Zile cu soare în California – Impresii despre Chemtrails Over the Country Club

Ultima melodie a Lanei del Rey continuă povestea pe care aceasta a început-o cu Born to Die. Încă de la debutul său pe scena muzicală internațională, celebra muziciană a reluat cu obsesivitate aceleași teme și motive, abordate într-o manieră ușor diferită cu fiecare nou album. Desigur, de-a lungul timpului se remarcă o anumită evoluție a stilului acesteia, o trecere de la un dramatism și o teatralitate accentuate la o atmosferă mai relaxată. Totuși, Elizabeth Woolrige Grant a rămas fidelă identității sale. Cuvântul care definește parcursul său în ultimul deceniu este evoluție, nu revoluție. În acest sens, muzica sa oglindește maturizarea treptată a artistei, care de la prima sclipire de celebritate a trecut de la statutul de up and coming star la cel de cantautoare consacrată.

Chemtrails Over the Country Club evocă deopotrivă atitudinea de dolce far niente specifică după-amiezilor toride din California și un anume glam decadent… O îmbinare între eleganță și relaxare, între neglijență și atenție la detalii, între ordine și dezordine. Personajul creat de Lana del Rey în acest cântec își petrece zilele bucurându-se de plăcerea simplă de a îndeplini sarcinile domestice, însă în același timp afișează în mod ostentativ o anume găteală care pare ieșită din context în cadrul mediului casnic. Desigur, cântăreața glorifică în ultima sa piesă împodobirea excesivă, o atitudine de primadonă strămutată în suburbia americană, unde în mod paradoxal nu se simte o străină, ci unde își constituie un templu personal al glamurului printre rufele întinse la uscat. Ceea ce doresc să afirme versurile melodiei este că personajul principal, împreună cu prietenele sale, sunt atât asumate încât pot aborda orice atitudine doresc, indiferent de situație.

Faptul că del Rey oscilează între evocarea unui spațiu domestic cu nimic ieșit din comun și sugerarea unei imagini mult mai glamuroase decât ar permite în mod uzual un astfel de context este un semn al bogăției imaginației acesteia, precum și a unei atitudini duale asupra existenței, care reunește indiferența față de detalii cu atenția focalizată asupra anumitor amănunte specifice. Nu trebuie să interpretăm această estetică ca un semn de nesiguranță sau stângăcie. Din contră, această abordare este o marcă a încrederii în sine manifestate de cantautoare, care are curajul de a contura imagini neobișnuite.

Personajul Lana del Rey este rezultatul întrepătrunderii între datele biografice ale persoanei reale Lizzy Grant și complexul fantasmelor și fetish-urilor acesteia, fiind un soi de alter ego, un soi de creație larger than life în spatele căreia se ascunde persoana care a generat-o. Acest personaj, într-o anumită măsură independent de creator, însă pururea aflat într-o relație de simbioză cu acesta, își continuă povestea cu fiecare nou album. În Chemtrails Over the Country Club îl surprindem bucurându-se de plăcerile unei tinereți târzii, ale plinătății vârstei adulte. Acest personaj este mai subtil în maniera sa de exprimare, în opoziție cu exhibiționismul primului album.

Videoclipul melodiei o prezintă pe Lana del Rey conducând un automobil Mercedes-Benz de colecție, îmbrăcată într-o ținută retro. Este vădită și în acest caz fascinația artistei față de America unor timpuri trecute, văzută ca un spațiu ideal, aproape ca un paradis dispărut. Deși Lana del Rey nu a trăit în anii 60-70, ea se întoarce iar și iar în acest spațiu pe care nu îl poate vizita de fapt decât în planul fanteziei. Influența muzicală a acestei perioade resimțindu-se în opera sa, mai ales cea recentă, ea nu face decât să își exploreze sursele de inspirație, această perioadă istorică dovedindu-se un teren fecund din care răsar ideile sale.

Finalul video-ului este marcat de o scenă nocturnă valpurgică în care o grupare de femei transformate în vârcolaci organizează un ritual de magie neagră în pădure. Dimineața ce urmează aduce revenirea la statutul mult mai cuminte de om, ele întorcându-se în mediul urban pentru a-și relua rolul în societate. Această dualitate întuneric-lumină, înger-demon este o obsesie mai veche a Lanei del Rey care, de-a lungul carierei sale, a cultivat contraste puternice și o imagine dramatică.

Personajul interpretat de artistă nu mai este de aceeași sexualitate accentuată ca în primele sale videoclipuri. În schimb, imaginea feminității conturată în acest scurt clip este cea a unui glamur mai subtil, care te prinde în mrejele sale treptat, printr-o seducție lentă, în loc de a te asalta cu imaginea luminoasă a tinereții și fecundității. Lana del Rey pare mult mai contemplativă în acest videoclip. Versurile reflectă o dispoziție mai așezată, un ritm mai lent al vieții… Totodată putem întrevedea o mai mare stabilitate afectivă și o asumare de sine care vine din experiența unei activități susținute în domeniul artelor performative. Dacă Born to Die este precum lumina solară la zenit, Chemtrails Over the Country Club se aseamănă cu paleta mai subtilă, dar mai bogată de nuanțe a asfințitului!

Sursa foto: https://pitchfork.com/

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *