Sorin Oprea, un bun cunoscător al naturii umane-Iulia Dragomir

Romanul,, Frustrările unei femei grase’’de Sorin Oprea a apărut la editura Creator, Brașov, în 2021 și are drept motto: Dumnezeu ne-a creat pe toți. Dacă cineva se îndoiește, să-L întrebe când se întoarce la El’’aducând în prim plan mesajul întemeietor al vieții sale, al scrisului, mărturisirea de credință care stă la baza tuturor zidirilor interioare și exterioare.

Așa cum anunță titlul, autorul prezintă manifestările unei tinere de 29-30 de ani, într-un proces de transformare pe toate planurile, în confruntarea cu cu una dintre barierele din calea împlinirii, concret, problema cu greutatea corporală, nemulțumirea legată de aspectul său fizic, aceasta având răsfrângeri în viața personală, răpindu-i din bucuria de a trăi.

Se ating mai multe teme, principala este condiția umană cu tot ceea ce implică: educația, dragostea, prietenia, familia, profesiunea, spiritualitatea, natura, credința, fuzionând prin diverse motive care au rolul de a contura imaginea despre lume și viață a autorului. Astfel, din lecturarea operei, se remarcă nu atât scriitorul Sorin Oprea, cât omul Sorin Oprea, o fire analitică, așezată, sensibilă la frumos, cu dragoste de oameni, cu dorința de a ajunge la esența lucrurilor, de a înțelege resortul funcționării acestora.Dintre motivele prezente, motivul tinerei grase, motivul frustrării, al trădării, al ghidului spiritual, al pustnicului, al transformării, sunt câteva care dezvoltă temele enunțate. Se ating aspecte diverse ale existenței prin intermediul ochiului personajului narator.

Surprinzător, autorul se ipostaziază în rolul unei tinere femei care împărtășește experiența sa dintr-o anumită etapă existențială, semnificativă pentru formarea sa și pentru găsirea sensului vieții. Perspectiva narativă este subiectivă, focalizarea internă, timpul desfășurării evenimentelor pare a fi actual, într-un spațiu când citadin, când în mijlocul naturii, subliniind polaritățile care antrenează ființa umană în drumul către descoperirea de sine.

Se conturează atât un drum exterior, acela parcurs de eroină pentru atingerea scopului său, cât și unul interior, al metamorfozelor petrecute în contactul cu anumite experiențe, oameni providențiali, marcat atât de conflicte exterioare, cât mai ales, de cele interioare, în căutarea echilibrului.

Povestea este simplă: Adelina Sibian avea 29 de ani, este o tânără capabilă, inteligentă, dornică de afirmare, ambițioasă de a atinge culmile succesului profesional, înconjurată de câțiva oameni care o susțineau, plăceau, iubeau, sinceri, dar și de alții care o dărâmau prin atitudinea lor, fie prin jignirile, ironiile care o făceau să se simtă inconfortabil cu propriul trup.Incipitul ne introduce direct în subiect, surprinzând stările personajului, mărturisirile acesteia cu privire la o experiență legată de umilința îndurată prin răutățile a doi colegi de serviciu, care băuseră mai mult la o petrecere și care o numiseră,, balenă, Moby Dick ‘’. Se prefigurează frustrările fetei cu privire la înfățișarea sa, cu atât mai mult, cu cât este trădată și în relația cu bărbatul iubit, care se dovedește a fi interesat, folosindu-se de posibilitățile sale profesionale.Suferința cauzată de această dezamăgire reprezintă apogeul care o determină să iasă din mediul obișnuit, să se retragă în munți, acolo unde aflase că ar putea să rezolve problema cu ajutorul unei călăuze, Julien. Stă retrasă de restul lumii câteva luni alături de Julien, reușește să evolueze, să parcurgă lecțiile transmise de Julien, pe multiple niveluri ale vieții sale. Dacă înainte, ambițiile sale erau orientate către lumea exterioară, odată cu dorința de a obține un trup care să o facă să se simtă bine cu sine, devine preocupată de lucrarea lăuntrică.Dacă aspectele superficiale o împiedicaseră să vadă frumusețea vieții, se redescoperă pe sine, își reașază sistemul de valori după care își coordoneză acțiunile. Se retrage din lumea online, face mai multă mișcare, își schimbă obiceiurile nu doar alimentare, ci cu privire la petrecerea timpului, la modul de a gândi, de a acționa și reacționa. Julien este un ghid spiritual, este un bărbat care reușește să o captiveze, de care se îndrăgostește, alături de care trăiește o poveste de dragoste, cu sentimente profunde, adevărate, care au puterea de a o mișca, de a o face să fie de ajutor lumii în care trăiește.Se întoarce transformată la locul de muncă, în mijlocul familiei, al prietenilor, rostește un discurs despre implicare și feminism în lumea de business a viitorului, câștigând admirația tuturor prin ceea ce devenise, avâd drept scop de a se pune în slujba oamenilor prin lecțiile învățate. Inclusiv Nic, bărbatul pe care îl iubise și o trădase încearcă fără succes să o recucerească. Finalul romanului este deschis, în spiritul romanelor moderne, conturându-se ideea că ea a ales să se întoarcă în munți alături de Julien, omul care o făcuse să vadă viața cu alți ochi, care o făcuse să se conecteze la sine, la Dumnezeu, care o pusese în legătură cu un monah, Monarhul,dând un nou sens vieții sale.

Autorul apelează atât la tehnici clasice, cum ar fi înlănțuirea, principiul cronologiei,dar și la tehnici moderne cum ar fi memoria involuntară,tehnica flashbackului, principiul paralelismului epic concretizat prin altenanță, prin tehnica simetriei narative, analogia unor episoade, secvențe, prin tehnica contrapunctului, cu motive contrastive, în simetrie inversă. Nararea se realizează atât prin relatare , cât și prin reprezentare, personajul central, Adelina, dar și alte personaje cum ar fi Claire sau Julien, Monarhul sunt personaje reflector, raisonneur, investite cu funcție reflexivă, observând, formulând judecăți de valoare, cugetări.Personajul narator este și focalizator, un personaj din al cărui punct de vedere se prezintă situațiile și evenimentele narate.Autorul suprinde și diverse tipologii umane, puse în contrast, pe oamenii superficiali, pe cei profunzi, pe cei autentici, pe cei fățarnici, pe cei statici, care nu își modifica manifestările, pe cei mobili, precum Adelina, care este într-un proces de evoluție, maturizare. Din punctul acesta de vedere, romanul poate fi considerat și buildungs roman, evidențiindu-se procesul construirii unei personalități, care capătă în timp scara valorilor umane.

Autorul reușește să intre în pielea unei femei, să prezinte lumea prin ochii ei, dezvăluindu-se un bun cunoscător al psihologiei umane, un fin observator, un om care și-a învățat lecțiile și a găsit calea cea mai potrivită, frumoasă de a le transmite mai departe, prin intermediul artei.Este un promotor al nobleții, astfel, nu întâmplător a ales numele personajului narator, explică în text etimologia cuvântului, pe această linie semantică.

Limbajul este simplu, curgător, romanul se citește ușor, autorul reușește să mențină atenția, să stârnească și curiozitatea, se folosesc temeni familiari, din limbajul colocvial, argotic, pentru a conferi autenticitate.Se prezintă în paralel moduri diferite de raportare la viață, acela în slujba orgoliilor, meschinăriei, superficilității și acela al adevărului, profunzimii,iubirii plenare, într-o lume modernă, a tehnologiei, în multinaționale, cu proiecte europene, frecventând site-uri de socializare,supusă diverselor tentații cum ar fi alcoolul, drogurile, sexul, dar și tradițională, a menținerii valorilor perene, aceea a retragerii în mijlocul naturii, în lumea interioară, în ascultarea nevoilor sinelui, aproape de Dumnezeu.Sunt evidențiate două școli care oferă lecții: una intituționalizată și școala vieții, aceea a experienței formatoare.Eroina urmează nu doar un proces de transformare fizică, în căutarea formelor fizice care să îi confere încredere în sine, care să sprijine stima de sine, care să îi înlesnească drumul în societate prin acceptarea în grupul social frecventat, cât este o căutătoare a propriei identități, a iubirii, a tot ceea ce susține fundamental existența.

Există personaje care dau glas ideilor autorului, cum ar fi Claire, o vecină a unei prietene a Adelinei, o doamnă care locuise vreo 30 de ani la Paris, care avea două galerii de artă, mai multe proprietăți,Astfel, ea afirmă, printre altele:,viața îți oferă lecții care nu se află în nicio curriculă școlară.Sunt destinate unui singur scop, dacă le aprofundezi și mergi către esența lor…să te pregătească pentru adaptarea la greutățile de zi cu zi, pentru că regulile se schimbă mereu…te învață să cunoști oamenii, să-i citești, ca să folosesc un termen neacademic. Este esențial să creezi profilul celui din fața ta, ca să stabilești cum să-l abordezi.Apoi, comportamentul, în spații publice, care include ținuta, comunicarea, atitudinea. O lecție foarte importantă este aceea de a-ți stabili prioritățile, în funcție de oportunități de afaceri și creare a cercului de relaâii și prieteni. Totul trebuie să conducă la o evoluție….Toate femeile au o intuiție excepțională..bazează-te pe ceea ce ai în minte. Nu te gândi la ce ți s-a predat la cursuri și seminarii:aici faci așa, dincolo așa.Ieși din șabloane și fii originală. Fii voluntară și rebelă cu self control…O femeie dacă nu este un pic rebelă, nu există.Este o clonă fără suflet. Femeia trebuie să iasă din tipare, să facă din când în când ce vrea și să-ți arate creativitatea.Femeile, de multe ori, înăbușă în ele ideile frumoase doar ca să nu supere.De ce autocontrol? Fiindcă suntem singurele care, atunci, când doresc să fie rebele, știu să se oprească la timp…Bărbații sunt o provocare pentru femei. Ei reprezintă acea specie pe care o dorești să te domine, dar și să o ai sub control…Când sunt îndrăgostiți, bărbații sunt orbiFaci ce vrei din ei.Sunt ca un soldat din Evul Mediu în război, fără sabie și fără platoșă. Ca un cățeluș căruia îi plimbi ceva de mâncare pe la botic și îl duci peste tot. Dar mai întâi, trebuie să-l aduci în starea asta.Seducția feminină…are multiple fațete…Dacă îl faci să plutească, devine dependent și este al tău, l-ai acaparat…Nu-ți alege bărbați fără țeluri, fără obiective în viață.Nu visa doar la cei cu bani și poziție…Un bărbat valoros este inteligent, cu mintea scânteietoare. Atunci când îți vorbește, te face să te pierzi de plăcere. Să nu-i lipsească simțul umorului, că n-are ce căuta lângă tine. Daca n-are, ocolește-l!’’

Romanul poate fi considerat și un ghid pentru femei și bărbați pentru a se cunoaște mai bine, pentru a stabili relații mai valoroase, un manual de dezvoltare personală, autorul folosindu-se de personajele sale pentru a înainta idei călăuzitoare pentru împlinirea în lumea în care trăim, pentru a cunoaște dragostea, pentru a găsi mulțumirea de sine, pentru a putea parcurge drumul transformator necesar fiecăruia dintre noi pentru atingerea armoniei pe multimple niveluri: fizic, spiritual,profesional, în plan personal.

Iulia Dragomir

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *