Cu Mocănița Huțulca, prin pădurile Moldoviței

Autorul Articolului: Nadine Hriscu, clasa a 7-a C

Nu ați plecat încă în vacanță și vă încearcă un dor de ducă?Vin cu o soluție, căci astăzi vă voi împărtăși experiența mea cu Mocănița. Mocănița este în esență un tren vechi,  tractat de o  locomotivă cu aburi, ce parcurge un drum de aproximativ 12 kilometri care durează câteva ore, cu tot cu popasurile pitorești. În esență, mocănița este un vehicul pe cale ferată cu ecartament îngust, conform explicației de dicționar, dar, mai ales, o bucurie estivală, un prilej de a descoperi frumusețile locurilor de la munte.Pe durata traseului, vă puteți bucura de multe peisaje absolut mirifice! La finalul drumului  vă vor aștepta o sumedenie de tarabe pline cu mâncare  tradițională  tipice zonei vizitate. La întoarcere este foarte posibil să adormiți. Eu spre exemplu, am tras un somn bun. Faptul ca Mocănița merge lent dă o stare de relaxare si somnolență, de care turiștii profită din plin!

Când m-am întors, după ce m-am dat jos din Mocăniță, mama a vrut să mergem să facem o poza în fața locomotivei chiar  atunci când  conductorul a tras o manetă și bătrânul tren a scos un sunet înfiorător. Bineînțeles că m-am speriat si am luat-o la goană… A fost un moment foarte amuzant și a reprezentat o sursă de fotografie pentru ceilalți turiști, amuzați de pățania mea!

Experiența m-a făcut interesată de istoria acestui vechi tren montan.Mocănița a fost pusă în funcțiune prima oară în anul 1888 și până in anul 2001 a fost   folosită pentru a transporta lemne către oraș. Cine s-ar fi gândit pe atunci că peste ani și ani ea va transporta oameni? Revenind…am uitat să vă spun un lucru de-a dreptul fascinant care mi s-a întâmplat. Pe durata călătoriei, am zărit case înconjurate de garduri de lemn specifice zonelor montane, iar în fața lor oameni care se opreau, indiferent de activitatea pe care o făceau, ca să te salute! Ieșită din ritmul alert al orașului, unde nimeni nu mai vede pe nimeni, acest fapt mi s-a părut nemaipomenit!Totul părea o poveste! Am observat că scaunele erau din lemn, ca pe vremuri, și nu erau numerotate, fiecare călător intrând în armonie cu ceilalți.

În România există mai multe Mocănițe! Vi le voi enumera mai jos pe cele mai cunoscute  si vă voi spune  câte ceva despre fiecare.

1.Mocănița din Covasna, altădată folosită la transportul masei lemnoase astăzi este destinată turiștilor. Mocănița din Covasna urmează traseul  intre localitățile Comandău și Covasna din dreptul Hotelului Clermont, Voinești si ajunge până la Planul Înclinat.

2.Mocănița Abrud-Câmpeni, salvată și declarată monument istoric. Mocănița Abrud-Câmpeni este folosita in scop turistic și străbate o distanță de 11 kilometri prin Munții Apuseni. A fost inaugurata in anul 1913.

3.Mocănița Brad- Criscior este prima linie a SC Calea Ferata îngusta SRL a fost inaugurată in 1907 si era folosită la transportul de cărbune. Până în anul 1998, mocănița a circulat in acest scop pe linia Brad-Criscior. In anul 2001 ea este transformată în scop turistic și de agrement.

4.Mocănița de pe Valea Vaserului este mocănița poate cea mai cunoscută din Maramureș. Inaugurată în 1933, ea are traseul cel mai lung, 56 de kilometri, și ajunge pe creste muntoase, până la 1100 de metri.

5.Mocănița de la Sovata este compusa din trei vagoane, cu o capacitate de 90 de locuri si merge pe o distanta de 14 kilometri. Acest tren de linie îngustă face parte dintr-un lot de locomotive fabricate în 1949 în Polonia. Vagonul atașat locomotivei a fost construit la Uzinele Reșița.

6.Mocănița Anina circulă pe linia ferată Oravița-Anina, care a fost construită în timpul Imperiului Austriac, ceea ce face din mocănița din aceasta zonă un monument cultural. Este denumită și ”Semmeringul bănățean” deoarece a fost construită după calea ferată din Austria. În prezent, trenul care circulă pe traseul Oravița-Anina are o locomotivă diesel-electrică românească și două vagoane construite în anul 1914.

7.Mocănița Teaca-Râciu Bistrița, numită și Mocănița Transilvaniei, face un tur de 35 km care leagă localitatea Teaca din Bistrița-Năsăud de Râciu în județul Mureș. Plecările pornesc de la ora 10:00, din stația Teaca. Trenul poate transporta maximum 60 de persoane și minim 20. Pe traseu, opririle se fac pe Valea Lupului și în stația Ocnița.

Din propria experiență, vă pot spune că o plimbare cu Mocănița vă poate schimba starea și vă poate relaxa, așa că o recomand cu siguranță!

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *