am îndoit: Romul Nuțiu, Lidia Ciolac, Pavel Vereș, Geta Medinschi, Ștefan Călărășanu, Doru Tulcan. În 1988, am propus ca în grupul român pentru Bienala Internațională de Sculptură „Dantesca”, de la Ravenna, Italia, să fie inclus si Szakats Bela. În acel an, grupul de sculptori români a primit Medalia de aur.
Am realizat trei retrospective: la 50, 60 și 65, la Muzeul de Artă Timișoara; cea mai recentă, în acest an, în care am împlinit 75 de ani, fiind recent deschisă la Muzeul Municipal „Regina Maria” din Iași.
Am obținut importante premii internaționale, printre care recenta Medalie de aur – la Schio, în Italia, și efigia de argint ca membră a Clubului UNESCO din Vicenza, cu ocazia participării la Bienala internațională „Papermade” Schio.
Atelieul de la Paris la Cité Internationale des Arts a fost un loc privilegiat unde am locuit și lucrat cinci luni, în urma câștigării bursei „Constantin Brâncuși”, acordată de Institutul Cultural Roman.
Întâlnirea cu personalități culturale artistice, în cadrul unor vizite private sau la atelier, m‑a onorat și îmbogățit spiritual; ii amintesc doar pe Simone Brunau, de la Cité Internationale des Arts, Dan Hăulică, Nicole Otto, Wanda Mihuleac, Ioana Celibidache, Doru Covrig, Dorin Crețu, Lia Grambihler, directoarea Trienalei de Gravură Mică Chamalieres, poeta Jeanine Baude, Daniel Leuwers, președintele Asociației criticilor literari din Paris, Liviu și Rodica Dănceanu, Mircea Tiberian, Magda Cârneci, Radu Portocală.
Participările la proiectele pariziene propuse de Wanda Mihuleac și Jeanine Baude, vernisajele, lansările de carte, atelierele deschise, expoziția mea „Corp însemnat” de la ICR sau proiectul multimedia „Eurotique” de la Ambasada Română, cu Mircea Tiberian, au fost doar părți mici din torentul cultural oferit de Paris, capitala Luminii. Dincolo de aceste nume și prilejuri, Parisul este Paris, un loc al limpezirilor interioare și al redimensionării lumii.
Toate aceste peripluri de‑o viață prin câteva mari orașe ale României și nu numai au lăsat urme adânci în fizionomia mea interioară și, fiecare în felul său, m‑a răsplătit sau m‑a somat în moduri caracteristice. Regrete și jubilații se înșiruie, în perspectiva timpului, ca mărgelele colorate pe o salbă ce scapă învechirii, armonizându‑se la nivelul unei întregi biografii: a mea.