Rusty Lake – un puzzle virtual nemaipomenit

Autorul Articolului: Ariana Marcu, clasa a 7-a A

Primăvara trecută, în inima pandemiei și a sentimentului copleșitor de singurătate, eram în căutarea unui nou hobby, în același timp un nou mod de a mă defini . Binecuvântată cu aproximativ două luni în spate petrecute în izolare, un strop de timp liber și dorința de a găsi ceva NEMAIPOMENIT de făcut m-am îndrăgostit de o serie de jocuri. Asta în ciuda faptului că, la început, Samsara Room (primul joc realizat de studioul Rusty Lake pe care playstore mi l-a adus în cale) m-a intimidat, însă a reușit și să mă inspire deopotrivă, să mă farmece, să mă atragă spre noi meleaguri.

Jocuri pe telefon?! Ce lucru mai banal pe lume există? Da, dar ce joc! Ia uite! Vai, ce sofisticat!

Am trecut, încet-încet, de faza de umflare în pene datorată faptului că am descoperit așa un lucru nemaipomenit precum Samsara Room, un joc ca o poveste, care are un final captivant, un timp de derulare scurt, care te face să-ți scalzi mințile-ntr-un ocean de puzzle-uri, de căutări, de asocieri, lansat pe 29 aprilie 2020. Am trecut la fapte. M-am chinuit la început cu toate acele puzzle-luri, urmărind walkthrough pe YouTube, căutând explicații  suplimentare pe Google sau chiar în comentarii, pentru a descurca orice situație prea complicată, când, iritată de incapacitatea mea de a evolua, de a mă mișca precum un pește în apă în acea lume nouă,  îmi spuneam lucruri precum: Pe asta chiar că n-o știu!Cu simbolurile astea scrijelite pe oglindă chiar că n-am idee ce să fac! Sau  VAI-VAI-VAI și șopîrla aia pe perete…Ce să fac eu cu o șopârlă pe perete?  Stai-Stai-Stai! Am un cuțit! O despic acum! Nu merge – nu-i asta! Am un briceag și o șopârlă și tot nu-i suficient! OF! Dar am mers mai departe  și atunci când am urmărit finalul Samsara Room, am știut că acesta avea să fie doar primul într-un nou univers, un paradis pe care eu mi-am propus să îl descopăr pe deplin, în primul rănd datorită unor calități pe care le voi enumera mai jos și, în al doilea rând, pentru că e grozav să te consideri o așa-zisă expertă în așa ceva. Mă simțeam aproape ca o artistă! Ah, și este și un lucru numai bun de jucat cu prietenii. Am experimentat.

Studioul se numește Rusty Lake, precum universul fictiv creat de Robin Ras și Maarten Looise, care au fondat sediul în capitala Țărilor de jos, Amsterdam, în anul 2015. Până la momentul actual au fost lansate 16 jocuri mobile. Cube escapes este o serie de jocuri gratis oferite de acest studio. Le cuprinde pe cele mai scurte care însă reușesc, după cum mi-a mărturisit chiar prietena mea, Raluca, să te înfricoșeze puțin.  (Raluca a instalat și ea, la îndemnul meu, căteva evadări din cuburi (Nu au fost, totuși, jocurile ei favorite, dar n-o condamn) . Roots, Paradise, The White Door, chiar și Hotel sunt jocuri mai lungi, mai complexe, iar primele trei sunt populare și foarte apreciate și datorită caracterului rebel, uneori criminal al personajelor și datorită relaților de rivalitate, iubire și ură dintre acestea, descrise mai mult prin imagini (spre exemplu, Albert Vanderboom, în Roots își ura sora și fratele încă din copilărie și, ca o cireașă pe tort, era îndrăgostit de soția celui din urmă. Din păcate, asta nu îl împiedică pe Albert s-o omoare ȘI pe ea- MARE PIERDERE) (Pentru a ne face șă înțelgem asta, creatorii nici măcar nu utilzează dialogul. Doar câteva indicii scrise. )  Aceste jocuri au o însemnătate enormă pentru poveste, care abia de își întinde rădăcinile lungi și alambicate și peste jocurile gratis – Samsara Room și, desigur, celebra serie Cube Escapes. Celelalte aspecte sunt însă asemănătoare și eu vă recomand să le încercați pe toate! Cele care nu sunt gratis sunt ieftine.

Principile joculurilor sunt simple : nu trebuie să te lupți, nu trebuie să faci alegeri, nu trebuie (în majoritatea cazurilor) să joci în contratimp. Nu poți pierde. NU-I GROZAV? În schimb colectezi obiecte și identifici locurile unde le-ai putea folosi, observi modele, rezolvi puzzle-uri, uneori asculți replicile caracterelor – încerci să evadezi. La final, vei primi un cub, un cub mic, uneori alb-alteori negru, întotdeauna cheia spre ieșire.

Rusty Lake m-a atras prin unicitatea design-ului jocurilor, atât de simplist, dar de expresiv, atât de calm și de  înspăimântător deopotrivă, prin personajele schițate cu neglijență în haine adesea demodate, prin conturul retro al fiecarei încăperi în care jocurile te poartă, prin culorile prăfuite, nostalgice. Rusty Lake se prezintă ca un univers deosebit, unul artistic, misterios, înfiorător. Coloana sonoră a joculurilor este, la început, ușor de ignorat prin tonul său atât de neagresiv și de melancolic, însă descoperirea universului Rusty Lake cu volumul dat la mic este o mare pierdere. Eu am ajuns, oricum, să ascult sunetul unic al acestuia de pe canalul de YouTube Rusty Lake inclusiv când îmi fac temele, deci DA coloana sonoră este ATÂT de bună, capabilă să acompanieze nu numai evadarea din camere cubice și urmărirea călătoiei unui detectiv (Cube Escapes), urmărirea unei cronologii familiale în tulburatul stat Rusty Lake (Roots), recuperarea amintirilor  răposatei tale mame pe o insulă (Paradise), asasinarea și gătirea unor biete animale cazate la un măiastru hotel (Hotel), ci și aventura nemaiîntâlnită pe care o reprezintă rezolvarea  unor puzzle-uri de natură școlară  tulburătoare-tema la geometrie-testele din auxiliarul de română  etc.

Temele jocurilor sunt profunde – Trauma, depresia, crima, sacrificiul, răzbunarea, reîncarnarea, veșnicia și mai ales amintirile (adesea sub formă de cuburi) conectează mai multe personaje, le adună pe toate sub enormul acoperiș Rusty Lake. Vă invit deci și pe voi sub acest acoperiș!

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *