Dincolo de ordine, Jordan Peterson

Unele cărți au rolul de educator, cuprinzând între filele acestora înțelepciune, deschizând noi poteci ale existenței și îmbogățind mintea cititorului. Alte cărți au rolul de vindecător, acționând ca un medicament așezat peste cicatricea sau rana sufletului. Acele șoptesc cuvintele necesare pentru ca omul să înțeleagă, să pună în practică și să fie din nou întreg.

Când mă gândesc la cele două cărți scrise de către psihologul canadian Jordan Peterson, aceste două calități îmi vin în minte. Am citit 12 reguli de viață. Un antidot pentru haosul din jurul nostru prin 2018 și am găsit-o la fel de reconfortantă ca o busolă în mijlocul unei furtuni. Zilele trecute am terminat Dincolo de ordine. Alte 12 reguli de viață și am reușit să regăsesc aceeași profunzime și candoare ca prima dată.

Dacă ne-am uita la diferențe, acestea ar fi mai degrabă de ordin profesional. După cum va detalia în capitolul introductiv, profesorul Peterson a trecut prin mai multe experiențe medicale traumatice în anii trecuți. De la fiică până la soția diagnosticată cu cancer și până la situația sa personală, fiind nevoit să se interneze de mai multe ori ca urmare a abuzului de antidepresive, aceasta a fost o perioadă întunecată din viața sa.

Cu toate acestea, citind acest volum nu se poate să nu observi licărul de speranță pe care încearcă să-l sădească în mintea cititorilor. Cumva firul roșu al acestei cărți țese o armură de cuvinte, o poveste despre puterea omului de a depăși obstacolele, de a privi suferința în față și de a birui devenind complet.

Dincolo de ordine este împărțit în douăsprezece secțiuni cuprinzând dezvoltarea sugestiilor prezentate de către Peterson. Acestea câștigă prin firea lor practică apelând la cele mai adânci instanțe ale ființei. E greu să nu simți imboldul motivator din spatele cuvintelor și să vrei să pui în rânduială lucrurile care poate nu sunt în regulă.

Peterson își folosește toată paleta experienței sale pentru a picta un tablou al rezilienței umane. O metaforă mai corectă s-ar lega poate de scris, pentru că el așază existența umană pe axul poveștilor, acele narațiuni care se inspiră din viață și care o fac digerabilă și inteligibilă. Astfel marile obstacole din calea maturizării și împlinirii sunt explicate plecând de la texte precum Harry Potter, Frumoasa din Pădurea adormită sau Enuma Eliș.

Aspectul cel mai fascinant în ceea ce privește alcătuirea cărții este felul în care se întrepătrund atâtea elemente ale vieții. De la marile creații ale literaturii, la sfaturi despre îmbunătățirea romantismului în cuplu, la îndemnuri de a sonda în adâncul sufletului și a accepta traumele trecutului, la îndrumări pentru amenajarea unei încăperi, toate formează orizontul unei trăiri ordonate și pulsând a scop.

Dincolo de ordine este o carte necesară astăzi. Într-o societate care poate atât de ușor să cadă pradă tentațiilor de irosire a vieții, e nevoie de o voce care să-ți aducă aminte că în loc să fii o povară, un consumator, poți să fii un factor real de schimbare, și o persoană care prin curajul și determinarea de a fi mai bun, poți aduce puțină ordine în haosul care pândește existența noastră la fiecare pas.