BIOS, o expoziție centrată pe fenomenul antropocenic

Recent a avut loc Amural Festival, în cadrul căruia a fost prezentată publicului expoziția de artă digitală interactivă BIOS, o expoziție intrigantă datorită subiectului și a problemelor pe care le ridică. Aceasta a fost centrată pe conceptul fenomenului antropocenic. Prezentată în spațiul Centrului Multicultural al Universității Transilvania din Brașov, expoziția curatoriată de RIZI reunește instalații a zece tineri artiști români și examinează acțiunile umane mult timp ignorate care duc la dezbateri despre antropocen și noua eră geologică. Prin intermediul acestor instalații, artiștii propun un discurs centrat pe concepte majore ale fenomenului antropocen și estetica ce prinde contur în jurul lui.

„Dovezi substanțiale privind impactul uman indică faptul că oamenii sunt acum o forță la fel de puternică precum natura însăși. (…) Epocile glaciare și evenimentele majore de dispariție sunt în natura naturii. (…) Considerând întreaga existență a Pământului ca pe o scală temporală, oamenii sunt în ea la 0,0057% din întreaga existență a vieții pe planeta albastră. În acest scurt timp, omenirea a acumulat putere asupra naturii datorită progreselor tehnologice și științifice. Prin acțiuni directe și indirecte cu efect de fluture, umanitatea a exploatat această putere în beneficiul său, ducând la inegalități semnificative între specii. Puterea conștientizării, tehnologiei și acțiunii imediate pot fi direcționate în direcții interesante, dar și periculoase”, subliniază curatorul. „Ne putem folosi puterea tehnologică pentru a ne armoniza cu natura analogică? / Care ar putea fi călătoria individului către proiecția colectivă a viitorului? / Ce zici de o relație simbiotică între specii?” – acestea sunt principalele întrebări ridicate de proiectul artiștilor participanți.

În continuare voi prezenta câteva dintre proiectele artistice din cadrul expoziției BIOS. Primul este „Filtered”, un triptic digital de Matei Băcanu, un artist 3D cu pregătire în arhitectură. Proiectul său vorbește despre impactul uman asupra mediului natural. „Pe măsură ce impactul uman asupra mediului crește, crește și riscul de dezechilibru. Conexiunile sănătoase, durabile și directe cu natura devin din ce în ce mai mult o chestiune de privilegiu. Filtered aduce în față modalitățile prin care părtinim și filtrăm informațiile (…)”, susține artistul.

Un alt proiect este „Save our planet” de Adrian Tabacaru. „Peste 8,7 milioane de specii eucariote locuiesc pe planeta noastră. Această minusculă sferă este impregnată de viață oriunde te uiți. Dar dacă credeți că această diversitate este într-un echilibru perfect, gândiți-vă din nou. (…) Dacă rezumați întreaga durată de viață a Pământului în 24 de ore, veți descoperi că era antropocenului este aici nu mai mult de 3 secunde. Oamenii au făcut toată această mizerie în doar 3 secunde. (…)”, spune artistul.

„Spot”, un proiect artistic de Răzvan Pascu, este despre viață, timp și poluare. „Viața necesită timp, are nevoie de condiții, viața evoluează. (…) După două secole, gunoiul nostru este viu și în creștere”, spune Răzvan. „MeetGO” de Dan Adrian Ionescu provoacă indivizii de astăzi să se confrunte cu ei înșiși, prin creșterea gradului de conștientizare a efectelor antropocenului.

Iar cvadripticul „Techno angst” de Dorin Cucicov abordează domeniul vieții artificiale în contextul antropocenului. Cele patru module prezentate de artist construiesc un Univers fictiv bazat pe fapte reale. „Oamenii sunt cei cu control deplin?” – este întrebarea pe care o ridică artistul.

Foto – Filtered, triptic digital (Cosmina M. Oltean)
Foto imagine reprezentativă – https://cultural.unitbv.ro/ 

Publicat în Actualitate, Arte vizuale, CulturăRecomandat0 recomandări

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Supportscreen tag