Contract cu natura: Indefinite Places la galeria Aparte

În filmul The Draughtsman’s Contract al lui Peter Greenaway, un tânăr desenator este chemat de către soția unui nobil să execute o serie de peisaje cu împrejurimile proprietăților deținute de familie, peisaje pe care nobilul urmează să le primească în dar, în Anglia rurală a sfârșitului de secol XVII. Înaintez în zig-zag prin galeria Aparte. De la o fotografie la alta, caut să definesc spațiile și locurile nedefinite ale peisajului contemporan. Indefinite Places, o expoziție de grup a studenților, masteranzilor și doctoranzilor departamentului Foto-Video al Facultății de Arte din Iași, reunește peisaje fotografice realizate în ultima jumătate de an.

Menirea unei asemenea expoziții, enigmatice din titlu, este să mă îndemne să localizez contextul (funcțional, estetic, biografic) al spațiilor observate de fotografi. Care pădure este aceasta încețoșată? Ce specie de copac este aceasta fotografiată în infra-roșu? (Eduard Mihalachi) Ce pârâu este acesta acoperit de frunze? (Oana Nechifor) Ce deal se vede la capătul acestei șosele mărginite de plopi? Ce câmp găzduiește turbina asta eoliană? (Theodora Stanciu) Ce traseu recreează fotografiile recompuse în instalația din centrul galeriei? În ce cartier e apartamentul de la fereastra căruia văd case nou construite la marginea Iașului? (Eveline Enescu) Unde a fost fotografiat cerul în care un grup de copii decupați se joacă până la genunchi în reflexia colajului digital suspendat în galerie? (Ioana Rusu) Când s-au petrecut trăirile scrise peste imaginile derulate în colțul galeriei? (Georgiana Bordianu) Câte secunde poți reține detaliile din imaginea derulantă a unui peisaj înainte ca ele să dispară? (Vlad Colotilă) Cum se formează/deformează cultura vizuală a exteriorului în lumea contemporană a izolării și a alungării forțate spre interior? Martorul ocular din Et in Arcadia Ego a lui Poussin coboară din centrul de interes al peisajului baroc în josul cadrului, în afara lui, acolo unde pe o etichetă stă menționat numele artistului, alături de titlul a ceea ce acesta ne spune că a văzut.

Identific, abia spre finalul vizitei, un traseu curatorial circular — de la amprentele industriale, urmele și memoria locuirii urbane într-o jumătate de galerie, către serenitatea naturii nestingherite în cealaltă jumătate. Ca în Blow up al lui Antonioni, caut indicii ale prezenței umane în materia hârtiei fotografice. Mi-aș fi dorit câte o bancă pe care să mă așez în fața fiecărei lucrări. Să contemplu. Să scot din rucsac manualul de peisaj al fotografului canadian Jeff Wall (Landscape Manual, 1969) în care să subliniez, cu un marker evidențiator, pentru fiecare lucrare din expoziție, subiectivitatea secretă a relației artiștilor expozanți cu peisajul fotografiat.

Maturitatea abordărilor artistice asupra spațiului înconjurător și calitatea expunerii curatoriale a fotografiei întregesc experiența unei expoziții complete, clare, accesibile. Sunt frumoase aceste locuri nedefinite.

Un statement scris de mână, cu creionul pe perete, urmat de locul definit din dreptul unei fotografii (Oana Nechifor), ca un popas, îmi anunță încheierea scurtei incursiuni voyeuriste: „Borehamwood, Hertfordshire, Marea Britanie” — înapoi spre reveria scenografică din filmul lui Greenaway, cu care am pășit în minte intrând în galerie ca să mă uit la peisaje. Reveria unui contract al fotografului cu natura, un pact al artei documentare prin care subiectul fotografiei de peisaj pendulează între semnificant și metaforă.

Sub coordonarea Laviniei German, lucrările și instalațiile fotografice aparțin artiștilor Georgiana Bordianu, Vlad Colotilă, Eveline Enescu, Eduard Mihalachi, Oana Nechifor, Ioana Rusu, Theodora Stanciu.

Expoziția Indefinite Places este deschisă la galeria Aparte a UNAGE Iași între 22-26 martie 2021 și poate fi vizitată între orele 10:00 – 14:00. Argumentul expoziției poate fi citit aici.

Publicat în Arte vizuale, Cultură, RecenziiRecomandat2 recomandări

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

  1. Cand cronica unei expozitii egaleaza sau depaseste expozitia, castiga atat vizitatorii cat si cititorii articolului. Un articol bine documentat venit ca o invitatie. Felicitari!