Recenzie „Freud Neortodox” de Beate Lohser, Peter M. Newton

M-am gândit mult ce și cum să scriu. Am adunat gândurile de zeci de ori până să-mi dau seama că oricum nu va fi așa cum îmi doresc eu această părere, așa că, eu vă rog, aveți răbdare cu o mică neinițiată în ale psihanalizei și în Se-ul lui Freud!

Dragă audiența, Sigmund este părintele acestei științe. Cel puțin cercul restrâns de doctori i-au conferit acest titlu, și eu, care am auzit puține, însă cu o dorință avidă de cunoaștere, am pornit de la cartea greșită, ori de limbajul și explicațiile care pe alocuri, m-au depășit, și nu îmi este rușine să recunosc asta. A fost în totalitate greșeala mea, teritoriul cercetat pentru prima data a fost minat cu o serie de relatări, metode de lucru ale marelui „virtuoz” în ale cercetărilor psihologice.

Freud este tema de discuție între cei doi autori și cititor. Cu o introducere seducătoare, Lohser și Newton te conduc spre labirintul unei investigații minuțioase a metodelor de tratare, create de faimosul vraci. Tehnici, doctori care analizează acele metode, păreri despre fiecare în parte, despre neutralitatea sa apocrifă, eficiența și credibilitatea sa, structura terapiei și „locurile” ținute ascunse de către „pârât”, pentru că domnul nostru inculpat nu și-a dat toate cărțile pe față, a păstrat ceva doar pentru sine. Egoist un pic, nu vi se pare?!

Criticat și adorat, loial și frenetic în părerile sale, calea lui Freud prinde contur chiar dacă nu toți vor să îi recunoască meritele. „Freud Neortodox, așa cum se vede de pe divan” este scrierea pentru curioșii care au idei și lecturi bune în spate din acest vast câmp de circumvoluțiuni. Iar dacă vă numărați printre ei, această carte este pentru dumneavoastră! Părerile celor doi autori sunt imparțiale, iar asta nu poate decât să bucure simpatia mea pentru domeniu.

Concluzia serii: Sigmund Freud a fost pionerul care a tatonat teritoriul creierului nostru, mai mult partea să întunecată, ori gri, dar asta ține doar de gustul fiecăruia dintre noi. Iar eu, în loc să încep cu Abecedarul psihanalizei, am sărit direct în anii de liceu! Bine că ne învață la grădiniță să citim.

Lecturi echilibrate vă doresc!