Proiectul „Școli Ambasador ale Parlamentului European”

Autorul Articolului: Daria Turbatu

Programul educativ „Școli-ambasador ale Parlamentului European” (EPAS), derulat de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și Asociaţia ”Agenda 21” (an școlar 2018-2019, an școlar 2019-2020) a fost lansat în toate statele membre ale Uniunii Europene, sub formă de competiție națională, la începutul anului 2016. Liceul Teoretic “Vasile Alecsandri” din Iași a acceptat această îndrăzneață provocare în anul școlar 2018-2019, împreună cu o echipă de tineri cetățeni europeni (15 ambasadori-juniori), coordonată cu dăruire de 5 profesori ai liceului (ambasadori-seniori).

Ce își propune?

1. Să îmbunătățească cunoștințele tinerilor atât despre Uniunea Europeană, ale sale instituții și a sa organizare, cât și despre beneficiile pe care le-am dobândit, cu toții, odată cu cetățenia europeană;

2. Să familiarizeze deopotrivă elevii și membrii comunității cu ideea integrării europene, cu rolul incontestabil pe care îl joacă Parlamentul European nu numai în construcția Uniunii Europene, dar și în viața noastră;

3. Să creeze și să pună în aplicare activități interesante ce informează despre Uniunea Europeană, istoria sa, principalele instituții ale Uniunii Europene, valorile morale ale acesteia ș.a.m.d., care să implice elevi, profesori, cetățeni europeni cu drept de vot (în speță, persoane din comunitatea ieșeană).

Cum se desfășoară și ce activități sunt desfășurate în acest proiect? 

Beneficiarilor activităților noastre de conștientizare-informare (atât din cadrul Liceului Teoretic “Vasile Alecsandri” din Iași, cât și din exteriorul școlii noastre – Colegiul Național de Arte “Octav Băncilă” din Iași, Școala Gimnazială “Otilia Cazimir” etc.) le-au fost livrate informațiile de către echipe de doi ambasadori-juniori, pe baza unui manual al elevului și a unui ghid al profesorului, realizate de Parlamentul European, ce cuprind informații esențiale despre Uniunea Europeană și care îndeamnă elevii spre o cetățenie activă. Prezentările sunt interactive, cuprind informații clare și concise, jocuri, imagini și videoclipuri.

Una din cele mai importante activități derulate în cadrul acestui proiect a fost de Ziua Europei, pe 9 mai 2019, când, în amintirea „Planului Schuman”, în cinstea Uniunii Europene și pentru a serba 70 de ani de pace, unitate și valori europene, elevii Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din Iași, ai Colegiului Național de artă „Octav Băncilă” din Iași și ai Colegiului Național „Mihail Sadoveanu” din Iași au intonat imnul Uniunii Europene – „Oda Bucuriei”.

Pentru mine, unul din momentele de neuitat ale acestui proiect este cel în care am avut onoarea, împreună cu Teodora Iacob, să merg la Bucuresti în data de 29 mai 2019, pentru a accepta titlul de școală-ambasador. Toate eforturile, ideile și activitățile noastre și ale echipei s-au concretizat într-un certificat și o placă de care putem fi mândri. 

Teodora Iacob, atât colega mea, cât și un ambasador-junior de la începutul proiectului ne transmite: „Participarea în cadrul acestui proiect a avut o influență majoră asupra evoluției mele, căci am avut oportunitatea de a dobândi și de a-mi șlefui o serie de calități și de abilități însemnate pentru viitor. Sunt convinsă că angajarea în astfel de programe este modelatoare de fiecare dată, pentru cei care aleg să o facă, dar prin prisma scopurilor lui, acest proiect, personal, mi-a ajuns la suflet. Ca ambasador-junior, alături de colegii de echipă, am realizat o multitudine de activități interesante, care promovează valorile europene și îndeamnă spre o cetățenie activă. De fiecare dată când mi se deschide ocazia, port cu încredere însemnele EPAS.”

Echipa noastră este în continuă formare, vechii membri fiind înlocuiți de noi elevi plini de entuziasm, care de-abia așteaptă să ne păstreze titlul de Școală Ambasador prin organizarea evenimentelor pentru colegi și răspândirea informațiilor, valorilor și ideilor proiectului în comunitate. O astfel de persoană este colega mea, Ştefana Apopei, care a fost de acord sa ne spună câte ceva din experiența ei: „ Am început activitățile din cadrul proiectului anul trecut pe perioadă de pandemie și deja este cea mai bună experiență pe care am avut-o în ultimul an. Am învățat multe despre Uniunea Europeană, dar am învățat multe și despre mine sau chiar despre colegii mei de echipă. În aceste luni am simţit într-adevăr că sunt membră a Uniunii Europene și acum conștientizez valoarea uriaşă a acesteia. Pe lângă politică și economie, Uniunea Europeană leagă oameni. Indiferent de aspectele care ne deosebesc, UE este despre dizolvarea granițelor, acelea dintre teritoriile țărilor, dar și cele religioase, etnice, culturale, granițele care ne despart. Prin acest proiect am înțeles ce importantă este libertatea de care avem parte azi. Privesc cu alţi ochi fiecare persoană dragă mie. Până la urmă, Uniunea Europeană este despre oameni! E despre mine, e despre mătușa mea plecată în Franţa, e despre noi toți și ceea ce ne unește.”

Acest proiect a fost primul de acest fel în care m-am implicat, încă de la începutul clasei a noua, și pot spune cu încredere că fiecare experiență m-a ajutat sa fiu cine sunt acum, mi-a conturat caracterul, cu fiecare problemă care a trebuit rezolvată, cu fiecare prezentare pe care am pregătit-o și cu şansa de a-mi ajuta comunitatea.

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *