Provocări paideice în realități pandemice

“Eugenia”- romanul recuperării noastre

Autorul Articolului: Prof. Alla Apopei

,, Trebuie să scriu această carte, Eugenia, ca să mă descarc și să mă liniștesc” este un dintre frazele romanului ,, Eugenia”, scris de autorul francez Lionel Duroy, prin care ne este anunțată dorința lui Mihail Sebastian, autor român, la origine evreu, de a scrie o carte despre cel de-al Doilea Război Mondial, așa cum l-a perceput el. Însă visul său nu se împlinește, deoarece, pe 29 mai 1945, moare într-un accident, fiind călcat de un camion rusesc ,,căruia i se stricaseră frânele”. Cartea ,,Eugenia”,  inspirată din ,,Jurnalul” lui Mihail Sebastian, este publicată în Franța (2018) și tradusă la prestigioasa editura ,,Humanitas Fiction”, în 2019,  apare în colecția ,, Raftul Denisei” (celebra editoare Denisa Comănescu ale cărei recomandări bibliografice mă încântă din 2006, acasă sau în concediile petrecute ,,cu cartea în mână”), pare a fi o recuperare a cărții nescrise de autorul cunoscutei piese de teatru ,,Steaua fără nume”, în cheia lui Duroy. 

Romanul ,, Eugenia”, așa cum apare scris și pe coperta cărții, este ,,un roman răvășitor despre Romania anilor 1930 -1940”, ale cărui personaje principale, tânăra absolventa a Facultății de Litere, de la Universitatea ,,Al. I. Cuza” Iași, Eugenia Rădulescu, și scriitorul Mihail Sebastian, persecutat și interzis, la începutul anilor ′40, din cauza legislației antisemite, trăiesc o emoționantă poveste de dragoste plasată pe fundalul evenimentelor istorice petrecute în România, declanșate de situația politică din Europa, ilustrând ,,cronica unei lumi dezlănțuite”. Revista franceză ,,L′Express” îl consideră ,,un roman total”, deoarece îmbină tema istoriei cu cea a filosofiei și a iubirii, ,,cel mai fragil dintre sentimentele umane”, iar ,, Psychologies” consideră că ,,Eugenia ne trimite înapoi la propriile orbiri și paradoxuri și ne reamintește că literatura există pentru a ne tulbura”. 

Ce m-a fascinat pe mine la această carte, pe care am citit-o cu creionul în mână, făcând adnotări pe marginea multor pasaje pentru o documentare mai aprofundată, dar și pentru a le discuta cu elevii și amicii mei? Vibrația evenimentelor istorice care se derulează în fața noastră, participarea în calitate de martori, dorința de a interveni, punerea lor sub lupă și provocarea cititorului prin întrebări retorice, nefiind ocolite cele mai dureroase, la care continuăm să medităm și să căutăm răspunsurile necesare pentru a merge mai departe. Unde și de ce a greșit omenirea, personalitățile care au făcut istoria, oamenii de rând? Eugenia, personajul eponim al operei, care ne impresionează prin curaj, spirit justițiar și sacrificiu în numele iubirii, este frământată de întrebarea care o determină să expună în scris tot ceea ce a văzut la Iași și la București, ca o mărturie a urii și a violenței din avanscena evenimentelor celui de-al Doilea Război Mondial: ,,Cum puteai înainta în viață fără să te întorci? Și a te întoarce însemna a scrie. Dar de ce era atât de greu să scrii când vorbitul nu cerea niciun efort?… Cuvintele, la fel ca vioara, ascultă de cel care știe să le cânte.”  

Cred cu tărie că fiecare ieșean, tânăr sau adult, trebuie să citească această carte, pentru a cunoaște mai bine istoria locului din care face parte, evenimentele ce au marcat istoria orașului nostru, pe străzile căruia mergem zilnic, dar, din cauza necunoașterii, suntem surzi la ceea ce vor să ne transmită și să ne învețe, ca să nu uităm și să nu repetăm greșelile trecutului. Știm că istoria se repetă ca într-un ciclu, a spus-o chiar părintele istoriei, Herodot, dar nu și atunci când o cunoaștem și avem forța și determinarea de a ne opune ideologiilor periculoase și atitudinilor dictatoriale, manipulării. Unul dintre pasajele romanului trage un semnal de alarmă asupra acestor aspecte: ,,Asta era ceea ce se numea un pogrom? Citisem mult despre cel de la Chișinău din 1903, fără să-mi imaginez că o asemenea dezlănțuire s-ar putea repeta într-o zi. Pentru că așa ceva se întâmplase și îngrozise o lume întreagă, deci nu se mai putea întâmpla. …Numai că atrocitățile de la Chișinău erau pe cale să se repete și nimeni, nimeni nu părea conștient de asta.” Sunt fragmente din istoria  pogromului de la Iași, din 29 iulie 1941, în care au murit 13. 266.000 de persoane, căruia autorul îi dedică aproape 100 de pagini, relatându-l prin vocea naratorului personaj, Eugenia, creând o punte de legătură cu pogromul de la Chișinău, din 1903, rememorat în operă prin intermediul unui articol din New York Times. 

Nu vreau să prezint această carte ca pe o carte istorică, fiindcă m-a captivat foarte mult trama romanului, dar, în egală măsură, m-a ajutat să văd și să înțeleg multe dintre problemele celui mai dens și palpitant deceniu din istoria României din secolul trecut, pe care nu le-am abordat suficient la orele din programa școlară, aspecte controversate despre care am văzut că nici tinerii din generația actuală nu au suficiente informații pentru a le discerne corect. Este o parte importantă a istoriei neamului nostru care face trimitere la mișcarea antisemită, la Garda de Fier a legionarilor, la abdicarea regelui Carol al II-lea și exilul curții regale, la strategia politică și diplomatică a României în perioada interbelică, la problema separării de Basarabia și  Bucovina. Veți spune că este un roman, o carte de ficțiune, fără valoare demnă de luat în seamă din punct de vedere al informațiilor istorice. Ei bine, lucrurile nu stau chiar așa, căci metoda  de a urzi o poveste de dragoste pe fundalul evenimentelor istorice cu scopul de a capta atenția cititorilor sau a cineaștilor pentru o mai bună cunoaștere a epocii istorice prezentate, este frecvent folosită și cu rezultate scontate (spre exemplu romanul ,,Doctor Jivago” de Boris Pasternak sau filmul ,,La vita è bella”, în regia lui Roberto Benigni). În aceeași măsură, se știe că Lionel Duroy s-a documentat minuțios la arhivele din Iași și București, dorindu-și să realizeze o ,,scriere cu pretenții de acuratețe documentară”, conform afirmației criticului M. Iovănel. 

Unul dintre subiectele de interes pentru mine, ca cetățeancă română, născută în Basarabia, este legat de istoria locului natal, distorsionată în timpul școlarității mele din perioada sovietică. Autorul francez al romanului face multe trimiteri la pământul românesc cedat rușilor în contextul situației politice de la începutul celui de-al Doilea Război Mondial, interogațiile retorice ale eroinei fictive, Eugenia, constituind modul de implicare a cititorului în judecarea și analiza problemelor care ne dor și astăzi: ,,Basarabia permisese constituirea României Mari după victoria din 1918, și peste trei milioane de români trăiau acolo. Era exclus să fie redată rușilor, dar Carol al II-lea putea oare să-i țină piept lui Stalin?”. Prin acest roman, prezentat ca o istorie romanțată a ultimului deceniu din perioada interbelică a României, Lionel Duroy înfățișează cititorului din afara granițelor țării subiectele istorice care au stat la baza unor decizii de trasare a granițelor nefirești pentru unitatea de neam, sondează ,,originea urii și a violenței”, arătând că ,,În politică, nu există convingeri, există doar circumstanțe.” (citatul aparține celebrului diplomat Talleyrand). 

În vremurile pandemice, pe care le trăim în prezent, cartea  lui Lionel Duroy ,,Eugenia”, distinsă cu Premiul Anaïs Nin (2019) și tradusă de Simona Modreanu, de la care sperăm să obținem un interviu, este pentru mine o carte despre implicarea celor tineri care luptă pentru a scăpa de tarele trecutului, o carte despre Iași, despre noi, despre speranță despre semnificația trecutului convertită în viitor: ,,Totul părea să anunțe o catastrofă uriașă,…dar noi continuam să facem proiecte, să ne imaginăm un viitor. Evenimentele veneau în valuri, fiecare lovindu-ne și mai crud speranțele, dar îndată ce trecea amenințarea, ne recuperam încrederea – la urma urmei, teatrele jucau cu casele închise, trenurile și tramvaiele circulau…” 

În valul evenimentelor care vin azi peste noi, sper ca lectura acestui roman să își găsească locul meritat.

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *