Istoria sistemului quattro

Autorul Articolului: Matei Scurtu, clasa a 8-a C

Recent, am citit pe internet despre sistemul quattro, cum că ar fi cel mai bun sistem de tracțiune integrală făcut vreodată. Mi s-a părut foarte interesantă această catalogare, așa că am decis să mă informez mai mult despre această tehnologie și am decis să împărtășesc și cu alții despre ceea ce am aflat.

 În 1980, Audi a expus la Salonul Auto de la Geneva un model de raliu cu tracțiune integrală, numit “Audi Quattro” sau “Ur-Quattro”. Numele pentru acest model a fost ales de la cuvântul italian pentru “patru”, numele semnificând faptul că motorul trimite cuplul la toate cele patru roți.

  

 Audi Quattro

Acest model a fost construit pe o platformă de Passat B2 din Grupul Volkswagen, cu o caroserie Coupe, un motor de 2.1 L SOHC I5 în 5 cilindri în linie (de aici și I5) cu 10 valve și o cutie manuală în 5 trepte. Audi Quattro a fost unul foarte avansat pentru vremea lui, didatorităsistemului de tracțiune integrală quattro, dar la început a fost criticat, deoarece se credea că un sistem AWD (All Wheel Drive) nu va putea învinge niciodată un sistem cu tracțiune spate, însă s-a dovedit contrariul, iar Audi Quattro a câștigat Cupa Mondială.  Primul sistem de tracțiune integrală (quattro) era foarte simplu, puterea era transmisă 50% pe puntea față si 50% pe puntea spate. Acest sistem a fost foarte îndrăgit în timp de către șoferi și a fost perfecționat foarte mult. Mai întâi de toate a apărut diferențialul “Torsen”. Odată cu apariția modelul Audi 80 în toamna anului 1986, a fost introdus pe piata diferențialul central. Acest diferențial purta numele de Torsen, obținut prin contopirea celor două cuvinte englezești “torque”  si “sensing”.

Diferențialul Torsen de pe Audi A4 quattro

În condiții optime, acest sistem transmite puterea 40% pe puntea față și pe 60% pe puntea spate. Dacă este necesar, diferențialul central poate schimba aceste procente, ajungând să livreze până la 60% din putere la puntea față, sau până la 80% pe puntea spate. Cu trecerea timpului, acest diferențial central a fost integrat în cutia de transfer. De exemplu, la noile modele de Q7, au acest diferențial integrat în cutia de transfer. Acest tip de sistem este folosit în mare parte la mașinile cu motor poziționat longitudinal.

De asemenea au fost produse și versiuni care să ajute mai mult la performanțe. De exemplu, R8-ul are o configurație puțin diferită de celelalte autovehicule produse de Audi. La acest model, motorul este amplasat central și cutia de viteze în spatele motorului, iar din cutia de viteze pleacă un ax cardanic care trece pe lângă motor și ajunge la diferențialul față. Un vascocuplaj controlează procentul de putere transmis punții față, respectiv spate. În condiții normale de mers, puntea spate primește doar 15% din puterea motorului, din acest motiv R8-ul tinde să aibă un comportament foarte sportiv, comparabil cu cel al unei mașini cu tracțiune simplă spate.

În curbele abordate cu viteză mai mare decât cea normală, automobilele au tendința de a subvira, dar cu acest diferențial tendința subviratorie este eliminată. La accelerări în curbă, puterea este transmisă către roată din exteriorul virajului pentru a ține mașină pe traseu.

 Ultimul model de diferențial este cel cu roți dințate de tip coroană. Acest tip de diferențial este valabil doar pentru mașinile cu tracțiune integrală și motor amplasat longitudinal. Acest diferențial este cel mai eficient la distribuția cuplului intre punți, ceea ce oferă și cea mai eficientă tracțiune de până acum. La nevoie, pana la 85% din putere poate fi transmisă punții spate, iar daca puntea spate pierde aderență, atunci până la 70% din putere va fi transmisă punții față. De asemenea, așa cum ne-au obișnuit cei de la Audi, au echipat ultimele modele de RS5, A7 Sportback si A6 cu un sistem foarte inteligent numit torque vectoring sau vector de cuplu. Acest sistem poate actiona individual pe fiecare roată frânând insesizabil pentru a recupera tracțiunea.

Datorită sistemului quattro, avem astăzi numele pentru diferite modele de Audi. Acestea sunt SUV-uri dar și Mini SUV-uri sau Compacte. Acestea fiind: Q2, Q3, Q4 e-tron, Q5, Q7 și Q8, (acestea includ și modelele RS sau S Line, ex. SQ7, RSQ8 etc.).

În 2015, Audi împreună cu PTS (Planetary Transportation System), au dezvoltat proiectul Audi Lunar Quattro. Un prototip de rover pentru planeta Marte, care va fi transportat pe Planeta roșie, într-un SpaceX Falcon 9 în Octombrie a anului acesta. Acest rover este dotat cu sistemul quattro.

Acest model de A6 allroad, are un sistem quattro care poate trage un TIR, sau poate bate majoritatea SUV-urilor la o bătălie pe Off-Road.  După ce am citit toate aceste informații, sunt covins că sistemul quattro este unul din cele mai bune, dacă nu cel mai bun sistem AWD făcut vreodată.

         

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *