Scurtă istorie a rezistenței evreiești de Est

Trecutul, în general, este foarte compilat și greu de împărțit în alb și negru. Însă trebuie să fie clar cine a fost victimă și cine a fost călău chiar dacă și aici trebuie să tratăm lucrurile atent. Greu de judecat – mai ales de cei care habar nu au de aceste experiențe dure. Însă nu te poți juca cu victimele lagărelor de concertate atât din Est, cât și din Vest: Holocaustul, precum și Gulagul, sunt lucruri care nu au voie să se mai repete. Dar se vor mai repeta – deja se repetă.

Acum ceva ani eram la Ierusalim, la un prieten din ”copilăria sovietică”. Am mers cu el la Sinagogă – era perioada postcomunistă de început– epoca urletelor indistincte. La un moment dat în Sinagogă a intrat un bătrân. Un bătrân cărunt, care mergea gârbovit, dar demn. Și-a pus sacoul în cuier și am văzut un tricou – pe tricou era Stalin. Eram să leșin. În anii 90 să porți așa ceva – te linșau. Întreb pe Leova – ce e cu moșul ăsta diliu? Cu Stalin pe tricou? Nu știe cum a ras evreii în URSS? Leova îmi face semn: e complicat. Îmi arată spre sacoul moșului. Avea toate decorațiile celui de al doilea război mondial. Tu știi cine-i Moșu? mă ia Leova dojenitor. E unul din trupa legendară a partizanilor din Bielorusia – a condus legendara trupa de partizani Ierusalimul din pădure – groaza fasciștilor din regiune. Moșul cu trupa lui a salvat mii de vieți. Cine poate să-i spună în ce tricou să umble?Sincer, în copilărie eram pasionat de partizani. Dar nu auzisem de partizanii evrei. Acum știu multe. Istoria grupurilor de rezistență a comunității evreiești din Imperiu e veche. După explozia pogromurilor îndreptate împotriva lor pe cuprinsul ”rezervației” unde erau ei așezați, comunitatea a început să se reorganizeze. Mai ales tinerii. Schimbările din sec. XIX pun comunitatea într-o situație destul de complicată. Din lipsa de drepturi și din cauza tratamentului ”special” abuziv, comunitatea se rupe, apar conflicte interne. Tinerii, mai ales, pentru că au nevoie de dezvoltare socială, educațională și economică. Tinerii evrei devin, încet, unul dintre grupurile principale ale noilor valuri politice. Pentru prima dată în Imperiul țarist comunitatea de evrei, prin tinerii lor, se coagulează și devine subiect politic. Ei însă nu sunt unitari. Au de ales: dreapta – mișcarea sionistă și stânga – mișcarea social-revoluționară. Asta e schema mare – lucrurile sunt mult mai complicate. Mai puteau rămâne în poziția lor „nepolitică” tradițională – fiind exploatați la maximum. Sau să se asimileze – dar și aici istoria arăta că de obicei „creștinii” nu iartă: te găsesc chiar dacă-ți schimbi numele și te creștinezi. Tinerii, însă se împart în cele două grupuri – deseori din aceleași familii. În Izgoniții iau un model de familie reală care a avut doi copii: fiica devine eseră, stînga radicală, iar fiul devine unul din liderii sionismului care pune bazele statului nou Israel. Fiecare familie de Iasac avea un Iacov și un Esau – pe baricade diferite. Ca la Tora.

Bun. Ceea ce-i unea, cumva, pe toți era găsirea unui mecanism de rezistență: așa apar faimoasele cluburi de sport Macabei. Știți istoria numelui, nu mai repet. Cluburile de sport Macabei de fapt pregătesc pe lângă sportivi – fotbal mai ales – tineri luptători care să știe să lupte în caz de atac. Aoleu, ce meciuri se duceau între cluburile de fotbal evreiești din Chișinău și Cernăuți cu cele legionare din Romania Mare. Dacă nu-l credeți pe Ernu, citiți Gregor von Rezzori, el a fost martor. Astfel de cluburi erau și la Iași și la Chișinău, Cernăuți și Odessa.

După Pogromul din Chișinău de la 1903 (în Izgoniții aveți toată povestea), după ce se regrupează și primesc un sprijin internațional important, comunitatea începe serios să se organizeze. Astfel, încep să apară tot mai mult pogromuri eșuate. De ce? Pentru că din cartierele evreiești încep să iasă niște băieți care nu mai sunt timizi și umili, ci știu să lupte profesionist. La Odessa, peste câțiva ani, macabiștii aveau să înfrângă unul dintre cele mai organizate pogromuri. Asta e o lecție mare – când statul lasă în voia sorții situația unor comunități (ba chiar le întreține pe cele ce agresează), atunci comunitățile sunt nevoite să se reorganizeze și să se apere – un soi de apărare civilă chiar dacă nu prea cușer. La Odessa tinerii erau deja bine înarmați. Nu aveau altă cale. În al doilea război mondial avem cazul formelor de organizare din spatele freonului numită – mișcarea de partizani. E o formă de organizare tipică războaielor. Nu vă îngreunez lectura cu bibliografie.

Bun, bătrânul de la care am pornit, era un personaj la fel de legendar precum frații Bielski despre care și Hollywoodul a făcut film. Mărturiile acestor partizani sunt spectaculoase: Inglourious Basterds e o glumă. Nu vreau să vă încarc cu povești. Ar fi și incorect să tratăm fugitiv memoria unor eroi. Șalom partizanii organizau în păduri un soi de Ierusalimul lor. Ce-i diferenția de ceilalți partizani? Șalom partizanii, așa le zic eu, erau organizați diferit de ceilalți: în trupele de partizani se acceptau numai cei care puteau lupta și folosi grupului de luptă. Fără bătrâni, copii, femei care nu știau să lupte sau să ajute. Adică grupul era o trupa de luptă. Șalom partizanii nu: ei construiau adevărate kibbutzuri: bătrâni, copii, femei, neputincioși. Tot acceptau: cu o condiție – să fii evreu. Dar colaborau cu celelalte trupe. Aveau o foarte bună organizare. Trupa de luptă și kibbutzul alături. Bătrânul Aaron, așa-l chema pe bătrânul cu tricoul cu Stalin, mi-a povestit multe. La final, am avut tupeul să-l întreb ce e cu tricoul – ca orice tânăr și înflăcărat gândeam puțin și în formule simple…Bătrânul s-a uitat compătimitor la mine, și-a pus sacoul plin de decorații pe el – nu se mai vedea nici un Stalin: Stalin a fost acoperit de simbolurile care marcau Gloria Șalom partizanilor. Și bătrânul mi-a spus așa: Știi care era deviza noastră? E mai important să salvăm un evreu decât să omorâm un neamț.

Și a plecat.

Publicat în Actualitate, Cultură, Idei, IstorieRecomandat0 recomandări

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *