Urmașul Romanovilor, prințul fără regat într-un atelier de pictură

Rotislav Romanov la Galeria Tretyakov din Moscova, între portretele Marelui Duce Paul Alexandrovici al Rusiei și țarului Nicolae al II-lea

În noaptea de 16 iulie 1918, țarul Nicolae al II-lea, soția sa Alexandra și cei cinci copii ai lor au fost uciși de trupele bolșevice. Sângele lor avea să scrie una dintre cele mai tragice pagini din istorie, iar numele lor să apară în rândul sfinților. Multă vreme s-a crezut că nu au mai existat supraviețuitori, iar dinastia Romanovilor s-a prăbușit pentru totdeauna în acea noapte fatidică. Temându-se pentru viețile lor, celelalte rude ale țarului au părăsit Rusia și s-au refugiat în state care le puteau conferi siguranță. Se estimează că, până în 1920, doar 35 de membri ai familiei Romanov au rămas în viață.

Unul dintre urmașii acestora este Prințul Rostislav Romanov, un prinț fără regat, pe care îl putem găsi într-un atelier de pictură, strănepotul Marii Ducese Xenia Alexandrovna a Rusiei, sora ultimului țar, Nicolae al II-lea. S-a născut pe 21 mai 1985, în Lake Forest, Illinois, Statele Unite ale Americii, fiind al doilea copil al prințului Rostislav Rostislavovich și a celei de-a doua soții a acestuia, Christia Ipsen, baroană de Ampthill. Prințul mai are o soră mai mare, prințesa Alexandra, și un frate mai mic, prințul Nikita, toți fiind crescuți și educați în Marea Britanie.

În 1998, vizitează pentru prima dată țara strămoșilor săi, unde participă la slujba de înmormântare și pomenire a țarului Nicolae al II-lea și a familiei sale. Șase luni mai târziu, pe 7 ianuarie 1999, chiar în ziua în care Biserica Ortodoxă Rusă sărbătorea Nașterea Domnului, își pierde tatăl din cauza unei maladii. Acest episod îl va marca profund pe tânărul Rostislav. Cu toate acestea, găsește în pictură un refugiu și, încurajat de profesorul său de la Milton Abbey School, John Hinchcliffe, se decide să urmeze cursurile Facultății de Arte Plastice din cadrul Falmouth University.

Sentimentul de apartenență, curiozitatea, dorința de a se întâlni cu trecutul și de a descoperi cultura și valorile strămoșilor săi l-au convins pe prinț să revină în Rusia, în 2009, unde a locuit timp de doi ani și unde s-a dedicat studierii limbii ruse. A fost o perioadă prolifică pentru el, care și-a pus amprenta asupra operei viitoare, numeroase elemente culturale rusești regăsindu-se în picturile sale. El este singurul descendent al Romanovilor, în viață, care a locuit pentru o perioadă în Rusia.

Se consideră un artist care se străduiește să surprindă frumusețea și ciudățenia conexiunilor existente în lumea exterioară, dar și în cea lăuntrică. El exprimă și creează un limbaj artistic unic, prin culorile întunecate și vesele care se întâlnesc prin juxtapunerea de linii și forme geometrice, prin vibrațiile sufletești transpuse pe pânză și care dau impresia de haos, un haos intern, dar ale cărui componente, paradoxal, sunt organizate simetric. Arta sa, plină de contradicții, invită atât trupul, cât și sufletul să experimenteze, să exploreze. Influențat de curentul expresionist, în special de artiști precum Wassily Kandinsky, Isaac Levitan și Arkhip Kuindzhi, Rostislav Romanov nu este interesat de ceea ce este frumos în natură, ci de mecanismele care o fac să funcționeze astfel.

Ușor excentric, lipsit de spiritul mercantil, modest, îndrăznește să folosească diferite tehnici și metode pentru a da voce gândurilor sale, folosindu-și pensulele. Îi place să depășească canoanele artistice, să fie rebel în demersul său, nu își limitează gesturile creative, dă formă și culoare gândului, liniile par să unească secvențele din viața de zi cu zi. Așa cum Kandisky a afirmat, arta abstractă stabilește o comunicare între viziunea artistului, care elimină lumea obiectivă, proiectează propria sa interpretare și imaginația privitorului. Astfel, folosind tehnica impasto, tânărul artist creează de cele mai multe ori în tablourile sale impresia de caleidoscop, păstrând doar memoria, esența lumii, nu și contururile ei.

Pe lângă pasiunea pentru artă, prințul Romanov este interesat și de orologerie. La 100 de ani de la Revoluția din 1917, în colaborare cu brandul rusesc Raketa, a realizat designul unui ceas care conține stema Romanovilor, dar și o picătură din sângele său. Obiectul simbolizează sângele vărsat de înaintașii lui în timpul revoluției, faptul că imaginea morții lor va rămâne vie, dincolo de timp și că ar trebui să unească poporul rus. Ceasul ilustrează, totodată, identitatea sa duală, ca membru al unei familii regale și ca artist: „Nu am ales să fiu prinț, dar am ales să fiu artist. Îmi dau seama acum că pentru mine aceste identități nu sunt separate. Cu toate acestea, îmi doresc ca efortul meu artistic să fie mai răsunător decât titlul de prinț.”

Bibliografie

https://www.contemporaryartcuratormagazine.com/home-2/interview-with-rostislav-romanov2.

https://www.insider.com/prince-rostislav-russia-designed-watch-using-blood-interview-2020-7.

www.rostislavromanov.com/about/.                                                   

Sursă fotografie:   

https://www.lexpress.fr/styles/familles-royales/rencontre-avec-le-prince_rostislavromanov_1682237.html                                                                           

Publicat în Actualitate, Arte vizuale, Cultură, IstorieRecomandat0 recomandări

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *