Poeme din volumul în pregătire „Zona de surescitare”

Zona zero

Am consumat isteria tranziţiei
cu gesturi aspre de parodie
Ore şi ore de stat la coadă pentru
viza de America ne‑au zgândărit
două‑trei false crize existenţiale
ideologii pripite estetici brutale
ba şi complexe autocoloniale
Un machiaj ieftin
ne era de‑ajuns cât să traversăm
pavajul spart al Gării de Nord
intervalul de disperare febrilă
al anilor ’90. Aplaudăm
aceste exerciţii de
melodramă & impostură
fiindcă ieri, ca şi azi,
peisajul urban ne înghite tandru
şi ne aruncă afară pe zgură
modificaţi
Suntem parte dintr‑o textură
care se întinde până binişor
dincolo de ramă
în zona zero a extazului
înăuntrul unui destin
reciclat
căzuţi între două coduri
cu gustul farsei
nealterat

 

Distors

Eşti înăuntrul unei arhive
care miroase greu
zâmbeşti
atât cât să‑ţi faci curaj
Adevăru‑i că simţi panică
în spaţiile strâmte
Peretele din dreapta e cârpit
cu decupaje din ziare
Te concentrezi înspre centrul imaginii
îţi sar în ochi mâinile noduroase ale
dirigintelui de poştă
veteran din Marele Război
Pare să clipească înspre tine
suspicios
Are stângăcia personajului
dintr‑un roman old school
de Ford Madox Ford,
un Tory dedat la sentimentalisme.
Se uită iscoditor de jur‑împrejur
Îi simţi crisparea de soldat docil care
îngroapă o grenadă şi iese tiptil
din perimetru
Fantasmele de genul ăsta
părţi din travaliul discret
al unui dispozitiv anxios
te lasă descumpănită
şi‑ţi tot propui să le compensezi
printr‑o recuzită de
gesturi şi discursuri pacifiste
soluţii tardive şi ineficiente
Cu ce rămâi de pe urma lor:
deşeuri de angoasă + răbufniri cinice
pe repede‑nainte +
terapie cu autoînvinovăţire
Şi dacă adormi între rafturile
de arhivă îmbâcsită
rişti să‑ţi apară în vis
o arahnidă, nu ţi‑e scârbă de ea
eşti mai degrabă indiferentă
suspect de indiferentă
ea te înghite cu tot cu
derapajele tale psi
şi tu, tu te bâlbâi înăuntrul ei
cu stângăcia personajului
dintr‑un roman old school,
emiţi rafale de tandreţe înfăşurate
în defecte de dicţie. Fă aşa,
şi pe urmă dezbatem toate astea.
Şi ne trasăm teme pentru pledoarii vibrante
şi termene de predare.
Vom face retrospective
ne vom distorsiona reciproc
monoloagele
şi ele vor putea fi uşor folosite
la completarea decorului în spaţii strâmte:
construcţii sonore care se aud
ca prin pâslă
conţinuturi psihice care devin gazoase
apoi se lichefiază etc.
Sună pompos, ştiu, dar o să rezum
şi, sincer, prefer jargonul chitariştilor:
crunch, tube, overdive, fuzz, distors, highgain

Foto: Citate din istoria artei (1978). Tempera și culori acrilice pe pânză, 89 x 112.2cm. Muzeul Național de Artă al Moldovei

Distribuie acest articol:

Articole recomandate

Arte plastice
Ioana Drăgulin

În dialog cu artista Maria Bordeanu

Arta contemporană servește drept oglindă care reflectă o varietate de expresii. Provoacă privitorul și se dezvoltă în moduri surprinzătoare, legând experiențele umane printr-o înțelegere vizuală

Cultură
Tatiana Ernuțeanu

Poeme (Sentimental)

să nu-ți faci griji că ceva ar putea fi irepetabil din discontinuu se poate face lejer o structură nu te dedai la deliciile celuilalt decât

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *