”România neîmblânzită” sau despre cum ”Unele lucruri trebuie păstrate așa cum sunt”

Autorul Articolului: Matei Florin Enăchescu, clasa a 7-a C

Filmul ,,România Neîmblânzită” este un documentar despre natură, despre România, despre tot ce are țara noastră mai frumos.

Sunt pasionat de călătorii, de natură, de sporturi în natură și acest film m-a atras încă de la început prin frumusețea imaginilor capturate, prin sălbăticia surprinsă încă din titlu. Am recunoscut locuri în care am fost deja cu familia mea și locuri în care îmi doresc să ajung.

,,România Neîmblânzită” este un film documentar apărut în anul 2018, în regia lui Tom Barton-Humphreys. Scenariul și concepția aparțin lui Thomas Barton-Humphreys și lui Alex Păun. Vocile atât de impresionante sunt ale maestrului Victor Rebenciuc și a actorului britanic Mark Strong.

Conceptul narativ al filmului îl reprezintă lupta pentru supraviețuire, lupta între specii, lupta cu anotimpurile. Deși focalizarea s-a făcut asupra faunei, secvențele despre floră sunt și ele numeroase.

Casa de producție ,,Off the Fence” este o companie britanică înființată în anul 1994 care face parte din elita mondială a filmului documentar, cu 80 de premii internaționale, cu filme produse pentru BBC, National Geographic, Discovery Channel, ARTE. ,,Off the Fence” a folosit 22 de cameramani și 6 mijloace de transport ( automobil, avion, barcă, elicopter, snowmobil, mașinuță de golf). S-a filmat timp de 12 luni, echipa parcurgând 80.000 km. Realizarea documentarului a durat 1 an, 6 luni și 3 zile.

Coloana sonoră este în întregime creația compozitoarei Namita Desai, piesele fiind înregistrate cu două orchestre și anume, un grup de 16 instrumentiști profesioniști din Londra și cu BBC National Orchestra of Wales compusă din 73 de instrumentiști la Cardiff.

Pelicula a avut debutul pe 18 martie 2018, la Washington, în cadrul unui festival de film ecologic și apoi la Londra pe 9 mai în cadrul galei BAFTA-British Academy of Film and Television Arts. Potrivit unui bilanț publicat de Adevărul și Spot Media, lungmetrajul a fost văzut de 81.538 de oameni și a generat, din bilete, venituri de 1.158.500 de lei. Numărul real al spectatorilor este însă greu de estimat, câtă vreme pelicula a beneficiat, în vara anului 2018, și de o serie de proiecții în aer liber, cu intrare gratuită, organizate în orașe lipsite de săli de cinematograf.

Cea mai înaltă recunoștere pentru documentarul ”România neîmblânzită” este, fără îndoială, premiul ”Gold Winner” la ediţia din octombrie 2018 a Cannes Corporate Media& TV Awards. În iunie 2019, la Deauville Green Awards (Franța), ”România neîmblânzită” a primit trofeul de argint pentru „luptă împotriva încălzirii climatice“. În iulie 2019, la festivalul german NaturVision, coloana sonoră a câștigat competiția pentru „cea mai bună muzică într-un film documentar“. Coloană sonoră a fost remarcată și de Asociația Internațională a Criticilor de Muzică de Film. În februarie 2020, aceasta a distins-o pe Nainita Desai cu titlul „revelația anului“, juriul precizând că cel mai impresionat a fost de contribuția compozitoarei la ”România neîmblânzită”.

Filmul ,,România Neîmblânzită” este o incursiune de 90 de minute într-un univers uimitor, în inima Europei, acolo unde există o viată naturală fabuloasă, o explozie a sălbăticiei, care reprezintă căminul pentru nenumărate vietăți. Munții Carpați infiniți, pădurile străvechi, apele nesfârșite, Dunărea miraculoasă, fabuloasa Deltă a Dunării formată la vărsarea în Marea Neagră, toate acestea găzduiesc creaturi de referință pentru bătrânul continent. Sunt ținuturi ale frumuseții și sălbăticiei, în care destinele sunt dictate de anotimpuri. Creaturile parcă desprinse din legendă trăiesc în libertate, urmând reguli simple, naturale, cum ar fi ,,Binele întotdeuna învinge”, ,,Cei slabi vor fi mâncați”, ,,Urma scapă turma” și altele, fără rațiuni și strategii.

Ne dăm seama că în natură există echitate, că tot ce aparține Marii Creatoare- Natura are sens, are rost, are echilibru. Cel puternic îi va înlătura doar pe cei slabi, bolnavi, bătrâni care oricum nu s-ar mai putea descurca pe cont propriu, sanitarii pădurii se ocupă de igienizarea acesteia, tot ce lăsăm în urmă să fie doar îngrășământ pentru plante, în unire stă puterea care salvează turmele sălbatice, nimic nu e mai important decât propriul cuib și ce crește în el.

Pentru acuratețea informației din film, regizorul Thomas Barton-Humphreys a colaborat cu o echipă de documentariști britanici. Într-o a doua etapă, narațiunea a fost verificată și de specialiști din România. Este vorba de doctorii în biologie Ioan Coroiu, Constantin Ciubuc și Paulina Anastasiu, Carmen Postolache – decan al Facultății de Biologie, din cadrul Universității București.

Filmarea în Delta Dunării în timpul unora dintre cele mai dogoritoare valuri de căldură din Europa i-a pus la încercare pe cei din echipa de filmare cu drona. După o perioadă cu prea puțină ploaie și în combinație cu temperaturile înalte – record s-a ajuns la strâmtarea canalelor și la secarea lor. Din păcate, canalul strâmt care ducea la locul filmării era atât de secat, încât echipa a trebuit să ghideze barca pe picioare. A doua încercare a fost lansarea unei drone dintr-o barcă automata foarte mică. Zborul dronei peste ape și stufăriș, a impus echipei să își folosească toată îndemânarea de pilotare ca să lanseze și să aterizeze drona pe o platformă mică și instabilă…fără nicio marjă de eroare.

Drona a fost folosită, pe timpul iernii, pentru filmările din munții Făgăraș, la temperaturi sub zero grade Celsius și pe vânturi foarte puternice.

Așa cum tocmai producătorii îl descriu pe www.românianeîmblânzită.ro ,,… un film.Dar nu un simplu film…. Un film documentar, memorabil, foarte bine documentat și promovat, cu o narațiune extraordinară, despre natură. Nu un documentar obișnuit, ci o adevărată poezie în imagini pitorești despre frumusețea naturală a României.”

Inițiatorul și co-finanțatorul acestui film este Auchan Retail România împreună cu TENT- The European Nature Trust și au dorit să ofere un dar României cu ocazia centenarului Marii Unirii. Dl. Ionuț Ardeleanu- Director General Auchan Retail România afirmă: ,, Unele lucruri trebuie păstrate așa cum sunt.- acesta este mesajul pe care dorim să-l transmitem.” Este, în același timp, o poveste despre România, o invitație la cunoaștere, responsabilitate și prețuire.

Pentru mine acest documentar a fost o sursă de inspirație, un ghid cât se poate de real pentru călătoriile virtuale și reale prin țara mea, un motiv de mândrie și semn de îngrijorare pentru viitorul acestor bogății. Vă invit să vedeți acest documentar, să trăiți propria experiență și să trageți propriile concluzii. 

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *