Monahismul și reprezentarea acestuia în literatura  română. „Insider-ii”. Damian Stănoiu

Damian Stănoiu (1893-1956) este,  de departe, cel mai cunoscut scriitor român care a avut ca sursă de inspirație  mediul călugăresc, fiind el însuși membru al cinului monahal o parte destul  de însemnată a vieții sale. Citez doar o  parte din nuvelele și romanele sale, dedicate micro-cosmosului mănăstiresc pe  care l-a cunoscut în mod direct: Călugări și ispite (1928), Alegere de stareță  (1932), Necazurile părintelui Ghedeon  (1929), O zi din viața unui mitropolit  (1935).

În Istoria literaturii române, G.  Călinescu îi acorda o singură pagină, la  categoria „și alții”, recunoscându-i însă  unele merite: „fost călugăr, are o cultură literară întemeiată pe Biblie, vieților Sfinților și pe cărțile bisericești, scrise  în vechea limbă arhaică ce mai dăinuie  prin mănăstiri. Nu e o cultură de lectură, ci de exercițiu zilnic, întrucât textele  acestor cărți formează materia dialogului monahal”. Iar puțin mai departe, remarcă faptul că în literatura scrisă  de Damian Stănoiu „limba bisericească  se strecoară peste tot ca un untdelemn  parfumat”.

G. Călinescu scoate în evidență poziția inconfortabilă a scriitorului-monah Damian Stănoiu, aflat în,  citez: „mantia de velur a culturii bisericești”. După ce notează unicitatea cazului său – „numai literatura noastră a  putut da un povestitor boccacesc [sic!]  corectat printr-un narator naiv de suavități claustrale, prin acea împrejurare că mănăstirea românească a păstrat  structura primitivă. Intrarea unui că-lugăr în nuvelistică ar produce oriunde  scandal” – atrage atenția asupra situației  aparte în care s-a aflat acesta: „și-a scris  o parte din cronica monahală chiar în  mănăstire, cu spiritul și aprobarea ei”.  

La un moment dat, atitudinea tolerantă a Bisericii ia sfârșit, din cauza „tonului prea gros de deriziune”. În mai 1932  părăsește veșmântul monahal după violente atacuri și chemarea în fața consistoriului eparhial (organ administrativ și  disciplinar – n.m.). Motivul pare să fi  fost mai degrabă o aluzie la activitatea  legată de vânzarea de vinuri a unui înalt  ierarh la Mănăstirea Cernica și Căldărușani, deoarece autoritățile bisericești  primiseră cu multă îngăduință literatura monahului Damian.

Arhimanditul  Scriban, cunoscut comentator religios al epocii, o salutase în 1927 în periodicul „Biserica Ortodoxă Română”,  apoi același, sub pseudonimul „Călugăr” striga scriitorului în 1932: „huo,  Bestie!”.  Citindu-l și comentându-l pe Damian Stănoiu, George Călinescu emite o  observație de foarte mult „bun simț epistemic”, aș îndrăzni să spun. „Obișnuim  să cerem monahului ceea ce ne lipsește  nouă, iar noi suntem foarte sensibili la  ironizarea mănăstirii și descoperirea în  umbra chiliei și a unora dintre slăbiciunilor obștei, adică a lăcomiei, avariției,  luxuriei și prefăcătoriei. În fond, acestea  sunt păcate vamale, pricinuite de firea  omenească și de o trecătoare stricăciune  în morala dogmei. În genere, povestirile  sale sunt umoristice, nu satirice, umorul stând foarte bine alături de spiritualitate, fiind chiar o consecință a ei”.

Ca un comentariu adiacent, am fost mereu  uimit de extraordinara vitalitate a operei lui Damian Stănoiu, scrierile sale  continuă să fie publicate în noi și noi  ediții. Interesante mi se par a fi și prezentările (design-ul) coperților operei  sale și evoluția acestora de-a lungul timpului.

În anii 1960 erau fie foarte neutre (doar titlul, pe un fond oarecare,  colorat), fie foarte anti-clericale (călugării rubensieni care legănau sticle butucănoase, în atitudini nepotrivite).

Anii  1970 aduc cu ei un nou val de re-editări  și coperte suprarealiste foarte elaborate.  

În anii 1990, odată cu liberalizarea pieței de carte, micile edituri fantomă ale  momentului publică din nou acest autor, uneori cu titluri schimbate și imagini extrem de kitsch, menită să atragă  publicul acelor vremuri, presupus a fi  dornic de re-descoperirea libertății de  exprimare. Ultima copertă disponibilă,  pe care am putut să o vizualizez on-line,  reprezintă un grup de cinci călugărițe  ortodoxe aflate într-un peisaj hibernal.  Imaginea denotă o stare de tensiune, de  agitație, de roman polițist. Titlul: „Alegerea de stareță”, iar ansamblul duce cu  gândul la știrile de fapt-divers care agită periodic presa românească, legate de  diverse scandaluri mănăstirești. Opinia  lui G. Călinescu cred că explică, fie și  parțial, evoluția imaginilor de copertă  (ilustrațiilor) de mai sus.  Pentru renumitul critic literar, monahii sunt „suflete simple, naive, natura păcatelor lor este îngerească”. Lupta  lor spirituală nu are nimic eroic, nu este  explicată de autor cu multă teologie  înaltă, sofisticată, deoarece „combat pe  necuratul pentru ispite puerile, ușoare  și ridicole, frecvente la copii, dintre care  cea mai de seamă este lăcomia”.  Portretul acestui tip de monah este  întregit de „sforțările” lor de sfințenie,  niciodată complete, dar sincere, ceea ce  mi-i face brusc mai simpatici. „Acești  călugări nu sunt nepăsători și cinici; ei  fac forțări de sfințenie și chiar experiențe ascetice, iar când sunt înfrânți de diavol, se umplu de căință. Plutește peste  aceste nuvele surâsul blând de Floricele Sf. Francisc (Este vorba de Florilegiul  Sfântului Francisc, o culegere de povestiri și legende pioase dedicate Sf. Francisc din Assissi, publicat pentru prima  oară în secolul al XIV-lea de către discipolii acestuia.) [sic!] în care călugării  fac, din inocență isprăvi grotești.”  

Lista temelor și motivelor care contribuie la formarea unei imagini a călugărului în opera lui Damian Stănoiu  este una foarte mare. Cu toate acestea,  am încercat să fac o selecție a acestora,  „dincolo de literatură”, care să surprindă cât mai bine esența acesteia. Trebuie să spun de la bun început că ceea ce  m-a surprins este umorul, auto-ironia  pe alocuri decapantă practicată de autor. Oare de ce ironia, cu diverse grade  de intensitate, apare în atât de multe opere literare legate de mediul monastic? Mijloc de apropiere de utopia  monastică sau o formă de eliberare de  constrângerile impuse de cultura secretului, o teamă pe alocuri superstițioasă  ce înconjoară aceste locuri (etc.)?

Munca mi s-a părut a fi una dintre temele  cele mai des întâlnite în cadrul romanelor cu subiecte monahale din opera  sa; nu este de mirare, bănuiesc faptul  că autorul a practicat el însuși parte din  acele „ascultări” detaliate în text, a avut  o cunoaștere nemijlocită a sa.

Dar ce  este o „ascultare”, după Damian Stănoiu? Diverse activități obligatorii „la care  sunt ținuți călugării: care econom, care  la vite, care la pescărie, la beci, la vie  și așa mai departe. Duhovnicii [mănăstirii-n.m.] și preoții sunt boierii sfântului locaș. Ei nu trec pragul bisericii  decât în săptămânile când oficiază și la  praznicile împărătești mai de „seamă”.  

Stăpânul absolut și „managerul”, cum  am spune astăzi, ascultărilor este starețul. Vorbind despre atribuțiile și „puterea” acestuia, Damian Stănoiu notează,  caustic, următoarele: „după regulile impuse de către sfinții Vasile, Casian, Benedict, Serapion, Macarie, Pafnutie și  alți sfinți părinți, starețul dintr-o mănăstire are puteri apropiate de cele ale  unui monarh absolut. Niciun călugăr  nu are dreptul să-i discute autoritatea,  nimeni nu poate protesta împotriva poruncilor lui, mai cu seamă când are trecere mai multă la conducerea eparhiei  respective. Părintele Ghervasie cunoștea  toate acestea și nu îndrăznea să se răzvrătească pe față”.  Proba sa conține mai multe „micro-portrete”, compuse din câteva fraze prescurtate, plastice. Iată unul dintre  ele – părintele Ipolit avea drept „ascultare” întreținerea buților și butoaielor din  pivnițele mănăstirii Căldărușani: „părintele Ipolit este unul dintre ascultătorii mai mărunți ai mănăstirii, un foarte  bun meșter dogar. El lucra pentru mănăstire, dar mai lucra uneori și pentru  particulari, căci pe lângă chirie și ciorba de la cazan, îi mai trebuia o haină, o  cămașă, o încălțăminte, lucruri pe care  nu i le dădea mănăstirea. Și-i mai trebuie și udătură pentru gâtlej, căci asta este  a meseriașului, fie că poartă pălărie, fie  că duce culion” [potcap mic, rotund și  fără margini, purtat de călugări – n.m.].  Mi s-a părut foarte interesantă ideea că  un călugăr din interbelic lucra și pentru comunitatea din jur, făcea puțin  venit suplimentar pentru a trăi mai de cent, mai confortabil.

Mai există astăzi  călugări care să-și ofere serviciile (talentele tehnice) celor din afara mănăstirii?  Nu cred, dar portretul fratelui Ipolit  spune multe despre „permeabilitatea”  mănăstirilor ortodoxe, relația sa deschisă cu exteriorul, dar și despre un anumit  tip de sociabilitate pierdută astăzi. Iar  puțin mai departe aflăm că „satul Ceptura, în raza căruia negarea ctitoricească  a Căldărușanilor, nu ducea lipsă de dogari”, numai că se pare că acest meșteșugar-călugăr era deasupra tuturor prin  îndemânarea sa. Ceptura este deci un  vechi domeniu viticol mănăstiresc, tradiția monastică din zonă („Valea Călugărească”) este una bine marcată în  toponimia locurilor.  

Necesitatea muncii grele, neîncetate, cerute de practica „ascultărilor” și  tradiția călugărească, apare într-un alt  micro-portret, realizat în cheie ironică,  cel al „fratelui Stelian, de la ascultarea  bucătăriei”. Acesta era „un om foarte  simplu, condamnat să ducă greul bucătăriei, căci trebuiau hrănite peste o  sută de guri, socotind și argații și închinătorii (vizitatorii – n.m.) care nu-și  aduceau hrană de acasă. Fratele Stelian  auzise, poate chiar ca tine, că un adevărat călugăr, după pravilă, este dator  să lucreze neîncetat, ca să nu dea răgaz  diavolului să-l ducă în ispită. Nu numai  beția, vorba fără de rușine și privirea  fără alegere și hotar îndeamnă la ispite,  ci și mâncarea. Poate și mai vârtos de cât toate celelalte la un loc”.

Cu toată  această critică a „nelucrării”, călugării  lui Damian Stănoiu nu par să exceleze, să se distingă prin muncă și printr-o  bună chibzuire a timpului. Iată o discuție dintre doi viețuitori ai unei mănăstiri, legată de măsura timpului – „dar  tu nu ai ceas? Al meu a stat? Răspuns:  Foarte bine! Călugărul adevărat nu se  cade să trăiască după ceas. Nu-l silește  nici slujba, nu-l zorește nici nevasta”.  

Dincolo de tonul ironic dominant, se  întrezărește însă ideea unui „timp” monastic aparte, diferit de cel al lumii, cu  propriile sale caracteristici și condiționalități. Iar atunci când forța de muncă  este insuficientă, iar sarcinile de îndeplinit numeroase, parte din „ascultări”  devin simple munci care sunt „externalizate” către muncitori angajați, plătiți  cu ziua: „părintele Ghenadie, iconomul, își drege ochelarii mai bine pe nas,  prefăcându-se că nu-și mai amintește  exact cifrele de la sfârșitul pomelnicelor de la zilieri, apoi citire cu nesiguranță”.

Cine erau „zilierii” care profitau  de prezența lor la mănăstire aceste liste  cu nume de persoane în viață sau decedate, menite a fi „pomenite” de preot la  slujbe? „Lucrătorii pe timp de vară sau  țiganii din sate care veneau și cu oalele,  după ciorbă”.  

O altă temă recurentă scrierilor lui  Damian Stănoiu este comerțul mănăstiresc, cel oficial, realizat cu aprobarea  ierarhilor și cel „liber”, neștiut, practicat de la cel mai umil călugăr până la  superiorii mănăstirilor. De altfel, trebuie reamintit acest lucru, scriitorul-monah ce era a fost tolerat de Biserică  până în momentul în care el a atins  unul dintre aspectele cele mai delicate  al vieții monastice, comerțul, banii obținuți din comerț și destinația acestora  – un subiect „tabu”, atunci ca și astăzi.  

În filigran însă, apare o temă mult mai  importantă, și mai gravă: tentația financiară, buna gestiune a resurselor economice avute la dispoziție de mănăstiri,  pentru că dintotdeauna acestea, în anumite condiții economice și sociale – și  nu toate, evident, au prosperat financiar. Dar să urmărim reprezentarea acestei dileme și reflectarea ei în opera sa;  vorbind de slăbiciunea starețului pentru bani – un stareț imaginar, dar care  putea fi oricare dintre aceia pe care el  i-a cunoscut de-a lungul carierei sale  de monah – remarcă faptul că „profitau de ea până și micii negustori țărani  de prin satele din jur, aproape toți analfabeți, care dispuneau de ceva capital  și se îndeletniceau cu astfel de afaceri.  Cum aflau că la mănăstire ar fi ceva de  vânzare sau de arendat, treceau de cele  mai multe ori peste economi și ceilalți  din administrație și se ducea direct la  cel mare” (Stănoiu, 1962: 255).

Dincolo de tonul ironic al autorului, personal  am rămas cu impresia că în acea perioadă de timp mănăstirile erau (și) actori  economici cât se poate de normali și de  obișnuiți, inserate în țesutul social. Comerțul ilicit practicat de mai-marii mănăstirii îngrijorează, așa că la mănăstire  este așteptată cu vizibilă emoție o echipă de inspectori financiari trimiși de superiori ierarhici.

Așa că starețul cu un  grup de apropiați încearcă să găsească  răspunsurile și strategia de întâmpinare cea mai potrivită: „părintele Clement  [bibliotecarul mănăstirii – n.m.] tocmai  dăduse peste ceea ce căuta, Canonul 76,  Sinodul al VI-lea ecumenic. Cum că nu  trebuie înăuntru, în sfintele curți, a se  așeza cârciuma, că Mântuitorul nostru  și Dumnezeu poruncea a nu se face casa  părintelui său casă de neguțătorie. Casele și mesele schimbătorilor de bani le-au  răsturnat și pre cei ce făceau din biserici locaș mirenesc i-au izgonit. Deci, de  ne va prinde vreunul în greșeala aceasta,  să se afurisească” – iar după câteva paragrafe, același părinte bibliotecar mai  vine și spune – „am mai găsit un canon,  părinte stareț, dar nu spre ușurarea, ci  spre îngreunarea celui dintâi. Ascultați  aici: «niciunui cleric să-i fie iertat a avea  prăvălie de cârciumă. Că dacă unuia ca  acestuia a intra-n cârciumă nu este ier tat, cu cât mai vârtos altora întru aceasta a sluji! Iar de va face ceva de acest fel,  să se caterisească – Canonul 9, sinodul  VI ecumenic».  

Fără a insista prea mult, trebuie totuși să ne abatem atenția asupra delicatei și spinoasei probleme a autorităților  canoanelor Sinoadelor Ecumenice pentru Biserică – și nu doar în legătură cu  comerțul sau alte activități economice  – declanșată de proza (aparent) lejeră,  spumoasă a autorului nostru. Cuvântul  „sinod” (din grecescul sin-hodos – reuniune deliberativă) – desemnează la modul general, o reuniune (ansamblu) de  reprezentanți legitimi și competenți ai  Bisericii, care au ca scop realizarea unității ecleziale prin emiterea de rezoluții în materie teologică, disciplinară și  juridică.

La modul ideal, un sinod ar  trebui să fie secretizarea instituțională  a principiului structural de communio:  în virtutea principiului de egalitate universală a tuturor membrilor Bisericii,  obținut prin botez, extinde responsabilitatea comunităților locale la nivelul Bisericii universale” (Beinert, 1998:  1116).

Sinodul citat în volum, VI Ecumenic, numit și Sinodul  Quinisext (al  cinci-șaselea, în traducere liberă) sau Sinodul  In trullo (trulan) din anul 692 a  fost în primul rând un sinod de natură  administrativă, care a întărit câteva canoane cu aplicabilitate locală la statutul  de canon universal aplicabil și a stabilit  principiile disciplinei clerului. Nu este  însă considerat a fi un sinod de sine stătător, deoarece nu a dezbătut chestiuni  de doctrină. Acest sinod este acceptat  de către Biserica Ortodoxă drept parte  a celui de-al V-lea Sinod Ecumenic, dar  este respins de către romano-catolici.  

Este evident faptul că spiritul absolut  al canoanelor, aplicabilitatea lor teoretică și practică depinde fundamental de  contextul istoric, chiar dacă esența lor  este transcendentă. Merită menționată în context și diferența de abordare a  ideii de „sinod ecumenic” în ortodoxie,  respectiv catolicism. Pentru primii, sinodul este singurul for de decizie, adevărată, autentică. Se regăsește la nivel  local, provincial, patriarhal și apoi își  găsește expresia cea mai înaltă a sinoadelor ecumenice.

La fiecare dintre aceste  trepte, el reprezintă instanța supremă în  materie de doctrină, liturghie, viață spirituală, reprezentarea Bisericii în lume  etc. Foarte important, validitatea și acceptarea rezoluțiilor sale (ale sinodului)  depind în mod esențial de receptarea  acestora de către credincioși.

Lucrurile  sunt diferite în catolicism. Prin structura și evoluția sa istorică diferită, elementul sinodal (în dimensiunea sa  comunitară, mai ales) se află într-o stare  de tensiune cu ideea de „primat Papal”  și ierarhic și nu poate fi evaluat și gândit  decât în relație cu instituția papală – o  „defecțiune” pe care Conciliul Vatican  II, ce dorea ranforsarea trăirilor și legăturilor comunitare în Biserica, a dorit  să o remedieze.

Ideea de sinod, astăzi,  în lumea catolică, are mai mult o valoare simbolică și memorială, sinoadelor li  se recunosc valoarea istorică și doctrinară, dar sunt văzute ca „obsolete”, depășite atunci când vine vorba să „gândești”  modernitatea religioasă prin prisma lor  de acțiune. Cât despre Bisericile reformate, care au cunoscut o traiectorie și o  evoluție complet diferită după respingerea ierarhiei de la Roma, sinoadele, acolo unde există, au căpătat un caracter  mai ales practic, de reglementare a relațiilor administrative, relația dintre cler  și credincioși, buget etc. (apud Beinert,  idem 1117).  

Dincolo de paginile lui Damian Stănoiu se ascunde, deci, o întrebare și o  chestiune cât se poate de acută pentru înțelegerea în ansamblu a monahismului: exista o „presiune” și o menire  a prescripțiilor canoanelor sinodale ale  primelor veacuri, active până în ziua de  astăzi în Ortodoxie? Cel puțin în aparență, cele două canoane împiedică (sau  cel puțin nu încurajează) comerțul și  acumularea de capital în incinta mănăstirii. Este evident că ele, canoanele, nu  au fost niciodată respectate à la lettre –  ceea ce încearcă să spună și să descrie  Damian Stănoiu în proza sa – dar este  clar că ele au rămas în urmă.

În timpul cercetărilor de teren, au fost cazuri  (puține, dar au existat) în care mi s-a  spus că mănastirea cutare nu vinde și nu  produce vinuri, gemuri, cosmetice, siropuri etc. deoarece canoanele interzic  acest lucru.  

În fine, un ultim aspect pe care aș  dori să-l evidențiez este prezența alimentelor și produselor alimentare în  opera lui Damian Stănoiu. Departe de  opulența cu accente suprarealiste din  „Chef la mănăstire”, cunoscuta povestire a lui Vasile Voiculescu, el aduce la  iveală o lume în care există mari diferențe între masa „superiorilor” mănăstirii și ceilalți membri ai comunității  monahale. Spre exemplificare, imaginea meniului călugăresc „ideal” pe care  una dintre maicile candidate la stăreție  îl propune comisiei de evaluare a candidaturilor la conducere.

Mi s-a părut  importantă și dimensiunea memorială  și simbolică a componentelor acestuia, fiecare mănăstire citată distingându-se printr-o specialitate, o piesă de  rezistență: „bulgur ca la Căldărușani,  ciorbă de morun ca la Cernica, borș  cu frunze de sfeclă, varză și foi de dafin ca la Neamț, țuică de la Mănăstirea  Ghighiu, o melisă pe zahăr, ca la Ciolanul”.

În fața unui astfel de meniu –  ispită gastronomică, maicile din obște  ar trebui „ca atunci când o suna clopotul să lase ce-or avea în mână: înghiță, ac, sucală, suveică, mătură, făraș sau  făcăleț și să dea fuga la masă. Mă rog,  ca la cazarmă!”. Iar câteva pagini mai  departe, autorul lasă să se înțeleagă,  dincolo de glumă sau ironie cu diverse  grade de intensitate, că o alimentație  corectă, o bună organizare și gospodărire a cuhniei (bucătăriei) era mai degrabă întâlnită în mănăstirile de maici  decât cele de călugări.

O posibilă explicație ar fi, în opinia sa, depopularea  lentă, dar sigură, a mănăstirilor de bărbați, mai „pricepuți în administrarea  averilor mari”, dar mai puțin preocupați de cotidianul sâcâitor. „Niciodată n-am să fac plăcinte pentru maici;  niciodată ele nu or să slujească liturghia și să mă spovedească. Așa este?” –  întreabă retoric duhovnicul mănăstirii  de maici, care introduce și ideea unei  ordini imuabile a organizării monastice, puternic segreate pe criterii de gen.  

Soluția, pentru mănăstirile de călugări  „sărace-n oameni, este ca maicile să le  dea ajutor în gospodărie”.  

(va urma)  

Distribuie acest articol:

Articole recomandate

Arte plastice
Ioana Drăgulin

În dialog cu artista Maria Bordeanu

Arta contemporană servește drept oglindă care reflectă o varietate de expresii. Provoacă privitorul și se dezvoltă în moduri surprinzătoare, legând experiențele umane printr-o înțelegere vizuală

Cultură
Tatiana Ernuțeanu

Poeme (Sentimental)

să nu-ți faci griji că ceva ar putea fi irepetabil din discontinuu se poate face lejer o structură nu te dedai la deliciile celuilalt decât

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *