Inima, poveștile și dictatorii

Sălbăticia cu care rușii au bombardat intenționat în Ucraina maternități, grădinițe, școli, blocuri de locuințe, adăposturi ori  gări pline de refugiați (ca să nu mai înșir alte  orori) m-a făcut să mă gândesc adesea la ființe de hârtie sau la ființe din carne și sânge din propria istorie în ochii cărora mila și  compasiunea sunt cele mai limpezi dovezi că  ai inimă. Mila și compasiunea văzute, deci,  ca sentimente fără de care nu poți fi considerat om, ba chiar drept cele mai înalte atribute ale omeniei. Astfel că i-am revizitat, de  pildă, pe Felicité, personajul lui Flaubert din  povestirea „O inimă simplă”, sau pe Zadig  cel cu „o inimă sinceră și mărinimoasă”, protagonistul poveștii orientale omonime a lui  Voltaire. Și m-am dus țintă, din nou, la făpturi inubliabile ca mama și câteva mătuși, ale  căror companie o căutam cu osârdie în anii  copilăriei. Nu întâmplător: deși cu mult mai  sărace și mai neștiutoare decât Zadig, aceste femei erau, ca și Felicité, numai inimă,  cum zic țăranii pe aici, adică generoase și calde până la cer. Iarăși, deloc întâmplător, ele  iubeau poveștile. Istoriile adevărate din viața lor și a altora, dar și basmele, toate narate  cu deosebit har, mi-au hrănit mintea și sufletul. Povești și afecțiune – nu-mi puteam dori  mai mult! Mă atașasem total de șeherezadele mele, pe care se vede că le-am transformat, chiar și neconștient, în repere umane.  Dovadă că și azi, după atâta timp, îmi pare  cu mult mai ușor suportabilă singurătatea  în compania personajelor livrești și a naturii, decât coabitarea cu cei care nu dau doi  bani pe căldură, implicare, sinceritate. Însă  cât mă bucur când întâlnesc oameni empatici sau care-mi spun povești cu miez! De  fapt, conjuncția disjunctivă sau nu e la locul  ei aici, cele două realități nu se exclud una pe  alta. Dimpotrivă: numai dacă ești receptiv,  cald poți fi atent la bucuriile și nefericirile  celorlalți. Și numai atunci reușești să le reții și să le transmiți mai departe convingător,  emoționând la rândul tău inimile cu relatarea lor prin intermediul cuvintelor, or al notelor muzicale, al culorilor, al mișcărilor de  dans și al tuturor celorlalte mijloace expresive prin care se poate spune o poveste. Iată de  ce și eu văd în arta adevărată o generoasă dăruire de sine a creatorilor, o dovadă de iubire  față de ceilalți.  

Pentru acele femei dragi din viața mea,  iubirea avea mâini ca să-i ajute pe alții, picioare pentru a se grăbi în sprijin, ochi pentru  a vedea lipsurile și nedreptatea, urechi pentru  a auzi plânsul semenilor, cum ar zice Sfântul  Augustin. Inima e piatra de temelie a omenirii – era cu siguranță convingerea profundă a  mamei și a mătușilor mele, care credeau în Iisus și-n învățăturile sale, dar fără habotnicie.  Și nu e adevărat? Inima e cea care generează  atașamentul real de ceva sau cineva, compasiunea, idealismul, generozitatea, valori fără de  care n-am exista. Numai dintr-o inimă vie,  întreagă, vin binele, lumina, arta cu majusculă. O inimă călâie, amorfă plodește doar făcături, surogate, aberații: slujitori ai legii care  își bat joc de legi, reprezentanți ai poporului ce ignoră poporul, administratori cărora  nu le pasă de bunurile administrate, pacienți  omorâți cu zile, enoriași ticăloși, trăncăneli  ”artistice” care se pliază pe rețetele modelor  și tot așa. Cât despre ce lasă în urmă cei lipsiți de inimă, e destul să ne uităm la carnagiul  din țara vecină, provocat de nebunia unui  șef de stat. Mi-e clar, dictatorii preferă istoriile sângeroase, de asta transformă ei locurile prin care trec în veritabile abatoare. Dar,  dacă lumea noastră supraviețuiește totuși, e  semn că cei ce iubesc poveștile, care edifică,  sunt cu mult mai mulți decât detracații. Și  oare cine sănătos la cap nu-și poate dori, în  vremuri din ce în ce mai dezumanizate, mai  alienante, ca numărul lor să crească până la a  face imposibile accesul și eternizarea la putere  a unui asasin?

Distribuie acest articol:

Articole recomandate

Arte plastice
Ioana Drăgulin

În dialog cu artista Maria Bordeanu

Arta contemporană servește drept oglindă care reflectă o varietate de expresii. Provoacă privitorul și se dezvoltă în moduri surprinzătoare, legând experiențele umane printr-o înțelegere vizuală

Cultură
Tatiana Ernuțeanu

Poeme (Sentimental)

să nu-ți faci griji că ceva ar putea fi irepetabil din discontinuu se poate face lejer o structură nu te dedai la deliciile celuilalt decât

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *