Realitatea pozelor instagramabile

Autorul Articolului: Andreea Cioată, clasa a 11-a D

“Influencer” este un cuvânt prezent des în discuțiile adolescenților, dar și ale adulților din societatea contemporană. Prin definiție, persoana care este astfel denumită are puterea de a-și influența urmăritorii cu ajutorul social media, iar decizia de a-i inspira pozitiv sau negativ îi aparține în totalitate. Astfel, mulți dintre aceștia au setat standarde imposibil de atins de către majoritatea tinerilor care își doresc cu ardoare să atingă acel absolut. În aceste condiții, apare întrebarea: când prea mult ,,fake” prezentat ca realitate este considerat admisibil și când este periculos?

O mare parte dintre pozele de pe Instagram, cea mai folosită rețea de socializare în momentul actual, arată cât se poate de reale, dar adevărul este departe de imagine. Aplicațiile de tip Photoshop, care inițial erau folosite doar pentru ședințele foto profesioniste, au ajuns să cucerească internetul. Creatorii de conținut au abuzat de aceste unelte pentru a-și realiza o înfățișare impecabilă. În acest fel, influencerii au avut un impact negativ asupra persoanelor cu o stimă de sine scăzută, creându-le impresia că problema se află la ei. Bineînțeles, categoria cea mai afectată de acest fenomen a fost cea a copiilor și a adolescenților care sunt în proces de descoperire a sinelui, de formare a unei imagini identitare. După cum bine știm, o poză ,,instagramabilă” nu trebuie să conțină doar un peisaj impresionant, ci și o înfățișare de invidiat. Cu puțin ajutor din partea aplicațiilor, fetele pot avea trăsăturile unei păpuși Barbie, iar baieții pătrățelele mult dorite. Cu toate acestea, revin cu întrebarea, când prea mult este destul pentru a fi și a face bine?

Multe dintre vedetele cunoscute ale internetului erau de nerecunoscut în viața reală. Astfel, unul dintre cele mai avansate state a conștientizat problema și a acționat pentru a o înfrunta. Parlamentul norvegian a adoptat proiectul de lege potrivit căruia influencerii din Norvegia nu vor mai avea voie să posteze imagini editate în cadrul reclamelor online, pe platforme de tipul Instagram, Facebook sau TikTok, fără a preciza ce anume au modificat. Scopul este de a combate publicarea de imagini care nu sunt în acord cu realitatea, dar și de a reduce impactul creat în social media de frumusețea nereală.

Gândindu-mă la acest lucru, mă întreb cum ar arăta lumea în care standardele imposibil de realizat nu ar fi prezente? Cea mai mare probabilitate este ca acest fenomen să nu dispară vreodată, dar putem încerca să îi reducem impactul asupra societății. Astfel de legi, care, cel mai probabil, vor stârni interesul și în alte țări din occident vin să îndrepte lucrurile într-o lume paralelă cu cea reală și să-i conștientizeze pe cetățeni că social media este cea mai bună metodă de manipulare. Căci o reclamă care este prezentată de un influencer oferă posibililor cumpărători o încredere în acel produs, fără a avea caracteristicile pe care și le dorește acesta. De exemplu, albirea dinților devine posibilă prin cumpărarea unei paste de dinți ,,minune”, prezentate peste tot pe Instagram, dar în realitate se ajunge la acest efect doar cu un click pe nuanța de alb din aplicația de editare a imaginii. De aceea, specialiștii norvegieni se așteaptă ca tot mai puțini influenceri să apeleze la editarea fotografiilor, mizând pe faptul că le va fi rușine să recunoască acest lucru.

Și pentru a răspunde la întrebările lansate, cred că prea mult este atunci când poza ajunge distorsionată, de nerecunoscut și afectează un număr mare de abonați, adolescenți sau adulți naivi, prin imposibilitatea de a obține rezultatul promovat. Iar până la inițierea legilor care să interzică și să pedepsească fenomenul, după modelul Norvegiei, rămâne la latitudinea fiecărei persoană să se informeze și să aibă grijă pe cine urmărește și idolatrizează pe rețelele de socializare, pentru a nu promova modele greșite și a nu trăi în minciună. În acest sens, cursurile pentru educație media din școli ar ajuta foarte mult adolescenții care stau mai mult pe rețelele de socializare să rămână în lumea reală.

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *