Expoziția „Urzeală de ierburi” – „un eseu vizual şi olfactiv seducător”

Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN) prezintă în perioada 16 septembrie-22 octombrie 2021, expoziția personală de artă decorativă (arta fibrei, asamblaje, instalaţie şi obiect) a preţuitei artiste textiliste Mariana Gheorghiu, membru titular al Filialei Cluj a Uniunii Artiştilor Plastici din România (U.A.P.), reunită sub genericul „Urzeală de ierburi”, curatoriată de Alexandra Sârbu, muzeograf MACN.

Desfăşurat cu deplina respectare a măsurilor de protecţie sanitară împotriva infecţiei SARS-CoV-2, vernisajul din 15 septembrie 2021 de la Palatul Bánffy, sediul MACN, a avut loc la în prezenţa unui public cald şi receptiv, care a ascultat cu mult interes alocuţiunile rostite de artista expozantă şi cei doi invitaţi speciali ai serii, reputatul istoric şi critic de artă clujean Negoiţă Lăptoiu şi prof. univ. dr. Ioan Sbârciu, figură marcantă a „Şcolii de Pictură de la Cluj” cu o remarcabilă activitate artistică, didactică şi expoziţională, atât pe plan naţional, cât şi internaţional, actualmente preşedinte interimar al Filialei Cluj a Uniunii Artiştilor Plastici din România (U.A.P.). Din partea instituţiei-gazdă, rolul de amfitrion al evenimentului i-a revenit istoricului de artă Alexandra Sârbu, care a făcut şi o prezentare edificatoare a viziunii curatoriale şi a modului în care a fost construită scenografic expoziţia.
Hărăzită cu o sensibilitate copleşitoare, rodnic ataşată unei debordante verve imaginative, cunoscutul şi apreciatul artist plastic clujean Mariana Gheorghiu, un nume de referinţă în domeniul artelor decorative contemporane din România, de-a lungul unei cariere prodigioase, de peste trei decenii, a plămădit cu fineţe şi o migală aparte, din mirifice «urzeli de ierburi» şi materiale textile, un univers-metaforă inconfundabil, populat cu relicve de spiritualitate arhaică şi «însemne-reper» ale unei iconografii emblematice, fixată în sfera poeticii confesive. Actuala sa expoziţie personală – un eseu vizual şi olfactiv seducător ce rescrie diagrama sensibilă a unei memorii pregnant afective – marchează, retrospectiv, momente cheie ale unui travaliu creator spectaculos, de o frapantă ingeniozitate şi, deopotrivă, bogăţie formal-cromatică, texturală sau simbolică, a cărui geneză este devoalată, relevant şi convingător, de însăşi artista Mariana Gheorghiu într-un eseu de o sensibilitate rară, intitulat «În loc de concept – Mărturisire»”, explică curatorul expoziţiei, Alexandra Sârbu, conturând cadrul critic al conceptului propus de artistă. Tot dânsa, referindu-se la evenimentul recent inaugurat la Muzeul de Artă clujean, care se bucură în prezent de un succes de public considerabil, a mai adăugat: „Este o expoziţie absolut încântătoare, un real balsam înviorător şi o mângâiere pentru suflet în vremuri de pandemie, care face trecerea, cu un firesc năucitor, de la frumuseţea şi simplitatea copleşitor de adâncă a naturii ce se află pretutindeni în jurul nostru, dar pe care abia o mai întrezărim în ritmul ameţitor al vieţii trăite, aproape zilnic, într-o cursă contracronometru, la sublim ca destăinuire sau mărturie revelatoare”.
Mariana Gheorghiu, artist textilist, s-a născut la 13 aprilie 1947, în satul Bădeni, județul Iași. Absolventă a Facultății de Arte Plastice din cadrul Universității ieșene „Alexandru Ioan Cuza”, promoția 1968, clasa profesorilor Dan Hatmanu și Nicolae Constantin. Membru titular al Uniunii Artiștilor Plastici din România (U.A.P.), Filiala Cluj (din 1992). Premii: 2006 – Premiul U.A.P. din România pentru Artele Textile, București; 2000 – Premiul U.A.P., Secţia de Arte Decorative a Filialei U.A.P. București, la Trienala Internațională de Artă Decorativă, București; 1999 – Marele Premiu la Trienala Internațională de Broderie, Cluj-Napoca; 1998 – Marele Premiu de Măiestrie la cea de-a 8-a ediţie a Bienalei Naționale de Miniatură Textilă, București; 1998 – Premiul de Popularitate la Expoziția Națională de Miniaturi Textile, București. Lucrările artistei au fost subiectul a cinci filme de televiziune produse de Televiziunea Națională Română (TVR) şi figurează, în prezent, în colecţii publice şi private din România, Germania, Franţa, Belgia, Norvegia, Danemarca, Suedia, Elveţia, Marea Britanie, Africa de Sud, Thailanda, S.U.A.
Au spus-o mulți înaintea mea: «Arta este o continuă mărturisire a artistului, despre cine suntem, de unde venim, cărei familii de spirite îi aparținem». Pe măsură ce trec anii, mă gândesc tot mai intens la obârșii, ale artei, ale omenirii, ale mele. Îmi amintesc de anii copilăriei mele moldave peste care se suprapune mai târziu o zestre transilvană. Acea privire ce vine din copilăria mea filtrează lumea, obiectele și relația cu natura înconjurătoare. Mă ajută să descopăr mistere, îmi păstrează nealterată, sper, starea de uimire. Ea îmi stârnește în continuare curiozitatea, dorința, chiar ghidușă uneori, de a dezvălui o lume ascunsă, de a pătrunde în una secretă, mă determină să calc granița unor teritorii interzise, mă face să cos și să descos efemerul, să construiesc „castele” (numite astăzi instalații), să retrăiesc și să compun acele prime senzații și contacte cu forme generoase, cu senzualitatea rotunjimilor.

Astfel, descopăr un Paradis hașurat cu sute de kilometri de fire și fibre textile, descopăr aurul în pulberea ierburilor fanate. Simt acest imbold de a dărui celorlalți bogăția pe care o văd dincolo de vălul lucrurilor și materiilor umile. Amintirile și trecutul, tradiția, îmi vorbesc, iar lumea vegetalelor se animă prin ele, se decupează și se reordonează după alte criterii. În lucrări sunt depănate povestiri despre credințe și ritualuri românești, despre arhetipuri ce ne guvernează. Semințe hipertrofiate și elemente ale naturalului și organicului se multiplică și generează o lume nouă de început, de noi rodiri” – Mariana Gheorghiu Bădeni, eseu cu tipar auctorial intitulat „În loc de concept – Mărturisire”.

În încheiere, semnalăm pentru toţi cei interesaţi şi seria de întâlniri „faţă în faţă” cu artista Mariana Gheorghiu, organizate chiar în interiorul impresionantei sale expoziţii, ocazie cu care veţi putea purta împreună un dialog liber şi deschis, într-o atmosferă senină şi cordială, despre ingenioasele sale preocupări şi căutări plastice. Aceste întâlniri vor avea loc până la finalul perioadei de deschidere, 22 octombrie 2021, de miercuri până duminică, inclusiv, în intervalul orar 11:00-13:00.

Totodată, urmează să fie lansate în curând, pe pagina oficială de facebook a MACN, două video-uri dedicate special expoziţiei, ambele realizate în baza unui parteneriat de colaborare încheiat MACN şi Departamentul de Foto-Video şi Procesare Computerizată a Imaginii din cadrul Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca (UAD), pentru anul universitar 2020-2021, la iniţiativa şi sub coordonarea istoricului de artă Alexandra Sârbu (MACN), cu sprijinul artistului fotograf Andrei Budescu (UAD). Cele două producţii video vor pune în valoare viziunea regizorală a unei tinere extrem de talentate, Nadejda Ursu, studentă UAD în anul II, specializarea „Foto-Video şi P.C.I.”, care se află, în prezent, la cea de-a doua colaborare cu MACN, după un prim demers de acest gen, foarte bine primit de public şi specialiştii în domeniu, cu ocazia ediţiei 2021 a expoziţiei internaţionale „World Press Photo”.

Text: Cosmina Marcela OLTEAN

Fotografii: Nadejda Ursu

Publicat în Actualitate, Arte vizualeRecomandat0 recomandări

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *