Natația, un sport complet

Autorul Articolului: Andreea Maria Toma, clasa a VII-a C

Dintotdeauna mi-a plăcut să stau în apă, fie că eram în cadă, la piscină sau la mare. Din păcate, părinții mei nu știu să înoate, așa că nu au putut să mă învețe. Când mergeam în vacanța de vară la mare, singurul lucru pe care doream să îl fac era să stau în apă, dar eram limitată  numai la apa care îmi ajungea la genunchi, ceea ce nu mă bucura foarte tare.Câțiva ani mai târziu am început să iau cursuri de înot, lucru pe care eu mi l-am dorit foarte mult.

Ca să înțelegeți mai bine ce înseamnă pasiunea mea, voi oferi câteva informații generale despre înot. Există cinci stiluri de înot care se numesc: craul, bras, fluture, sirenă și pe spate, dar și anumite derivate, cum ar fi craul la trei brațe sau bras lung. Echipamentul necesar pentru cursurile de înot de obicei este compus din costum de baie, o cască de înot, ochelari de înot, prosop, șlapi etc. și diferite accesorii: aripioare, baghete, plute de înot etc. aceste accesorii folosite adeseori de începători.

Ca în orice sport, există și în natație o succesiune a lecțiilor importante și trei etape în învățarea practicării înotului:

  1. Inițiere în înot

În această etapă se învață elementele de bază, după această etapă dacă poți să te deplasezi în apă, înseamnă că ai terminat-o cu succes.

 2. Perfecționarea înotului

 Etapa aceasta este cea mai îndelungată, în această etapă se învață toate stilurile de înot.

 3. Performanța

 Aceasta este o etapă pentru cei care s-au perfecționat și doresc să practice sport la nivel profesionist.  

Pentru că, în alegerea oricărui sport, ne întrebăm care este rostul lui, voi începe cu răspunsurile la  întrebarea „ Care sunt beneficiile practicării înotului? ”. Cel mai cunoscut beneficiu este că, dacă știi să înoți, scade riscul de a te îneca, dar nu dispare absolut de tot, însă mai sunt multe, la fel de importante.  Când înoți folosești toate membrele și capul, lucrându-ți astfel întregul corp, tonificând mușchii, crescând forța și rezistența acestora. Înotul poate ajuta și la creșterea în înălțime, dar acest lucru se aplică doar copiilor, însă este la fel de benefică și  scăderea în greutate, dorită la orice vârstă. Se mai spune că înotul ajută la relaxarea mușchilor, că te face mai flexibil sau că te ajută să ai o poziție a corpului mai corectă. La fel de multe beneficii are și asupra sistemului cardiovascular, cum ar fi prevenirea apariției varicelor la o vârstă mai înaintată. Un fapt foarte interesant este acela că, dacă alergi timp de o oră, poți să arzi aproximativ la fel de multe calorii ca atunci când înoți o oră.

O altă întrebare este „În cât timp înveți să înoți?”. Nu există un timp determinat în care să înveți să înoți, depinde de la o persoană la alta. Se recomandă să se înceapă cursurile de înot în jurul vârstei de 3 sau 4 ani, deoarece copiilor la acea vârstă le este mai ușor să învețe să înoate, însă există și excepții.Și adulții pot învăța să înoate, însă sunt puțini instructori care învață adulții, deoarece este mult mai greu să înveți un adult decât un copil.

Deși întrebarea aceasta nu are o legătură bine definită cu subiectul natației, eu consider că ar trebui să știe toată lumea „Cine nu are voie să intre în piscină?” În primul rând persoanele cu boli de piele sau respiratorii transmisibile. În al doilea rând, persoanele alergice la clor sau persoanele bolnave care pot să își agraveze starea de sănătate când intră în piscină, chiar dacă asupra celorlalte persoane nu există urmări negative. În al treilea rând, persoanele care nu au echipamentul necesar minim pentru a intra în piscină sau persoanele care nu îndeplinesc o condiție obligatorie de igienă. Nu în ultimul rând, în piscină este interzis accesul animalelor.

Ultima întrebare este „Ce nu trebuie să faci în piscină?”.Nu trebuie să sari în pisină, doar dacă piscina are loc special pentru sărit. Nu trebuie să deranjezi persoanele din jurul tău. Nu ai voie să stropești pe nimeni din piscină sau din afara ei. Nu ai voie să intri cu loțiune de corp, loțiune cu protecție solară sau orice altă cremă. Nu ai voie să murdărești apa. Nu ai voie să intri în piscină fără costum de baie, bikini, slip sau scutec în cazul bebelușilor.

Dacă astăzi ne propunem să petrecem o zi la piscină, înotând, ni se pare cât se poate de simplu, dar există o istorie a acestei activități, la care merită să ne gândim. De pildă, costumele de baie nu au apărut decât foarte târziu. Dacă în 1900 costumele de baie acopereau o mare parte din corp, pe parcursul anilor costumele de baie au devenit tot mai sumare, acoperind doar parțial corpul. În 1943 sunt introduse costumele de baie din două piese ca urmare a războiului, când deficitele de materiale au solicitat o reducere cu 10% a cantității de material folosit pentru a crea costume de baie.Următorul eveniment în istoria costumelor de baie a fost în 1946, când francezii au introdus costumul de baie format din două bucăți numit bikini. Diverse materiale sintetice, cum ar fi dacron, orlon, spandex au fost inventate și folosite singure sau combinate cu textile pentru costume de baie. În anul 2008 poliuretanul a apărut prima dată ca utilizare într-un nou costum de înot. În present, la fabricarea costumelor de înot se folosesc materiale noi, cum ar fi fibrele de carbon, nylon, elastan etc.

Dincolo de istoria lui, înotul rămâne o alternativă pentru iubitorii de mișcare și Jocurile Olimpice de la Tokyo au adus din nou în atenția noastră eleganța și importanța acestui sport.

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *