Descoper-o pe Adelina Andrei, olimpică internațională la științele exacte

Adelina Andrei este elevă în clasa a 11-a, în cadrul Instituției Private de Învățământ Liceul Teoretic “Orizont”. Pe lângă activitatea ei de elevă, Adelina este olimpică internațională la științele exacte și, actualmente, este președinta Consiliului Municipal al Elevilor din Chișinău.

Astfel, am decis să îi adresez Adelinei câteva întrebări, pentru a o cunoaște mai bine și vă invit și pe voi să o descoperiți!

Care sunt cele 3 puncte forte ale tale, dar și punctul tău slab?
„Trei puncte forte pe care le am sunt: creativitatea, perseverenţa şi empatia, iar un punct mai slab ar fi faptul că nu îmi place să fac lucrurile repede şi, respectiv, niciodată nu îmi ajunge timp pentru tot ce îmi doresc să fac.”

Care sunt cele mai importante reușite, premii pe care le-ai obținut până acum?
„Probabil unele dintre cele mai importante premii pe care le-am obținut sunt medalia de aur din cadrul Olimpiadei la Matematică pentru Fete, organizată de Georgia, în 2021 şi medaliile de bronz, dar şi menţiunile de onoare obţinute în cadrul altor olimpiade internaționale precum: Olimpiada Internaţionala de Ştiinţe pentru Juniori, în 2018, în Botswana; Olimpiada Internațională de Chimie, în 2019, în Franţa; Olimpiada Europeana pentru Fete, în 2019, în Ucraina şi în 2020, organizată de Regatul Ţărilor de Jos; Olimpiada Balcanică de Matematică, organizată de România. Cu toate acestea, eu consider că cele mai importante reuşite pe care le am nu se rezumă şi nu sunt de fapt doar premiile obținute. Ele ţin de faptul că fac ceea ce îmi place, de faptul că am reuşit să nu mă las învinsă de unele stereotipuri şi să continui să studiez științele exacte, în pofida faptului că societatea noastră perpetuă ideea că acestea nu sunt pentru fete. Totodată, reușitele mele sunt determinate și de faptul că prin micile mele realizări, contribui la promovarea imaginii ţării mele și de faptul că prin alte activităţi în care mă implic pot să contribui la o schimbare.”

În acest an, ai participat la Olimpiada Europeană la Matematică pentru Fete, organizată de Georgia, în perioada 9-15 aprilie 2021. Cum a fost experiența din acest an?
„Ediţia EGMO 2021 a fost mai diferită, în special pentru că olimpiada a avut loc online. De obicei, echipele tuturor ţărilor participante vizitează ţara organizatoare şi au posibilitatea să interacţioneze unii cu alţii. Anul acesta, însă, m-am aflat în Republica Moldova pe tot parcursul olimpiadei. Respectiv, când am scris probele de concurs, nu vedeam participantele din alte ţări, ci doar colegele din ţara noastră. Am simţit mult lipsa interacţiunii cu celelalte participante. Printre cele mai interesante lucruri ale ediţiei din anul acesta au fost problemele propuse, care nu doar au constituit o provocare, dar au fost şi nespus de captivante.”

Ce crezi că te determină să participi la concursuri în fiecare an?
„Participarea la olimpiadele naţionale e o metodă de a mă încerca, de a mă testa, de a pune în aplicare nenumăratele lucruri pe care le învăţ la disciplinele care îmi plac şi de a-mi dezvolta gândirea. Participarea la olimpiadele internaţionale din partea Republicii Moldova e un bonus frumos pe care îl obţin în urma etapelor naţionale. Toate concursurile date, indiferent că sunt locale sau internaţionale, îmi dezvoltă gândirea, pentru că, de fapt, olimpiadele, în special olimpiadele internaţionale, nu sunt despre a pune în aplicare un algoritm sau o metodă învăţată pe de rost, dar despre a căuta singur o soluţie pentru problema pe care o ai în faţă. Această posibilitate de a mă dezvolta şi de a creşte este unul din principalele motive pentru care particip la astfel de concursuri an de an.”

Sunt sigură că participarea în cadrul acestor concursuri ți-a oferit câteva oportunități. Le-ai putea enumera?
„În primul rând, participarea la olimpiadele internaționale îmi oferă posibilitatea să vizitez diferite ţări ale lumii şi nenumărate locuri frumoase din acestea. De asemenea, tot în cadrul acestor competiţii, am posibilitatea să întâlnesc o multitudine de tineri care împărtăşesc aceleaşi interese ca şi mine.”

Ai avut șansa de a studia în SUA, prin intermediul programului FLEX, dar ai refuzat. Descrie un pic cum ai ajuns să fii selectată, dar și de ce, totuși, ai hotărât să refuzi plecarea?
„De fapt, eu am aplicat la programul FLEX, fiind clasa a 9-a, din curiozitate şi pentru a afla cum are loc procesul de aplicare şi selectare pentru aşa un program. Iniţial mă gândeam că dacă voi fi selectată, voi alege să plec. Pe parcursul lunilor în care a avut loc procesul de selecție, au apărut unele probleme de ordin personal. Totodată, am avut oportunitatea să particip la prima mea olimpiadă internaţională şi să mă implic în diferire proiecte locale. Toate acestea, au contribuit la decizia finală pe care am luat-o de a rămâne în Republica Moldova.”

În acest an, ești președinta Consiliului Municipal al Elevilor din Chișinău. Ai putea relata un pic din experiența ta în cadrul acestei structuri?
„Consiliul Municipal al Elevilor este la primul an de activitate, dar are în componenţă sa mulţi tineri ambiţioşi şi dornici să se implice. Având în vedere că suntem abia la început de cale, avem o misiune un pic mai grea, să punem baza unei structuri bine organizate. Se spune deseori că așa cum începi, aşa şi vei continua. De aceea, colegii mei, şi în special eu, ca şi preşedinte, care trebuie să organizeze activitatea consiliului, depunem mult efort pentru a da un start bun Consiliului Municipal al Elevilor din Chişinău. Pot să spun la moment că experienţa în cadrul consiliului este una interesantă, care cere atenţia mea, dar care mă dezvoltă şi mă face să îmi organizez mai bine timpul. Chiar dacă cu mulți dintre colegi ne-am văzut mai mult online, din cauza pandemiei, simt că suntem o echipă în care deseori putem învăţa unul de la altul. Cât despre activitățile şi proiectele Consiliului Municipal al Elevilor din Chişinău, nu pot să spun decât că împreună cu ceilalţi colegi am venit cu idei interesante şi utile elevilor, pe care urmează să le punem în aplicare foarte curând. Fiți cu ochii pe noi, urmărindu-ne activitatea pe paginile noastre de socializare! 
https://www.facebook.com/cmechisinau/ https://instagram.com/cme.chisinau?igshid=jygvcy40vceh 

Cum reușești să îmbini activitatea ta în Consiliul Municipal al Elevilor din Chișinău cu participarea în cadrul concursurilor?
„Activitățile în cadrul Consiliului Municipal al Elevilor din Chişinău şi pregătirea pentru competiții sunt total diferite. Respectiv, una reprezintă pentru mine o relaxare sau o pauză de la cealaltă. Uneori devine obositor şi monoton să faci acelaşi lucru în fiecare zi, iar în aşa momente nici productivitatea nu e la maxim. Respectiv, când rezolvarea problemelor de matematică devine repetitivă, o şedinţă în cadrul consiliului poate să îmi ridice buna dispoziție, iar când după multe ore petrecute la scrierea unui proiect am obosit, o problemă la chimie poate să mă ajute să îmi recapăt puterile şi să mă întorc la scrierea proiectului cu noi idei.”


Tu dispui de timp liber? Dacă da, cum preferi să-l petreci?
„Desigur că reuşesc să găsesc timp liber. Cred că ţine de autoorganizare. În timpul liber îmi place să citesc, să merg cu bicicleta, să mă uit la filme sau seriale şi, desigur, să mă distrez cu prietenii. Îmi place mult să schiez, dar e o pasiune de care mă pot bucura doar iarna. De asemenea, îmi place foarte mult să vizitez ţări noi, locuri şi oraşe pe care nu le-am văzut, să mă plimb pe străzile lor, admirând arhitectura, monumentele şi natura.”

Cum poți explica legătura: fetele şi matematica?
„Olimpiada separată pentru fete la matematică a apărut din dorinţa de a creşte interesul fetelor pentru matematică şi de a promova ideea implicării fetelor în STEM. Spre exemplu, dacă analizăm profilul participanților la Olimpiada Internaţională de Matematică, observăm că ponderea fetelor până la începerea desfășurării Olimpiadei Europene pentru Fete la Matematică era de 5%, respectiv 95% băieţi, iar acum ponderea fetelor a crescut până la 10%. Chiar şi în echipa Republicii Moldova la Olimpiada Internațională mai rar apar fete. Ar putea părea plauzibilă ipoteza că fetele nu sunt la fel de bune şi nu se pot califica în loturile pentru olimpiada internaţională. Însă, de fapt este vorba de mai mulţi factori care duc la ponderea mică a fetelor la olimpiada internaţională la matematică şi de fapt în job-uri legate de STEM. Un factor îl constituie stereotipurile de gen care spun că matematica şi alte obiecte exacte sunt pentru băieţi. Chiar dacă în clasele primare, atât fetele, cât şi băieţii se descurcă la matematică, pe parcursul gimnaziului fetele îşi pierd încrederea în abilităţile lor şi aleg să se aprofundeze în discipline socio-umane, pentru că „aşa se cuvine pentru o fată”, iar băieţii aleg deseori ştiinţele exacte. Cu toate acestea, asta nu înseamnă că nu există fete bune la matematică sau băieţii care să fie buni la obiectele umane. Problema, dacă e să spun aşa, se află în anumite preconcepţii pe care le avem şi poate chiar şi lipsa informării despre unele femei de succes în STEM, astfel de exemple fiind cele care ar stimula fetele şi le-ar spune indirect: „Uite, e posibil şi pentru tine!”. Astfel, Olimpiada Europeană la Matematică pentru Fete este o metodă de a încuraja fetele să participe în competiţiile matematice, să depăşească clişeele existente în societate care spun că fetele trebuie să fie bune doar la literatură şi istorie, să câştige experienţă şi încredere în sine. Chiar dacă olimpiada e numită Europeană, la ea participă şi elevi nu doar din țările europene, dar și din SUA, Peru, Australia, India, Bangladesh, etc. Un aspect important este că pentru unele fete, precum cele din Arabia Saudită, aceasta e unica olimpiadă la care pot participa, aşa cum la celelalte nu le este permis.”

Care este programul tău de pregătire pentru olimpiade?
„De obicei, nu am un program strict pe care îl urmez. Sunt zile în care stau până seara târziu, încercând să rezolv o problemă sau să învăţ o temă nouă, dar sunt şi zile în care pur şi simplu simt nevoia să mă relaxez. Consider că nu există formula perfectă a unui program de pregătire. Cineva poate lucra 2 ore pe zi, iar în final să obţină acelaşi rezultat ca și cel care a lucrat 7 ore pe zi. Contează mai mult atenţia pe care o acorzi, materialul pe care îl foloseşti şi, desigur, dedicaţia pe care o ai. Cu toate acestea, încerc să fac câte puţin în fiecare zi, şi asta pentru a mă dezvolta, nu doar din obligaţia de a mă pregăti pentru olimpiade.”

De ce crezi că majoritatea elevilor antipatizează matematica?
„Mulţi spun „Nu sunt bun la matematică. Oricum, eu nu o să am nevoie de ea în viaţă. O să mă duc la magazin şi în loc de rest o să îmi dea o integrală sau o ecuaţie?” Cu siguranţă, mulţi nu o să folosească după liceu Teorema lui Pitagora sau ecuaţii de gradul doi, dar de fapt, matematica e mai mult decât ce învăţăm în şcoală, sunt abilităţile de a gândi mai abstract. Există păreri că nu oricine poate să fie bun la matematică, nu oricine poate să rezolve şi să înţeleagă matematica, trebuie să te naşti cu un dar pentru matematică. Însă, de fapt, ca la oricare altă disciplină, înţelegerea matematicii vine prin muncă şi perseverenţă, chiar dacă pare abstractă şi greu de înţeles. Unii elevi încearcă să rezolve probleme după anumite algoritme date de profesori, chiar dacă nu le înţeleg. Elevii nu înţeleg de ce trebuie să rezolve anume aşa şi nu invers şi ajung să memoreze pe de rost formule, rezolvări fără să le înţeleagă în fond. Iar când lucrurile se complică şi elevul trebuie să rezolve o problemă fără un algoritm învăţat, să găsească o soluţie inedită, în acest moment decide că matematica e grea, prea grea. Este important să ne gândim asupra rezolvării, să înţelegem ceea ce facem şi atunci lucrurile vor fi diferite. Suntem obişnuiţi să memorăm la istorie, la biologie, la geografie, dar matematica e mai mult decât o simplă memorare.”

Multora dintre noi, matematica ne provoacă bătăi de cap, însă, după cum am observat, acest fapt nu este valabil și pentru Adelina. Astfel, am hotărât să o întreb: de ce matematica?
“Matematica pentru mine e o cale de a mă dezvolta, de a gândi altfel, e o posibilitate de a creşte. Îmi plac problemele pe care nu le poţi rezolva după un algoritm bine învăţat dinainte. Singur trebuie să încerci şi să cauţi o metodă de rezolvare și, respectiv, îţi dezvolţi abilităţile de a aborda problema, de a găsi puncte cheie şi de face deducţii, abilităţi care le poţi aplica ulterior oriunde, nu doar în matematică.”

Spre final, am fi curioși să aflăm cum îți vezi viitorul?
„E greu să îți faci planuri pentru viitor, deoarece lucrurile se schimbă foarte repede și imprevizibil. Totuși, în următorii 10 ani plănuiesc să mă dezvolt pe plan personal și profesional, astfel încât să devin cea mai bună versiune a mea.”


Cu TINE începe SCHIMBAREA!

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *