Carantina între imagine și poezie

Perioada stării de urgență și-a pus amprenta asupra oamenilor în tot felul de moduri. Cert este că am fost afectați cu toții. Nimeni nu se putea simți cu adevărat în largul său atunci când mare parte din existența sa s-a schimbat radical, forțat. Sălile de teatru, de cinema, galeriile, muzeele, totul a fost închis. Niciun eveniment. Între timp, oamenii au început să se dezmorțească oarecum și au descoperit că evenimentele pot fi susținute și online, însă farmecul acestora… lasă de dorit. Evenimentele online au apărut ca un surogat. Ele reprezentau speranța și năzuința de a reveni la normal. Între timp, regulile s-au mai schimbat, starea de urgență s-a transformat, iar acum pot avea loc evenimente în aer liber, precum și alte activități. Cu toate acestea, momentul de lockdown are reverberanțe și astăzi.

În artă, perioada pandemiei deja s-a conturat clar. Posibil să se vorbească curând despre evenimente, artiși, opere post-pandemice, post-schimbării acesteia care a modelat ceva într-un mod anume înlăuntrul fiecăruia și care a lăsat urme aparte. Unul dintre artiștii ieșeni în cazul căruia starea de urgență a avut un impact remarcant este Radu Carnariu. În cazul său, efectul acestui impact este vizibil publicului și s-a soldat cu o expoziție și totodată cu o lansare de carte, numite omonim Quarantino. Datorită îmblânzirii regulilor pandemiei, evenimentele în aer liber au putut fi susținute din nou, bineînțeles, respectând distanțarea, dezinfectarea și toți ceilalți pași care s-au transformat între timp într-o rutină. Cu toate că serile de decembrie sunt reci și lungi, în ambianța plăcută a spațiului oferit de Art+ Design a avut loc vineri, 4 decembrie, lansarea acestor două produse artistice, iar publicul iubitor de artă a avut parte de acest eveniment în curtea librăriei.

Formatul picto-poetic este ambivalent și provoacă din ambele puncte de vedere. Poemele sunt acordate simultan cu ilustrațiile, precum și cu lucrările din expoziție. Această trăsătură este dată, după cum mărturisește însuși artistul: Nu pentru a da neapărat o unitate de stil, ci pentru a nu parazita cu alte teme, alte tendințe creative.

După introducerea făcută de George Pleșu, proiectul picto-poetic Quarantino a fost aprofundat cu ajutorul lui Emil Munteanu, prietenul și sfătuitorul literar (R.C.) al artistului. Denumirea proiectului, o aluzie atât a perioadei amintite, cât și a regizorului bine cunoscut, a fost citită pe buzele oamenilor de nenumărate ori în acest an și reprezintă o cheie de intrare în universul artistului. Prin urmare, se poate observa încă de la început o ancorare puternică în realitate și actualitate a lucrărilor lui Radu Carnariu, trăsătură caracteristică acestora.

Latura poetică a proiectului a fost subliniată în discursul lui Emil Munteanu încă din incipitul său, debutând cu citarea unui poem subtil: La început m-am tras de limbă până când mi-am dat cuvântul. Poezia și imaginea se completează reciproc, ele exprimând sub o formă bilingvă mesajul lui Carnariu. Poemele, după cum spune Emil Munteanu, aduc în prim-plan un proces de dezinfecție a limbajului. Acest proces antiseptic a fost transpus în mod metaforic asupra limbajului, fapt ce poate fi identificat pe parcursul volumului. O să găsiți un vers care este relocat și resemantizat […] și versul devine obiect. De asemenea, el menționează că Povestea lui Radu este povestea omului care nu face altceva decât să igienizeze lumea.

Pe de altă parte, se poate remarca în latura vizuală a proiectului, o puternică marcă a instrumentelor carantinei și a modului în care ele sunt resimțite. Printr-o serie de lucrări expuse în interiorul librăriei se pot identifica încă de la intrarea în încăpere masca și dezinfectantul, reinterpretate în maniera creativă caracteristică lui Carnariu. De asemenea, sentimentul unei claustrări veșnice într-o digitalizare perpetuă este sugerat prin reprezentarea sarcofagului sub forma logoului Facebook, ce-și ține închis pe veci posesorul, iar zidul de măști s-a materializat asemenea unui zid clasic de cărămidă, motiv ce-și are profunzimile în istorie.

Cele două laturi ale proiectului au elemente comune. Acestea sunt cele care se pot identifica frecvent în viețile oamenilor, de la starea de urgență până în prezent. Prin urmare, atât în poezie, cât și în imagine apar masca, mănușa chirurgicală, hârtia igienică, clorul și spirtul.

Așadar se poate observa clar că deschiderea expoziției și lansarea de carte intitulate Quarantino reprezintă un proiect picto-poetic produs sub influența momentelor generate de starea de urgență. Fiind amintite aceste elemente, Radu Carnariu le expune în discursul său și explică relația pe care o are cu ele, cum le percepe și de ce alege să le reprezinte astfel. De asemenea, el vorbește despre propria concepție a textului și a imaginii precum și despre metoda de a crea obiectele din ilustrațiile sale. Având în vedere concordanța pe care a creat-o între imagine și poezie, nu se poate spune că una ar fi mai presus decât cealaltă, ele sunt pe picior de egalitate iar artistul se situează, după cum a spus, la nivelul intersecției dintre cele două. Astfel de lucruri fiind explicate, comentate și reinterpretate, momentul a fost încheiat prin completarea discursului de către George Pleșu și finalizarea unui eveniment petrecut într-o seară pandemică de iarnă.

Sursă foto: https://www.facebook.com/events/399850574497335

Publicat în Arte vizuale, Cultură, LiteraturăRecomandat0 recomandări

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *